Seminarium magisterskie z etyki i bioetyki 3 WF-FI-212-SEMKOB3
Inspiracje chrześcijańskie w refleksji moralnej mogą mieć bardzo różny charakter. W niektórych przypadkach oznaczają one ogólne odniesienia do chrześcijańskiej wizji świata i człowieka, w innych – prowadzą do stworzenia spójnych i adekwatnych modeli etyki i bioetyki chrześcijańskiej.
Inspiracje chrześcijańskie można utożsamić z pewnym „horyzontem sensu”, który wpływa na naszą interpretację rzeczywistości. Obecnie w niektórych krajach mówi się o inspiracjach chrześcijańskich w życiu społecznym i politycznym, w sztuce czy w wychowaniu dzieci i młodzieży. Gdy chodzi o filozofię, wyrażenie „inspiracje chrześcijańskie” można spotkać np. w języku włoskim, który zna pojęcie „personalizmu o inspiracji chrześcijańskiej” (personalismo di ispirazione cristiana) czy etyki o inspiracji chrześcijańskiej (etica di ispirazione cristiana).
Inspiracje chrześcijańskie w etyce i bioetyce odnoszą się najczęściej do stosowania w analizie fenomenu moralności takich kategorii poznawczych, jak chrześcijańska wizja sumienia, prawa naturalnego, wolności czy godności osoby ludzkiej. Tego rodzaju odwołanie się do dziedzictwa myśli chrześcijańskiej występuje dzisiaj u wielu autorów, reprezentujących także świecką czy humanistyczną wizję człowieka, świata i kultury. W niektórych przypadkach nasycenie kategoriami chrześcijańskimi jest tak duże, że prowadzi do ukształtowania spójnych modeli etyki chrześcijańskiej.
Na przestrzeni dziejów chrześcijaństwo wypracowało wiele własnych koncepcji filozoficznych. W konsekwencji można dzisiaj wyodrębnić tyle modeli etyki chrześcijańskiej, ile mamy różnych wizji filozofii, wyrastającej na gruncie chrześcijańskiej wizji świata i człowieka. Od XX wieku różne koncepcje etyki chrześcijańskiej, wypracowane głównie w środowiskach katolickich, wyrastają nie tylko z tomizmu czy neotomizmu, ale także z wielu innych nurtów filozoficznych.
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_Z: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student zna podstawowe pojęcia etyczne, właściwie definiuje współczesne spory bioetyczne, zna różne rodzaje argumentacji filozoficznej w wybranych kwestiach związanych z obecnymi debatami bioetycznymi, zna zasady pisania prac magisterskich.
UMIEJĘTNOŚCI
Student potrafi analizować i interpretować teksty filozoficzne z zakresu etyki i bioetyki, umie zabierać głos w dyskusji naukowej, potrafi odróżnić poglądy omawianego filozofa od jego komentatorów, umie przeprowadzać argumentację filozoficzną i uzasadniać racjonalnie konkretne rozstrzygnięcia dotyczące różnego rodzaju dylematów etycznych i bioetycznych, umie korzystać z literatury naukowej.
KOMPETENCJE
Student potrafi dyskutować, współpracować przy zbieraniu materiałów naukowych, dostrzega potrzebę argumentacji filozoficznej w debacie etycznej i bioetycznej, widzi konieczność szerszej edukacji etycznej i różnych form ochrony godności ludzkiej.
ECTS
Udział w seminarium - 30
Przygotowanie referatu i prezentacji - 30
Lektura książek i artykułów - 60
W semestrze I
SUMA GODZIN 120 (120:30 = 4)
LICZBA ECTS – 4
Kryteria oceniania
Podstawę zaliczenia seminarium stanowi aktywny udział w zajęciach, lektura wybranych fragmentów książek i artykułów, przygotowanie i wygłoszenie referatu.
WIEDZA:
- na ocenę 2 (ndst): student nie zna podstawowych pojęć etycznych i aktualnych sporów bioetycznych
- na ocenę 3 (ndst): student słabo zna podstawowe pojęcia etyczne i aktualne spory bioetyczne
- na ocenę 4 (db): student dobrze zna podstawowe pojęcia etyczne i aktualne spory bioetyczne
- na ocenę 5 (bdb): student bardzo dobrze zna podstawowe pojęcia etyczne i aktualne spory bioetyczne
UMIEJĘTNOŚCI:
- na ocenę 2 (ndst): student nie potrafi analizować tekstów filozoficznych i nie potrafi przeprowadzić argumentacji filozoficznej w wybranych współczesnych sporach bioetycznych
- na ocenę 3 (ndst): student słabo analizuje teksty filozoficzne i nie potrafi przeprowadzić poprawnej argumentacji filozoficznej w wybranych współczesnych sporach bioetycznych
- na ocenę 4 (db): student dobrze analizuje teksty filozoficzne i potrafi przeprowadzić poprawną argumentację filozoficzną w wybranych współczesnych sporach bioetycznych
- na ocenę 5 (bdb): student bardzo dobrze analizuje teksty filozoficzne i potrafi przeprowadzić poprawną argumentację filozoficzną w wybranych współczesnych sporach bioetycznych
KOMPETENCJE:
Oceniana jest otwartość na zrozumienie współczesnych sporów etycznych i bioetycznych oraz zdolność racjonalnego podejścia do kwestii moralnych
Literatura
Duchliński P., Kobyliński A., Moń R., Podrez E., O normatywności w etyce, Kraków 2015.
Duchliński P., Kobyliński A., Moń R., Podrez E., Inspiracje chrześcijańskie w etyce, Kraków 2016.
Fukuyama F., Koniec człowieka. Konsekwencje rewolucji biotechnologicznej, Kraków 2004.
Habermas J., Przyszłość natury ludzkiej. Czy zmierzamy do eugeniki liberalnej?, Warszawa 2003.
Kobyliński A., O możliwości zbudowania etyki nihilistycznej. Propozycja Gianniego Vattima, Warszawa 2014.
Moń R., Warto czy należy? Studium na temat istoty i źródeł normatywności, Warszawa 2011.
Kobyliński A., Czy embrion jest osobą? Spór o sztuczne zapłodnienie we Włoszech, „Studia Ecologiae et Bioethicae” 5 (2007), s. 157-172.
Otowicz R., Etyka życia, Kraków 1998.
Ślęczka-Czakon D., Problem wartości i jakości życia w sporach bioetycznych, Katowice 2004.
Ślipko T., Bioetyka. Najważniejsze problemy, Kraków 2009.
Ślipko T., Zarys etyki szczegółowej, t. I, Etyka osobowa, Kraków 2005.
Warzeszak St., Bioetyka. W obronie życia człowieka, Kraków 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: