PSF: Wybrane aspekty empiryzmuu brytyjskiego - lektura źródeł WF-FI-212-PSFKU25
Przedmiot „Wybrane aspekty empiryzmu brytyjskiego – lektura źródeł” ma na celu pogłębione zapoznanie studentów z klasycznymi tekstami filozofii brytyjskiego empiryzmu XVII i XVIII wieku. W toku zajęć omawiane są fragmenty oryginalnych dzieł takich autorów jak John Locke, George Berkeley i David Hume. Szczególny nacisk kładziony jest na rozwój kluczowych pojęć epistemologicznych, ontologicznych i językowych, a także na rekonstrukcję i krytyczną analizę argumentacji autorów. Zajęcia mają charakter ćwiczeniowy – skupiają się na lekturze, interpretacji i dyskusji tekstów źródłowych. Celem jest nie tylko zrozumienie stanowisk poszczególnych myślicieli, ale także wykształcenie umiejętności pracy z tekstem filozoficznym i rozwijanie własnych kompetencji argumentacyjnych.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
FI2_W01 - student/ka identyfikuje i wyjaśnia główne idee brytyjskiego empiryzmu oraz interpretuje ich znaczenie dla przemian kulturowych i społecznych w nowożytnej Europie.
FI2_W02 - student/ka opisuje specyfikę metod filozoficznych empiryzmu w kontekście ich relacji do metod nauk przyrodniczych oraz wyjaśnia ich wpływ na kształtowanie się koncepcji natury człowieka i świata.
FI2_U01 - student/ka wyszukuje, selekcjonuje i integruje informacje z tekstów źródłowych i opracowań dotyczących empiryzmu brytyjskiego, wykorzystując zaawansowane narzędzia informacyjno-komunikacyjne (ICT).
FI2_U04 - student/ka analizuje teksty źródłowe brytyjskich empirystów, identyfikuje tezy i założenia, rekonstruuje strukturę argumentacji oraz rozpoznaje typowe strategie argumentacyjne w tekstach filozoficznych.
FI2_K05 - student/ka rozpoznaje i formułuje problemy etyczne związane z badaniami i interpretacją tekstów filozoficznych oraz podejmuje działania zgodne z zasadami odpowiedzialności akademickiej.
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się:
1. Obecność na zajęciach – 10 pkt. 
2. Bieżące przygotowanie do zajęć – 20 pkt.
3. Przygotowanie prezentacji dotyczącej tematyki zajęć – 30 pkt.
Dopuszczalne są dwie nieobecności.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: