WS: Retoryka dyskursu filozoficznego WF-FI-13-WSPORW20
Zakłada się, że współczesny filozof powinien być szczególnie dobrze obeznany ze sposobami uzasadniania typowymi dla filozofii. Stąd celem nauczania retoryki jest przekazanie studentom znajomości zasad poprawnego myślenia i umiejętności precyzyjnego wypowiadania sądów, nie tylko sposobami "logosu", lecz również "etosu" i "patosu". Szczególna rolę pełnią tu: definicje, pytania, podziały i schematy rozumowań.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:
udział w wykładzie: 30 godz.
przygotowanie lektur: 30 godz.
przygotowanie do egzaminu: 30 godz.
suma godzin: 90 [90/30(25)=3]
liczba ECTS: 3
Wiedza:
1. student zna i rozumie na poziomie podstawowym rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury.
2. student zna ogólne zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w kulturze i w społeczeństwie.
Umiejętności:
1. student wykrywa zależności między tezami badanych pisemnych i ustnych wypowiedzi filozoficznych.
Kompetencje:
1. student jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów.
Kryteria oceniania
Wykłady odbywają się w ramach kontaktu synchronicznego ze wsparciem kontaktu asynchronicznego (MS Teams, Moodle). Udział w wykładach jest obowiązkowy (max. 3 nieobecności). Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną oceny z egzaminu z treści wykładu oraz oceny z pracy, która jest samodzielną analizą wybranej przez studenta argumentacji filozoficznej. Egzamin, jak i prezentacja pracy zostaną przeprowadzone metodami kształcenia zdalnego przy użyciu platformy Moodle i MS Teams.
Literatura
Just the Arguments. !00 of the Most Important Arguments in Western Philosophy, red. M. Bruce, S. Barbone, Oxford 2011.
Korolko M., Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1990.
Nieznański E., Elementy filozofii teoretycznej, Warszawa 2004.
Nieznański E., Sformalizowana ontologia orientacji klasycznej, Warszawa 2007.
Nieznański E., K. Świętorzecka, Tomanek R., U podstaw analizy filozoficznego dyskursu, Warszawa 2010.
Perelman Ch., Imperium retoryki, Warszawa 2004.
Tokarz M., Argumentacja, perswazja, manipulacja, Gdańsk 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: