K: Filozoficzne koncepcje człowieka WF-FI-21-KFPLOT20
Celem zajęć jest wprowadzenie studenta do wybranych zagadnień antropologii filozoficznej, zarówno w wymiarze systematycznym, jak i historycznym. Zajęcia nie są jednak planowane jako wykład historyczny; raczej koncentrują się na ukazaniu obecności tematyki antropologii filozoficznej w rozmaitych wymiarach kulturowych, społecznych, politycznych, prawnych itd. W zamierzeniu zajęć jest to, aby student potrafił dostrzec rozmaite (najczęściej ukryte) filozoficzne założenia dotyczące natury człowieka w rozmaitych teoriach filozoficznych, politycznych, prawnych, medycznych itd..
Kolejne zajęcia wprowadzają studenta w poszczególne tematy, których celem jest ukazanie stosunku "człowieka" w rozmaitych aspektach (prawa, kultury, języka, techniki, religii, rodziny, szaleństwa, państwa, czasu, historii, polityki, wartości, nauki itd).
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska z zakresu filozoficznych koncepcji człowieka oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące:
• zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu dyscyplin naukowych lub
artystycznych tworzących podstawy teoretyczne
• uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę dotyczącą filozoficznych koncepcji człowieka obejmującą kluczowe zagadnienia
• wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy dotyczącej filozoficznych koncepcji człowieka właściwe dla programu kształcenia g
główne trendy rozwojowe filozoficznych koncepcji człowieka
istotnych dla programu kształcenia
Student ma wiedzę o normach konstytuujących i regulujących struktury i instytucje społeczne oraz o źródłach tych norm, ich naturze, zmianach i drogach wpływania na ludzkie zachowania
2) zna zależności między głównymi subdyscyplinami filozoficznymi w zakresie filozofii człowieka
3) ma uporządkowaną znajomość i rozumie główne kierunki w obrębie bloków subdyscyplin antropologicznych
4)zna ogólne zależności między kształtowaniem się idei antropologicznych a zmianami w kulturze i w społeczeństwie
5) zna metody interpretacji tekstu filozoficznego z zakresu filozofii człowieka
UMIEJĘTNOŚCI:
1) trafnie definiuje pojęcia języka potocznego w zakresie koncepcji filozofii człowieka i poprawnie projektuje definicje własnych terminów używanych we własnych wypowiedziach
2)słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów filozoficznych w zakresie koncepcji filozofii człowieka
3) analizuje argumenty filozoficzne w obszarze koncepcji filozofii człowieka, identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia
KOMPETENCJE:
1) efektywnie organizuje własną pracę z zakresu filozoficznych koncepcji człowieka i krytycznie ocenia jej stopień zaawansowania
2) wykazuje motywację do zaangażowanego uczestnictwa w życiu społecznym
Kryteria oceniania
a) Opis ECTS
- aktywność na platformie e-learningowej (15 godzin);
-przygotowanie do zajęć/praca na platformie e-learningowej (15 godzin)
- przygotowanie do testu (15 godzin)
b) Warunki zaliczenia
Warunkiem zaliczenia jest napisanie testu obejmującego treść zajęć na platformie Moodle.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
1. W. Osiatyński, Prawa człowieka i inne wartości, w: tenże, Prawa człowieka i ich granice, Znak, Kraków 2011, s. 290-330.
2. Z. Freud, Kultura źródłem cierpień, w: tenże, Pisma społeczne, Wydawnictwo KR, Warszawa 1998, s. 163-228.
3. H.G. Gadamer, Człowiek i język (ze zbioru Rozum, słowo, dzieje)
4. a). N. Postman, Technopol (fragmenty)
b). M. Heidegger, Pytanie o technikę
5. a). E. Levinas, Transcendencja i pojomowalność
b) Possenti, Religia i życie publiczne
6. a. C. Levi-Strauss, Rodzina
b. Ch. Delsol, Relacja i dystans (z książki Czym jest człowiek)
7. M. Foucault, Wstęp do Historii szaleństwa
8. J. Maritain, Człowiek i państwo
9. a) Augustyn, Wyznania
b) R. Ingarden, Człowiek i czas (z Książeczki o człowieku)
10. Husserl, Kryzys europejskiego człowieczeństwa
11. a) Arystoteles, Polityka
b) H. Arendt, Vita activa i epoka nowożytna, w: taż, Kondycja ludzka, Fundacja Aletheia, Warszawa 2000, s. 269-329.
12. J. Tischner, Myślenie według wartości
13. M. Heller, Filozofia nauki
14. J. Hospers, Sens życia, w: tenże, Wprowadzenie do analizy filozoficznej
15. a) F. Fukuyama, Koniec człowieka (fragmenty)
b) Ch. Taylor, Humanizm i nowoczesna tożsamość
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: