Filozoficzne przyczyny współczesnego ateizmu 1 WF-FI-21-FPWA1
Wykład obejmuje dwa semestry. W semestrze pierwszym zbadamy filozoficzne źródła ateizmu począwszy od okresu Renesansu, aż do pierwszej połowy wieku XIX.
Zwrócimy uwagę również na niektóre filozoficzne próby obrony relacji człowieka do Boga.
Na początkowych wykładach omówi się różne rodzaje współczesnego ateizm oraz rozumienie agnostycyzmu, sekularyzmu, sekularyzacji oraz humanizmu
świeckiego.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Student(ka) poznaje i rozumie ważne pojęcia związane z ateizmem i religią, a tym samym z ważnym obszarem współczesnej kultury.
- Zapoznaje się z filozoficznymi przyczynami, które - począwszy do filozofii Renesansu - doprowadziły do ateizmu i postaw do niego zbliżonych, jak np. do religijnego agnostycyzmu, czy panteizmu.
Umiejętności:
- Student(ka) potrafi zająć samodzielnie stanowisko w dyskusji z ateizmem i podobnymi postawami (np. agnostycyzmem, czy z humanizmem świeckim).
- Poprawnie stosuje poznaną terminologię filozoficzną z zakresu problematyki wykładu.
Kompetencje społeczne:
- Student(ka) zachowuje otwartość na różne argumenty dotyczące problemu ateizmu, rozumiejąc jego przyczyny i konsekwencje.
- Potrafi wejść w rzeczą dyskusję z osobami reprezentującymi różne światopoglądy.
- Rozumie relację pomiędzy naukami przyrodniczymi, filozofią, a teologią.
- Potrafi odróżnić przejawy i formy religii prawdziwej od tzw. pseudoreligii.
Punkty ECTS:
udział w wykładzie - 30
przygotowanie do wykładu i lektura tekstów - 30
przygotowanie do zaliczenia - 25
konsultacje - 5
SUMA GODZIN 90 [90:30=3]
LICZBA ECTS – 3
Kryteria oceniania
Metody i kryteria ocenienia:
- ocena niedostateczna (2) - student nie zna podstawowych zagadnień omówionych na wykładzie
- ocena dostateczna (3) - student pobieżnie orientuje się w problematyce wykładu, wymienia omówione zagadnienia, nie potrafi jednak dokonać głębszej analizy prezentowanych problemów
- ocena dobra (4) - student zna wszystkie poruszane na zajęciach zagadnienia, szczegółowo charakteryzuje kluczowe pojęcia związane z ateizmem.
- ocena bardzo dobra (5) - student zna szczegółowo rozwiązania wszystkich omawianych zagadnień, oraz twórczo i krytycznie potrafi odnieść się do każdego z nich.
- Szczegółowe kryteria oceniania zostaną podane na pierwszym wykładzie.
Literatura
- Buckley M. J., "Ateizm w sporze z religią", tłum., M. Frankiewicz,
Kraków 2009.
- Comte-Sponville A., “Duchowość ateistyczna. Wprowadzenie do
duchowości bez Boga”, tłum. E. Aduszkiewicz, Warszawa 2011.
- Flew A., “Bóg istnieje”, tłum. R. Pucek, Warszawa 2011.
- Lewis C. S., “Chrześcijaństwo po prostu”, tłum. P. Szymczak,
Poznań 2008.
- Maritain J., "Trzej reformatorzy. Luter-Descartes-Rousseau", tłum.
K. Michalski, Warszawa 1938.
- Mazanka P., „Źródła sekularyzacji i sekularyzmu w kulturze
europejskiej”, Warszawa 2003.
- Miodoński L., „Filozofia religii Arthura Schopenhauera”, w: „Filozofia”
XXIX, Wrocław 1996.
- Neusch M., „U źródeł współczesnego ateizmu”, tłum. A.
Turowiczowa, Paryż 1980.
- Safranski R., „Schopenhauer. Dzikie czasy filozofii”, tłum., M.
Falkowski, warszawa 2008.
- Schopnhauer A., „W poszukiwaniu mądrości życia”, t. II., tłum. J.
Garewicz, Kęty 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: