PSF: Ewolucjonizm i kreacjonizm. Wprowadzenie do współczesnych debat WF-FI-21-PSFP-W21
Zajęcia poświęcone będą problematyce sporu kreacjonizmu z ewolucjonizmem. Celem zajęć będzie przedstawienie kontekstu filozoficznego tego sporu, oraz usytuowanie go w szerszym kontekście historii nauki, religii oraz filozofii. Zajęcia będą miały hybrydowy charakter łącząc części wykładowe, krytyczne analizy tekstów źródłowych oraz debaty oksfordzkie.
Zajęcia zostały podzielone na cztery bloki tematyczne.
Pierwszy blok ma charakter zapoznawczy i ma na celu zapoznanie uczestników z podstawowymi zagadnieniami związanymi ze sporem ewolucjonizmu z religią i kreacjonizmem, oraz przedstawienie historycznego kontekstu tego konfliktu.
Blok drugi skupi się na wyjaśnieniu znaczenia esencjalizmu dla debat prowadzonych między kreacjonistami i ewolucjonistami.
Blok trzeci skupi się na problematyce związanej z teleologią, czyli problemem celowości przyrody. Zostanie ukazane, w jaki sposób problem celowości przyczynił się do zaistnienia współczesnych kontrowersji związanych z teorią ewolucji, które obecnie wykorzystywane są przez jej przeciwników.
Blok czwarty poruszy zagadnienia związane z antropogenezą i kontrowersjami, jakie wiążą się z tą problematyką. Zostanie wyjaśnione, w jaki sposób teza o zwierzęcym pochodzeniu człowieka doprowadziła do powstania naturalistycznej interpretacji wierzeń religijnych głoszonej przez przedstawicieli tzw. Nowego Ateizmu.
Każdy blok składać się będzie z zajęć o charakterze wykładowym, w trakcie których uczestnicy zapoznają się z historycznym i filozoficznym kontekstem omawianej problematyki, oraz zajęć polegających na analizie tekstów źródłowych, na których uczestnicy będą wspólnie omawiać i analizować teksty myślicieli zaangażowanych w omawianą polemikę, m.in. R. Dawkinsa, M. Behe czy S. Harrisa. Bloki tematyczne zamykać będą debaty oksfordzkie, w których uczestnicy będą mogli w sposób krytyczny podjąć omawianą tematykę.
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:
udział w zajęciach: 0-30 godz.
przygotowanie do zaliczenia: 30-60 godz.
Suma godzin (średnio): 60 [60/30(25)=2]
Liczba ECTS: 2
Wiedza
FI2_W01 absolwent zna i rozumie w sposób dogłębny rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury oraz w stopniu zaawansowanym zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w kulturze i w społeczeństwie
FI2_W02 absolwent zna i rozumie w sposób rozszerzony miejsce i znaczenie filozofii w relacji do innych nauk, a także specyfikę przedmiotową i metodologiczną filozofii oraz rolę teorii naukowych w procesie kształtowania się poszczególnych koncepcji filozoficznych dotyczących natury świata i człowieka
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się:
1. Ocena za obecność na zajęciach każdorazowo poświadczoną wpisem na listę obecności wg skali:
15-14 obecności - 5
13 obecności - 4,5
12-11 obecności - 4
10 obecności - 3,5
9-7 obecności - 3
6-0 obecności – 2
2. Ocena z przygotowania do debaty
3. Ocena z prezentacji - student przygotowuje prezentację z jednego zestawu lektur
Inne szczegółowe informacje zostaną podane w trakcie zajęć.
Ocena końcowa jest średnią oceny z obecności na zajęciach, oceny z aktywności i oceny z prezentacji.
Literatura
Lektury omawiane na zajęciach:
1) Jodkowski K., Spór ewolucjonizmu z kreacjonizmem. Podstawowe pojęcia i poglądy, Megas, Warszawa 2007 [wybrane fragmenty];
Wartenberg F., O Teoryji Darwina, W komisie księgarni M. Leitgebra, Poznań 1866;
Rejchmann B., Teorya Darwina w stosunku do nauki i życia – szkic ogólny, Atteneum 8(1882);
2) Behe M.J., Nieredukowalna złożoność: problem dla ewolucjonizmu darwinowskiego, Filozoficzne Aspekty Genezy — 2005/2006, t. 2/3;
Dawkins R., Bóg urojony, Cis, Warszawa 2007 [wybrane fragmenty];
Kloskowski K., Filozofia ewolucji i filozofia stwarzania. T.1. Między ewolucją a stwarzaniem, Wydawnictwo Akademii Teologii Katolickiej, Warszawa 1999 [wybrane fragmenty];
3) Dawkins R., Najwspanialsze Widowisko Świata, Wydawnictwo Cis, Stare Groszki 2010 [wybrane fragmenty];
Wagner M.J., Metanaukowy kontekst problemu „brakującego ogniwa”, Studia Philosophiae Christianae 56(2016)2;
Pawlicki S., Studyja nad Darwinizmem, Wydawnictwo dzieł katolickich, Kraków 1875 [wybrane fragmenty;
4) Harris S., Pejzaż Moralny, Cis, Warszawa 2012 [wybrane fragmenty];
Skierkowski M., Anty-teizm Richarda Dawkinsa i Christophera Hitchensa, w: Wobec nowego ateizmu, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2011;
Dybowksi B., O znaczeniu i doniosłości teoryj mutacyjnych i ewolucyjnych w nauce i życiu, Nakładem Kurjera Lwowskiego, Lwów 1902 [wybrane fragmenty].
Literatura dodatkowa:
1) Allen P. L., Hess P. M. J., Catholicism and Science, Greenwood Press, London 2008
2) Bowler P. J., The non-Darwinian revolution. Reinterpreting a historical myth, The Johns Hopkins University Press, Baltimore – London 1988.
3) Heller M. Filozofia przypadku, Copernicus Centre Press, Kraków 2012
4) Moore J. R., The Post-Darwinian Controversies. A study of the Protestant struggle to come to terms with Darwin in Great Britain and America 1870-1900., Cambridge University Press, Cambridge 1979.
5) Wagner M. J., Interpretacje rozwoju biologii ewolucyjnej na przełomie XIX i XX wieku. Warszawa, Liberi Libr 2020.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: