SP: Etyka cnót 2 WF-FI-21-SPEC2
Opis dotyczy cyklu podjętych tematów i zagadnień w obrębie poznawania i omawiania różnych koncepcji poznania praktycznego:
poznanie praktyczne w ujęciu Arystotelesa, w interpretacji Hume'a, Kanta i Schelera oraz Ricoeur'a. Chodzi zatem o określenie i zdiagnozowanie specyfiki i formy poznania e etyce oraz jakie są granice i źródła tego poznania, czy poznanie ma charakter racjonalny czy emocjonalny czy opiera się na doświadczeniu czy ma formę aprioryczną, czy sprowadza się do intuicji czy do sądów, jakich wymaga kompetencji od podmiotu albo jakie warunki sprzyjają poznaniu praktycznemu?
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Metody dydaktyczne:
a. analiza fragmentów tekstów źródłowych (kolejność historyczna: Arystoteles, Hume, Kant, Schelet Ricoeur) ze względu na definicję i interpretację poznania praktycznego i jego specyfiki
weryfikacja: student potrafi wyjaśnić i opisać różne ujęcia poznania praktycznego
Metoda dydaktyczna: dyskusja nad tekstami i próba odpowiedzi na pytanie; jaką funkcję pełni poznanie praktyczne w etyce
Metoda dydaktyczna: wspólna praca nad tekstami źródłowymi w poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie; jaki zachodzi związek i w czym się on wyraża między interpretacją poznania praktycznego a rozumieniem etyki w tekstach konkretnych autorów
weryfikacja: egzamin końcowy
Wiedza: student wie, na czym polega poznanie w etyce i jaką może przyjąć formę co i dlaczego można poznać w etyce i tym samym posiada odpowiednie kryteria oceny ludzkich działań i umiejętności ich uzasadnienia.
Umiejętności: student potrafi zidentyfikować poznanie praktyczne, określić jego specyfikę, wskazać na konkretne stanowiska, zna różne koncepcje rozumu praktycznego, polemizuje, komentuje inne poglądy oraz wie, jak uzasadnić własne stanowisko.
Kompetencje: oceniany jest stopień zrozumienia przez studenta omawianej problematyki; umiejętność czytania i interpretowania lektur w związku z zagadnieniami etycznymi
Punkty ECTS:
udział w seminarium - 30 godzin
przygotowanie do zajęć - 15 godzin
lektura tekstów - 20 godzin
przygotowanie do egzaminu - 20 godzin
konsultacje - 5 godzin
Suma: 90 : 3 = 3 punkty ECTS
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania: student jest zobowiązany do aktywnego udziału w seminarium, przygotowywania tekstów, ich analizy i interpretacji, prowadzeniu dyskusji i udziału w dyskusjach, przygotowania dwóch prac pisemnych; sprawozdania z dyskusji oraz odczytu na wybrany temat, związany z poznaniem praktycznym.
Szczegółowe zasady oceniania
ocena 2-student nie zna lektur, nie potrafi omówić żadnej z koncepcji rozumu praktycznego, z omawianych i dyskutowanych na zajęciach
ocena 3-student w bardzo ograniczonym zakresie zna materiał i bardzo ogólnie może przedstawić stanowiska w omawianych kwestiach
ocena 4-student poprawnie omawia wybrane koncepcje, zna terminologie, ale nie go nie rozwija, samodzielnie nie podejmuje problematyki
ocena 5-student doskonale zna materiał, samodzielnie poddaje go analizie, odwołuje się do lektur
Metody oceniania: zaliczenie ustne obejmuje problematykę wybranych trzech tematów przez studenta na podstawie lektur podanych w sylabusie
Literatura
Arystoteles, Etyka nikomachejska
Hume, Badanie zasad moralności
Kant, Krytyka rozumu praktycznego
Scheler, Istota i formy sympatii
Ricoeur, O sobie samym jako o innym
każda z tych pozycji miała kilka różnych wydań
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: