SP: Historia i geografia intelektu 2 WF-FI-21-SEMPGHI2
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z głównymi sposobami rozstrzygania problematyki intelektu. Aspektem prezentowania zagadnień jest perspektywa historyczno-filozoficzna. Rozpoczyna się ona od zaprezentowania intelektu u Anaksagorasa a kończy sie rozstrzygnięciami Tomasza z Akwinu. Główny nurt prezentacji problematyki intelektu związany jest w starożytności i średniowieczu z rozstrzygnięciami Arystotelesa. Jednak rozstrzygnięcia tradycji platońskiej również są przedstawiane (Platon, Plotyn, Augustyn, Izaak ze Stella). Problematyka intelektu jest prezentowana zarówno w aspekcie przedmiotu, aktów, sprawności intelektualnych a także w różnych znajdujących się w tekstach nazwach odpowiadających intelektowi. Słuchacze zapoznają się z różnymi sposobami określania poznania intelektualnego (intelekt, umysł, rozum, inteligencja, sumienie). Te elementy stanowią podstawę dla zrozumienia tej problematyki u Tomasza z Akwinu, który korzystał zarówno z tradycji platońskiej (którą w dużej mierze krytykował) a także arystotelesowskiej na której się opierał. Tomaszowe rozumienie intelektu zostanie zaprezentowane przez charakterystykę aktów intelektu, jego przedmiotu, a także konsekwencje z tego wynikające (odniesienia w relacji do ciała a także do działań etycznych).
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA: student zna podstawy formułowania teorii intelektu przez filozofów starożytnych i średniowiecznych; student posiada wiedzę na temat stosowanej przez filozofów starożytnych i średniowiecznych terminologii dotyczącej intelektu; student ma rozeznanie w dziejach problematyki poznania intelektualnego
UMIEJĘTNOŚCI: student potrafi zidentyfikować problematykę poznania intelektualnego – akty, przedmioty, nazwy władz – w filozofii starożytnej i średniowiecznej; student potrafi zidentyfikować koncepcję intelektu w czytanych przez siebie tekstach filozoficznych
KOMPETENCJE: student potrafi krytycznie odnieść się do stosowanego w czytanym tekście rozumienia intelektu; zyskuje świadomość znaczenia problematyki poznania intelektualnego w całej filozofii
Udział w zajęciach – 30 godzin
Lektura tekstów i przygotowanie do zajęć – 30 godzin
SUMA GODZIN 60 [60 : 30 (25) = 2]
LICZBA ECTS = 2
Kryteria oceniania
EFEKTY WIEDZY:
Metoda dydaktyczna: wykład informacyjny i konwersatoryjny; wspólna ze studentami identyfikacja w tekstach filozoficznych różnych, pojawiających się w dziejach filozofii koncepcji intelektu
Metoda weryfikacji: zaliczenie na ocenę na podstawie przeprowadzonej rozmowy
EFEKTY UMIEJĘTNOŚCI:
Metoda dydaktyczna: przygotowany materiał zaprezentowany na zajęciach dotyczący dziejów ujmowania poznania intelektualnego
Metoda weryfikacji: ocena na podstawie przeprowadzonej prezentacji
EFEKTY KOMPETENCJI:
Metoda dydaktyczna: dyskusja w trakcie zajęć
Metoda weryfikacji: ocena na podstawie przeprowadzonej rozmowy
Kryteria oceniania: obecność na zajęciach oraz praca zaliczeniowa przygotowana na koniec zajęć.
Kryterium obecności jest rozumiane jako:
1-2 nieobecności - bdb
3-4 nieobecności - db
5-6 nieobecności - dst
7-15 nieobecności - ndst.
Literatura
Chudy W., Refleksja a poznanie bytu. Refleksja ‘in actu exercito’ i jej funkcja w poznaniu metafizykalnym, Lublin 1984.
Cyciura P., Święty Tomasz z Akwinu a platonizm. Metafizyka i teoria poznania, Wydawnictwo UKW, Bydgoszcz 2008.
Gogacz M., Doprecyzowanie problemu ‘species’, ,,Studia Philosophiae Christianae”, 31 (1995) 2, s. 69-76.
Gogacz M., Istnieć i poznawać, PAX, Warszawa 1976.
Judycki J., Świadomość i pamięć. Uzasadnienie dualizmu antropologicznego, TN KUL, Lublin 2004.
Haldane J. J., Aquinas on sense perception, „The Philosophical Review” 42 (1983) 2, s. 233-239.
Kenny A., Aquinas on mind, „Routledge”, London-New York 2004.
Mahoney E., Sense, Intellect and Imagination in Albert, Thomas and Siger, w: Kretzmann N., Kenny A., Pinborg J., The Cambridge History of Later Medieval Philosophy, Cambridge 1982, s. 602-622.
Krąpiec M. A., Realizm ludzkiego poznania, RW KUL, Lublin, 1995.
Lisska A. J., Medieval theories of intentionality: from Aquinas to Brentano and Beyond, w: C. Paterson, M. Pugh (ed.), Analytical Thomism. Traditions in dialogue, Hempshire 2006, s. 147-169.
Mazur P. S., O nazwach intelektu, RW KUL, Lublin 2004.
Pasnau R., Theories of cognition in the later Middle Ages, „Cambridge University Press”, Cambridge 1997.
Spruit L., «Species intelligibilis»: from perception to knowledge. Classical roots and medieval discussions, t. 1, „E. J. Brill”, Leiden-New York-Köln 1994.
Stump E., Aquinas on the Foundations of Knowledge, „Canadian Journal of Philosophy”, vol. 17 (1992), s. 125-158.
Szyndler L., Zagadnienie ‘verbum cordis’ w ujęciu Tomasza z Akwinu, w: A. Górniak (red), Wokół średniowiecznej filozofii języka, t. 1, Warszawa 2002, s. 21-115.
Yrjönsuri M., The soul as an entity: Dante, Aquinas, and Olivi, w: H.Legerlund (ed.), Forming the mind. Esseys on the internal senses and the mind/body problem from Avicenna to the Medical Enlightenment, Dodrecht 2007, s. 59-92.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: