PSF: Wybrane zagadnienia z teorii społecznych WF-FI-212-PSFGRZ25
Celem zajęć jest przedstawienie kilkunastu tekstów źródłowych poszerzających wiedzę z filozofii polityki, komplementarnych z wykładem i ćwiczeniami z kursu filozofii polityki (wykłady i ćwiczenia). Na zajęciach ukazane zostaną w tekstach źródłowych idee filozoficzno-społeczne oraz paradygmaty filozoficzno-polityczne jakie stały się podstawą dla określonych wizji społecznych.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
FI2_W01 - Student wyjaśnia, jak wybrane teorie społeczne kształtowały i były kształtowane przez konteksty kulturowe oraz historyczne. 
FI2_W02 - Student interpretuje relacje pomiędzy teoriami społecznymi a innymi dyscyplinami humanistycznymi i społecznymi, wskazując na ich filozoficzne podstawy.
FI2_U01 - Student wyszukuje i selekcjonuje literaturę filozoficzną i socjologiczną dotyczącą omawianych teorii, z wykorzystaniem zaawansowanych narzędzi ICT.
FI2_U04 - Student analizuje złożone argumentacje teoretyków społecznych, wskazując ich struktury logiczne oraz podstawowe założenia światopoglądowe. 
FI2_K05 - Student identyfikuje złożone argumentacje teoretyków społecznych, wskazując ich struktury logiczne oraz podstawowe założenia światopoglądowe. 
Kryteria oceniania
Student może mieć w ciągu semestru 2 nieobecność na 15 spotkaniach zajęciowych.
- na ocenę 2 (nast..): student nie potrafi samodzielnie czytać i interpretować teksów, nie potrafi ocenić wartości poznawczej zawartej w tekstach przedstawionych na ćwiczeniach. Nie był aktywny na zajęciach, nie brał udziału w dyskusji, nie przedstawił swoich ocen i opinii. Nie był na ćwiczeniach ponad 2 razy. Nie zaliczył pisemnego kolokwium końcowego, nie zdobył przynajmniej 50% punktów z całości ocenianej pracy pisemnej.
- na ocenę 3 (dst.): student słabo zna teksty zaprezentowane na zajęciach, nie potrafi ich właściwie interpretować, słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji innych uczestników, ale nie do końca potrafi ocenić jej wartość poznawczą i wyciągnąć wnioski. Ma trudności w uzasadnieniu tez z filozofii społecznej. Przynajmniej raz zaprezentował na ćwiczeniach samodzielnie zadany wcześniej temat na podstawie zaproponowanego tekstu, a także przygotował sprawozdanie. Jest słabo aktywny na zajęciach, słabo uczestniczy w dyskusji, jeśli przedstawia swoje opinie i wnioski to nie potrafi ich racjonalnie uzasadnić. Poprawnie zaliczył kolokwium końcowe zdobywając przynajmniej 50% punktów z całości ocenianej pracy pisemnej.
- na ocenę 4 (db.): student poprawnie czyta i interpretuje teksty prezentowane na zajęciach, słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów filozoficznych prezentowanych przez innych uczestników zajęć, potrafi ocenić ich wartość poznawczą, zabiera głos przedstawiając swoje opinie i wnioski. Umie racjonalnie uzasadnić swoje zdanie. Przygotował prezentacje treści jednego z tekstów i przegotował sprawozdanie z zajęć. Poprawnie zaliczył kolokwium końcowe zdobywając przynajmniej 70% punktów z całości ocenianej pracy pisemnej.
- na ocenę 5 (bdb.): student doskonale czyta i interpretuje teksty omawiane w ramach zajęć, zna argumenty na związki pomiędzy filozofią, polityką a życiem społecznym, potrafi ocenić ich wartość poznawczą. Doskonale zna treści tekstów zadanych na poszczególne zajęcia, potrafi samodzielnie interpretować zadane teksty, wyciąga wnioski i formułuje własne opinie. Student bierze aktywny udział w dyskusjach na zajęciach, wykazuje się samodzielnością krytycznego i racjonalnego myślenia i formułowania ocen. Przygotował prezentacje jednego z zadanych tekstów i przegotował sprawozdanie z zajęć. Poprawnie zaliczył kolokwium końcowe zdobywając przynajmniej 85% punktów z całości ocenianej pracy pisemnej.
Oceniany jest stopień racjonalnego podejścia do zagadnień omawianych w ramach czytania prezentowanych na zajęciach tekstów. Student potrafi ukazać implikacje rodzące się na styku treści filozoficznych, politycznych i społecznych. Wyciąga wnioski z poznanych treści wykazując orientację w refleksji nad zadanymi treściami i ich konsekwencjami dla formułowania tez na polityki i życia wspólnotowego. Potrafi w sposób logiczny i jasny formułować myśli na temat filozofii społecznej, przedstawia racjonalnie uzasadnione wnioski i oceny.
Literatura
Historia idei politycznych. Wybór tekstów, tom I i II, red. S. Filipowicz, A. Mielczarek, Warszawa 2005
Historia filozofii politycznej, tom 1-3, red. P. Nowak, Warszawa 2010 / 2016 / 2024.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: