KO: Filozoficzne koncepcje człowieka WF-FI-21-FKC1
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z głównymi koncepcjami człowieka w historii filozofii. Zajęcia zaczynają się od zapoznania się z dyskusją (H. Plessner i M. Scheler), w wyniku której opracowano termin "antropologia filozoficzna" , a następnie omówione są rozmaite koncepcje człowieka, akcentujące różne jego cechy jako istoty ludzkiej: godność, duchowość, cielesność, świadomość, wolność itd. Przedmiot obejmuje najważniejszych autorów filozoficznych a także najważniejsze dyskusje toczące się w w filozofii na tematy związane z wolnością, racjonalnością, naturą uczuć, istnieniem duszy.
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_Z: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
W cyklu 2020/21_Z: PO/H2 - obszar nauk humanistycznych - II stopień | W cyklu 2019/20_Z: nie dotyczy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska z zakresu filozoficznych koncepcji człowieka oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące:
• zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu dyscyplin naukowych lub
artystycznych tworzących podstawy teoretyczne
• uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę dotyczącą filozoficznych koncepcji człowieka obejmującą kluczowe zagadnienia
• wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy dotyczącej filozoficznych koncepcji człowieka właściwe dla programu kształcenia g
główne trendy rozwojowe filozoficznych koncepcji człowieka
istotnych dla programu kształcenia
1) student ma wiedzę o normach konstytuujących i regulujących struktury i instytucje społeczne oraz o źródłach tych norm, ich naturze, zmianach i drogach wpływania na ludzkie zachowania
2) zna zależności między głównymi subdyscyplinami filozoficznymi w zakresie filozofii człowieka
3) ma uporządkowaną znajomość i rozumie główne kierunki w obrębie bloków subdyscyplin antropologicznych
4)zna ogólne zależności między kształtowaniem się idei antropologicznych a zmianami w kulturze i w społeczeństwie
5) zna metody interpretacji tekstu filozoficznego z zakresu filozofii człowieka
UMIEJĘTNOŚCI:
1) trafnie definiuje pojęcia języka potocznego w zakresie koncepcji filozofii człowieka i poprawnie projektuje definicje własnych terminów używanych we własnych wypowiedziach
2)słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów filozoficznych w zakresie koncepcji filozofii człowieka
3) analizuje argumenty filozoficzne w obszarze koncepcji filozofii człowieka, identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia
KOMPETENCJE:
1) efektywnie organizuje własną pracę z zakresu filozoficznych koncepcji człowieka i krytycznie ocenia jej stopień zaawansowania
2) wykazuje motywację do zaangażowanego uczestnictwa w życiu społecznym
Udział w wykładzie - 30 godz.
Udział w ćwiczeniach - 30 godz.
Przygotowanie do ćwiczeń: 30 godz.
Przygotowanie pracy zaliczeniowej: 25 godz.
Przygotowanie do kolokwium i egzaminu: 35 godz.
suma godzin: 150 [150 : 30 (25) = 5]
liczba ECTS: 5
Kryteria oceniania
a) Opis ECTS
- aktywność na platformie e-learningowej (15 godzin);
-przygotowanie do zajęć/praca na platformie e-learningowej (15 godzin)
- przygotowanie do testu (15 godzin)
b) Warunki zaliczenia
Warunkiem zaliczenia jest napisanie testu obejmującego treść zajęć na platformie Moodle.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
1. M. Scheler, Stanowisko człowieka w kosmosie, w: tenże, Pisma z antropologii filozoficznej i teorii wiedzy, Warszawa 1987, s. 46-149.
2. H. Plessner, Pytanie o „conditio humana”, Warszawa 1988.
3. Boecjusz, Przeciw Eutychesowi i Nestoriuszowi, w: tenże, Traktaty teologiczne, tłum. A. Kijewska, R. Bielak, Kęty 2007, s. 113-161.
4. K. Wojtyła, Osoba i podmiot, w: tenże, Osoba i czyn, Lublin 2000, s. 373-414.
5. E. Mounier, Co to jest personalizm?, Warszawa 1960.
6. Giovanni Pico della Mirandola, Mowa o godności człowieka, tłum. Z. Nerczuk, M. Olszewski, Warszawa 2010.
7. J. Czerkawski, Chrześcijańskie podstawy godności człowieka (czasy renesansu), w: W. Sajdek (red.), Renesansowy ideał chrześcijanina, Lublin 2006, s. 71-86.
8. R. Speamann, O pojęciu natury ludzkiej, w: Człowiek w nauce współczesnej. Rozmowy w Catel Gandolfo, Kraków 2006, s. 105-121.
9. M. Heidegger, List o humanizmie, w: tenże, Budować, mieszkać, myśleć, Warszawa 1977, s. 76-127.
10. Arystoteles, O duszy (księga I, rozdział 1 i 2; księga II, rozdział 1 i 2), tłum. P. Siwek, w: Arystoteles, Dzieła wszystkie, t. 3, Warszawa 1992, s. 33-49; 68-77.
11. S. Judycki, Istnienie i natura duszy ludzkiej, w: S. Janeczek (red.), Antropologia, Lublin 2010, s. 121-177.
12. Tomasz z Akwinu, Summa teologii I, q. 79, a 1-13, w: tenże, Traktat o człowieku, tłum. S. Swieżawski, Kęty 2000, s. 280-342.
13. J. Searle, Dlaczego człowiek i świat pasują do siebie. Umysł jako fenomen biologiczny, w: tenże, Umysł, język, społeczeństwo, Warszawa 1999, s. 69-109.
14. Augustyn, Solilokwia, w: tenże, Dialogi filozoficzne, Kraków 2001, s. 239-305.
15. R. Piłat, Samowiedza, w: R. Ziemińska, Przewodnik po epistemologii, Kraków 2013, s. 221-269.
16. Z. Freud, Poza zasadą przyjemności, w: tenże, Poza zasadą przyjemności, Warszawa 2005, s. 59-92.
17. J. Lacan, Seminarium III Psychozy, Warszawa 2014.
18. R. Legutko, „Ja metefizyczne”, w: tenże, Traktat o wolności, s. 201-236.
19. J. S. Mill, O wolności, Warszawa 1999.
20. J. M. Bocheński, Słownik zabobonów (hasło wolność)
21. Kartezjusz, Namiętności duszy, Kęty 2001.
22. D. von Hildebrand, Serce człowieka, w: tenże, Serce, Poznań 1987, s. 29-93.
23. J. Le Goff, Historia ciała w średniowieczu, Warszawa 2006.
24. H. Bradley, Płeć, Warszawa 2008, s. 26-27; 40-47; 77-97.
25. J. Pieper, Śmierć i nieśmiertelność, Paris 1970.
26. Seneka, O życiu szczęśliwym, w: tenże, Dialogi, tłum. L. Joachimowicz, Warszawa 2001, s. 137-177.
27. W. Tatarkiewicz, Cztery pojęcia szczęścia; Definicja szczęścia; Koleje pojęcia szczęścia, w: tenże, O szczęściu, Warszawa 1985, s. 15-72.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: