Seminarium magisterskie z historii filozofii 4 - konsultacje WF-FI-212-SEMAND4
Przedmiotem Seminarium może być jeden (lub kilka) wymienionych niżej tekstów Tomasza z Akwinu:
De ente et essentia
De substantiis seperatis De principis naturae
De regno
De unitate intellectus
De aeternitate mundi
De motu cordis
De mixtione elementorum
Wszystkie wymienione opuscula dostępne są w wersji dwujęzycznej w serii wydawniczej naszej Katedry, pt. Opera Philosophorum Medii Aevi, tom IX, zeszyty 1-3. (wyd. UKSW, Warszawa 2011) Uczestnicy seminarium korzystają z tych wersji edycji tekstu łacińskiego i polskiego przekładu.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA: Student posiada gruntowną znajomość metod badawczych i procedur argumentacyjnych w historii filozofii starożytnej i średniowiecznej; ma gruntowną znajomość metod interpretacji tekstu filozoficznego; zna profesjonalne narzędzia badawcze i umie je zastosować (np. reguły analizy tekstu, kwestionariusze);
UMIEJĘTNOŚCI: Student umie zorganizować sobie warsztat badawczy: teksty, opracowania, narzędzia językowe i techniczne; umie zorganizować poszczególne etapy przygotowania pracy naukowej: kwerendę, analizę, pisanie, konsultacje.
Kryteria oceniania
KRYTERIA OCENIANIA
I. Studenci, dla których jest to seminarium dyplomowe („pierwsze”) uzyskują jego zaliczenie: 1. w I semestrze, gdy:
a. ustalą z prowadzącym temat
b. zgromadzą literaturę przedmiotu
c. przedstawią wstępny plan pracy
2. w II semestrze, gdy przedstawią jeden rozdział przyszłej pracy magisterskiej
3. w III semestrze, gdy postęp przygotowania pracy jest proporcjonalny do jej planowanej wielkości. 4. w IV semestrze, gdy praca jest całkowicie gotowa.
II. Studenci, dla których jest to seminarium problemowe zobowiązani są do zreferowania problematyki wybranego opusculum.
III. NA OCENĘ UCZESTNIKÓW SEMINARIÓW SKŁADAJĄ SIĘ:
- terminowość wynikająca z harmonogramu zamieszczonego w „metodach oceniania”
- jakość merytoryczna i formalna przygotowanych referatów;
- jakość merytoryczna i formalna przygotowanych koreferatów;
- jakość merytoryczna i formalna przygotowanych protokołów;
- „postawa” wobec seminarium, czyli obecność i współuczestnictwo w prowadzonych pracach; - merytoryczny udział w prowadzonych dyskusjach.
Literatura
Przedmiotem Seminarium może być jeden (lub kilka) wymienionych niżej tekstów Tomasza z Akwinu:
De ente et essentia
De substantiis seperatis De principis naturae
De regno
De unitate intellectus
De aeternitate mundi
De motu cordis
De mixtione elementorum
Wszystkie wymienione opuscula dostępne są w wersji dwujęzycznej w serii wydawniczej naszej Katedry, pt. Opera Philosophorum Medii Aevi, tom IX, zeszyty 1-3. (wyd. UKSW, Warszawa 2011) Uczestnicy seminarium korzystają z tych wersji edycji tekstu łacińskiego i polskiego przekładu.
LITERATURA
Literatura na temat metodyki pracy naukowej
1. Bielecki J.E.: Metodologia. Seminaryjne i dyplomowe prace z teologii. Praktyczne wskazówki metodologiczne. Kraków 1993.
2. Grzechowiak S.: Wprowadzenie do pisania prac magisterskich z nauk teologicznych. Gniezno 1995.
3. Kunowski S.: Problematyka metodologiczna seminarium magisterskiego. Skrypt dla studentów KUL. Lublin1971.
4. Kwiatkowski W.: Metoda myślenia naukowego. STV R. l: 1963 nr 1, s.22nn.
5. Małunowiczówna L.: Wstęp do filologu klasycznej wraz z metodologią pracy umysłowej i naukowej. Lublin 1960.
6. Miśkiewicz B.: Praca magisterska na studiach historycznych. Przewodnik metodyczny. Poznań 1975.
7. Myśków J.: Elementy metodyki pracy naukowej. STV R.21: 1983 nr l, s. l-38.
8. Ozorowski M., Przewodnik pisania pracy naukowej, Warszawa 1997. [www.katedra.uksw.edu.pl/dydaktyka]
9. Pieter J.: Ogólna metodologia pracy naukowej. Wrocław 1967.
10. Pieter J.: Zarys metodologii pracy naukowej. Warszawa 1975.
11. Rudniański J.: Sprawność umysłowa. Wyd. 4. Warszawa 1984.
12. Rudniański J.: Uczelnia i ty. Technologia pracy umysłowej. Warszawa 1983.
13. Święcicki M.: Jak studiować? Jak pisać pracę magisterską? Wyd. 2. Warszawa 1971.
14. Wyczawski H. E.: Technika pisania pracy magisterskiej. Warszawa 1991.
15. Na specjalne polecenie zasługuje internetowy podręcznik pt. Metodyka filozofii, który na Papieskim Uniwersytecie Jana Pawła II w Krakowie opracowali Paweł Polak, Anna Michalczyk i Małgorzata Stawarz [http://metodyka.wikidot.com/]
Literatura pomocnicza do analizy tekstów Tomasza z Akwinu
1. Böhner F., Gilson E., Historia filozofii chrześcijańskiej, tł. S.Stomma, 1962. 2. Borawska T., Górski K., Umysłowość średniowiecza, 1993.
3. Copleston F, Historia filozofii, t. 2, Od Augustyna do Szkota, 2000.
4. Evans G.R., Filozofia i teologia w Średniowieczu, tł. J.Kiełbasa, 1996.
5. Gilson E., Jedność doświadczenia filozoficznego, tł. Z.Wrzeszcz, 1968.
6. Gilson E., La philosophie au moyen âge (t. 1-2), 1976.
7. Gilson E.,Duch filozofii średniowiecznej, tł. J.Rybałt, 1962.
8. Gilson E.,Historia filozofii chrześcijańskiej w wiekach średnich, tł. S. Zalewski, 1987.
9. Gilson E.,Tomizm. Wprowadzenie do filozofii św. Tomasza z Akwinu, tł. J.Rybałt, 1960. 10. Goff J. le, Inteligencja w wiekach średnich, tł. E.Bąkowska, 1962.
11. Heinzmann R., Filozofia średniowiecza, tł. z niem. P.Domański, 1999. 12. Kuksewicz Z., Zarys filozofii średniowiecznej (t. 1-2), 1982.
13. Legowicz J., (red.), Historia filozofii średniowiecznej, 1979.
14. Legowicz J., Historia filozofii średniowiecznej Europy zachodniej, 1986. 15. Plezia M., Od Arystotelesa do „Złotej Legendy”, 1958.
16. Seńko W., jak rozumieć filozofię średniowieczną, 20012.
17. Steenberghen F. van, La philosophie au XIIIe siècle, 1966.
18. Swieżawski S., Między średniowieczem a czasami nowymi. Sylwetki myślicieli XV wieku, 1983.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: