PSF: Podstawowe problemy filozofii WF-FI-212-PSFPIET24
Celem zajęć jest ułatwienie studentom zrozumienia oraz pomoc w przyswojeniu sobie treści nauczanych w toku studiów filozoficznych. Ćwiczenia mają dać ogólne spojrzenie na najważniejsze pytania stawiane w filozofii. Analizowane będą problemy stawiane w najważniejszych jej działach -  ontologii, teorii poznania i teorii działania, w której uwzględnione zostaną również kwestie etyczne. Istotnym zadaniem będzie uwypuklenie genezy poszczególnych problemów i ukazanie ich jako nieautonomicznych względem innych zagadnień. Chodziło będzie również o omówienie ich z punktu widzenia zarówno kontekstu ich odkrycia, jak i uzasadnienia. 
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
FI2_W01; zna i rozumie w sposób dogłębny rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury oraz w stopniu zaawansowanym zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w kulturze  i w społeczeństwie.
FI2_W02  zna i rozumie w sposób rozszerzony miejsce i znaczenie filozofii w relacji do innych nauk, a także specyfikę przedmiotową i metodologiczną filozofii oraz rolę teorii naukowych w procesie kształtowania się poszczególnych koncepcji filozoficznych dotyczących natury świata i człowieka
FI2_U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje ze źródeł pisanych lub elektronicznych oraz stosować w tym celu zaawansowane narzędzia technik informacyjno- komunikacyjnych (ICT)
FI2_U04 potrafi  analizować złożone argumenty filozoficzne, identyfikować składające się na nie tezy i założenia, ustalać zależności logiczne i argumentacyjne między tezami oraz potrafi identyfikować typowe strategie argumentacyjne w wypowiedziach ustnych lub pisemnych
FI2_K05 gotów jejst do rozpoznawania i formułowania problemów etycznych związanych z pracą badawczą lub publikacyjną, odpowiedzialnością przed współpracownikami i innymi członkami społeczeństwa oraz do aktywnego rozwiązywania tych problemów
Kryteria oceniania
Kryteria zaliczenia:
(1) Obecność na zajęciach (dopuszczalne są 3 nieobecności)
(2) Rozprawka semestralna.
(3) Zaangażowanie na zajęciach (udział w dyskusji, krótki referat wygłoszony z pamięci)
Na ocenę końcową składają się:
1. Obecność na zajęciach – 10 pkt  
2. Bieżące przygotowywanie do zajęć – 10 pkt 
3. Praca semenstralna -20 pkt.
4. Udziału w dyskusji i poprawność argumentacji - 10
Dopuszczalne są dwie nieobecności.
 Skala ocen końcowa: 
 
0–24 pkt - 2.0 – niedostateczny 
25–30 pkt - 3.0 – dostateczny 
31–35 pkt - 3.5 – dostateczny plus 
36–40 pkt - 4.0 – dobry 
41–45 pkt - 4.5 – dobry plus 
46–50 pkt - 5.0 – bardzo dobry 
Literatura
K. Ajdukiewicz, Zagadnienia i kierunki filozofii, Warszawa 1949 (1983,  Kęty 2003).
T. Czeżowski, O metafizyce, jej kierunkach i zagadnieniach,  Toruń 1948 (Kęty 2013).
J. J. Jadacki, Spór o granice poznania, Warszawa 1985.
S. Judycki, Epistemologia, Poznań 2000.
M. J. Loux, Metafizyka. Współczesne wprowadzenie, Lublin 2021.
B. Russell, Problemy filozofii, tłum. W. Sady, Warszawa 2004.
A. B. Stępień, Wstęp do filozofii, Lublin 2007.
W. Stróżewski, Ontologia, Kraków 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: