PSF: Elementy semiotyki logicznej WF-FI-212-PSFPOR23
W ramach zajęć prezentuje się zakres, metody i niektóre rozwiązania problemów semiotyki logicznej. Tematyka jest podzielona na trzy działy: zagadnienia syntaktyki, semantyki i pragmatyki logicznej. Prezentuje się szkic historyczny poruszanych zagadnień, ale uwzględnia się współczesne rozwiązania wybranych problemów. W ramach zagadnień syntaktycznych omawia się współczesne logiczne koncepcje języka i rachunku, prezentujemy pojęcia z zakresu teorii dowodu. W ramach zagadnień semantycznych omawia się współczesną wersję klasycznej koncepcji prawdy, wynikanie logiczne, podajemy elementarne wiadomości z zakresu teorii modeli. Pojęcia pragmatyczne: okazjonalność, uznawanie, implikatura są przedmiotem prezentacji w ramach trzeciej części.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:
udział w zajęciach: 30 godz.
przygotowanie lektur: 15 godz.
przygotowanie do kolokwium końcowego: 15 godz.
suma godzin: 60
liczba ECTS: 2
Wiedza: absolwent zna i rozumie
1. podstawową terminologię z zakresu semiotyki logicznej,
2. w sposób dogłębny rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu
kultury oraz w stopniu zaawansowanym zależności między
kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w kulturze
i w społeczeństwie,
3. w sposób rozszerzony miejsce i znaczenie filozofii w relacji do innych
nauk, a także specyfikę przedmiotową i metodologiczną filozofii oraz
rolę teorii naukowych w procesie kształtowania się poszczególnych
koncepcji filozoficznych dotyczących natury świata i człowieka.
Umiejętności: absolwent potrafi
1. analizować, streszczać i prezentować tekst filozoficzny z zakresu semiotyki logicznej,
2. wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować
informacje ze źródeł pisanych lub elektronicznych oraz stosować
w tym celu zaawansowane narzędzia technik informacyjnokomunikacyjnych
(ICT),
3. analizować złożone argumenty filozoficzne, identyfikować
składające się na nie tezy i założenia, ustalać zależności logiczne
i argumentacyjne między tezami oraz potrafi identyfikować typowe
strategie argumentacyjne w wypowiedziach ustnych lub pisemnych.
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotowy do
1. uwzględniania doniosłego znaczenia refleksji humanistycznej dla
formowania się więzi społecznych.
Literatura
Fragmenty:
1. J. J. Jadacki, Elementy semiotyki logicznej i metodologii w zadaniach, Warszawa 2004,
2. E. Nieznański, Logika. Podstawy - język - uzasadnianie, wyd. 3, Warszawa 2011,
3. A. Tarski, Pisma logiczno-filozoficzne, Tom 1, Wyd. Naukowe PWN, 1995
4. Marek Tokarz, Elementy pragmatyki logicznej, Wydawnictwo PWN,
5. R. Rasmus, J. Symons, "Epistemic Logic", The Stanford Encyclopedia of Philosophy, Edward N. Zalta (ed.),
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: