PSF: Co i jak poznajemy? Przyrodoznawstwo - filozofia - teologia WF-FI-212-PSFFP-SW22
Zajęcia dotyczą zagadnień związanych z epistemologią i metodologią nauk przyrodniczych, filozofii i teologii. Celem zajęć jest przedstawienie i porównanie aspektów epistemologicznych i metodologicznych wspomnianych nauk w celu ukazania i wyjaśnienia różnic i podobieństw występujących między nimi. Ponadto prezentowane jest rola i znaczenie filozofii jako obecnej w rozmaity sposób zarówno w naukach przyrodniczych, jak i w teologii. Zajęcia stanowią uzupełnienie i rozszerzenie tematyki epistemologicznych i metodologicznych aspektów filozofii prezentowanych na I stopniu studiów i pozwalają uzupełnić ewentualne braki w tym zakresie studentom II stopnia studiów.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie:
- rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury oraz miejsce i znaczenie filozofii w relacji do nauk przyrodniczych i teologii
- normy konstytuujące i regulujące struktury i instytucje zajmujące się badaniami naukowymi w zakresie nauk przyrodniczych oraz instytucje religijne
Student potrafi:
- samodzielnie zdobywać wiedzę, wyszukiwać, analizować, oceniać,
selekcjonować i wykorzystywać informacje ze źródeł pisanych
i elektronicznych z zakresu objętego tematem zajęć
- wykrywać zależności między tezami badanych wypowiedzi filozoficznych oraz analizować argumenty filozoficzne oraz identyfikować ich kluczowe tezy
i założenia dotyczące tematyki zajęć
Student jest gotowy do:
- uwzględniania znaczenia europejskiego dziedzictwa filozoficznego dla
rozumienia problematyki relacji między nauką i religią
Kryteria oceniania
Na ocenę 5:
- student w pełni zna i rozumie rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury oraz miejsce i znaczenie filozofii w relacji do nauk przyrodniczych i teologii
- student w pełni prawidłowo charakteryzuje normy konstytuujące i regulujące struktury i instytucje zajmujące się badaniami naukowymi w zakresie nauk przyrodniczych oraz instytucje religijne
- student potrafi w pełni samodzielnie zdobywać wiedzę, wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych z zakresu objętego tematem zajęć
- student potrafi w pełni prawidłowo i samodzielnie wykrywać zależności między tezami badanych wypowiedzi filozoficznych oraz analizować argumenty filozoficzne oraz identyfikować ich kluczowe tezy
i założenia dotyczące tematyki zajęć
- student jest w pełni gotowy do uwzględniania znaczenia europejskiego dziedzictwa filozoficznego dla rozumienia problematyki relacji między nauką i religią
Na ocenę 4,5:
- student w pełni zna i rozumie rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury oraz miejsce i znaczenie filozofii w relacji do nauk przyrodniczych i teologii
- student w pełni prawidłowo charakteryzuje normy konstytuujące i regulujące struktury i instytucje zajmujące się badaniami naukowymi w zakresie nauk przyrodniczych oraz instytucje religijne
- student potrafi samodzielnie, z niewielką pomocą, zdobywać wiedzę, wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych z zakresu objętego tematem zajęć
- student potrafi w pełni prawidłowo i z niewielką pomocą wykrywać zależności między tezami badanych wypowiedzi filozoficznych oraz analizować argumenty filozoficzne oraz identyfikować ich kluczowe tezy
i założenia dotyczące tematyki zajęć
- student jest w znacznej mierze gotowy do uwzględniania znaczenia europejskiego dziedzictwa filozoficznego dla rozumienia problematyki relacji między nauką i religią
Na ocenę 4:
- student dobrze zna i rozumie rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury oraz miejsce i znaczenie filozofii w relacji do nauk przyrodniczych i teologii
- student zasadniczo prawidłowo charakteryzuje normy konstytuujące i regulujące struktury i instytucje zajmujące się badaniami naukowymi w zakresie nauk przyrodniczych oraz instytucje religijne
- student potrafi samodzielnie, z niewielką pomocą, zdobywać wiedzę, wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych z zakresu objętego tematem zajęć
- student potrafi częściowo prawidłowo i z niewielką pomocą wykrywać zależności między tezami badanych wypowiedzi filozoficznych oraz analizować argumenty filozoficzne oraz identyfikować ich kluczowe tezy
i założenia dotyczące tematyki zajęć
- student jest częściowo gotowy do uwzględniania znaczenia europejskiego dziedzictwa filozoficznego dla rozumienia problematyki relacji między nauką i religią
Na ocenę 3,5:
- student zadowalająco zna i rozumie rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury oraz miejsce i znaczenie filozofii w relacji do nauk przyrodniczych i teologii
- student częściowo prawidłowo charakteryzuje normy konstytuujące i regulujące struktury i instytucje zajmujące się badaniami naukowymi w zakresie nauk przyrodniczych oraz instytucje religijne
- student potrafi częściowo samodzielnie, z pomocą, zdobywać wiedzę, wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych z zakresu objętego tematem zajęć
- student potrafi częściowo prawidłowo i z niewielką pomocą wykrywać zależności między tezami badanych wypowiedzi filozoficznych oraz analizować argumenty filozoficzne oraz identyfikować ich kluczowe tezy
i założenia dotyczące tematyki zajęć
- student jest częściowo gotowy do uwzględniania znaczenia europejskiego dziedzictwa filozoficznego dla rozumienia problematyki relacji między nauką i religią
Na ocenę 3:
- student zadowalająco zna i rozumie rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury oraz miejsce i znaczenie filozofii w relacji do nauk przyrodniczych i teologii
- student w dostetecznym stopniu charakteryzuje normy konstytuujące i regulujące struktury i instytucje zajmujące się badaniami naukowymi w zakresie nauk przyrodniczych oraz instytucje religijne
- student potrafi ze znaczną pomocą zdobywać wiedzę, wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych z zakresu objętego tematem zajęć
- student potrafi częściowo prawidłowo i ze znaczną pomocą wykrywać zależności między tezami badanych wypowiedzi filozoficznych oraz analizować argumenty filozoficzne oraz identyfikować ich kluczowe tezy
i założenia dotyczące tematyki zajęć
- student jest w dostetecznym stopniu gotowy do uwzględniania znaczenia europejskiego dziedzictwa filozoficznego dla rozumienia problematyki relacji między nauką i religią
Literatura
I. Barbour, Mity, modele paradygmaty, Kraków 1984
M.A. Krąpiec, Filozofia co wyjaśnia? Filozofia w teologii, Lublin 2000
D. Raztsch, Nauka i jej granice, Warszawa 2021
J. Życiński, Granice racjonalności, Warszawa 1993
Dodatkowa, szczegółowa literatura zostanie podana w trakcie zajęć.
Uwagi
W cyklu 2022/23_L:
Aktywność uczestników zajęć w postaci realizowania zadań, zadawania pytań oraz zgłaszania uwag i komentarzy do prezentowanych treści - mile widziana:-) |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: