Seminarium licencjackie 2 WF-FI-13-SL2-B21
Seminarium 2 ma na celu rozwinięcie umiejętności badawczych i pisarskich zdobytych w ramach Seminarium 1, prowadząc studentki i studentów ku większej samodzielności intelektualnej. Zajęcia koncentrują się na pogłębionej analizie pojęciowej, tworzeniu złożonych tez filozoficznych oraz doskonaleniu argumentacji. Omawiane są zaawansowane metody lektury tekstów filozoficznych – takie jak hermeneutyka, dekonstrukcja czy analiza retoryczna – a także zagadnienia interdyscyplinarności, stylu, metafory i ekspresji w filozofii. Szczególny nacisk położony jest na rozwój własnych projektów badawczych: od formułowania problemu i pytań badawczych, przez budowanie bibliografii krytycznej, po pracę nad logiczną strukturą tekstu. Seminarium przygotowuje uczestników do samodzielnego pisania dłuższej pracy filozoficznej i stanowi pomost między ćwiczeniami a rozpoczęciem pracy licencjackiej.
|
W cyklu 2023/24_Z:
Ze względu na pierwszy cel zajęć jakim jest przygotowanie pracy licencjackiej student zapoznaje się z metodyką pisania pracy licencjackiej ( ogólnie naukowej), przypominane są metody przygotowania do pisania pracy, określenie zaawansowania pracy u uczestników seminarium i koordynacja pracy. Ze względu na drugi cel zostały wyodrębnione grupy zgadnie, które będą podejmowane w trakcie spotkań seminaryjnych. Należą do nich: Zagadnienia znaczenia językowego, zagadnienia prawdy, zagadnienie komunikacyjnej, zagadnienia teorii umysłu, zagadnienie realizmu poznania itp. |
W cyklu 2024/25_Z:
Ze względu na pierwszy cel zajęć jakim jest przygotowanie pracy licencjackiej student zapoznaje się z metodyką pisania pracy licencjackiej ( ogólnie naukowej), przypominane są metody przygotowania do pisania pracy, określenie zaawansowania pracy u uczestników seminarium i koordynacja pracy. Ze względu na drugi cel zostały wyodrębnione grupy zgadnie, które będą podejmowane w trakcie spotkań seminaryjnych. Należą do nich: Zagadnienia znaczenia językowego, zagadnienia prawdy, zagadnienie komunikacyjnej, zagadnienia teorii umysłu, zagadnienie realizmu poznania itp. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: ECTS
udział w zajęciach - 30
przygotowanie do seminarium, czytanie zadanych tekstów - 30
przygotowanie prezentacji 10
SUMA GODZIN 70
LICZBA ECTS – 70:30 = 2,(3) - 2 ECTS | W cyklu 2024/25_Z: ECTS
udział w zajęciach - 30
przygotowanie do seminarium, czytanie zadanych tekstów - 30
przygotowanie prezentacji 10
SUMA GODZIN 70
LICZBA ECTS – 70:30 = 2,(3) - 2 ECTS | W cyklu 2025/26_Z: Razem: 3 ECTS
Kontakt bezpośedni z prowadzącycym: 2 ECTS:
Aktywność: udział w zajęciach - 30h
udział w zaliczeniach poza zajęciami - 2h
udział w konsultacjach - 15h
Praca własna: 1 ECTS
przygotowanie do zajęć (lektury, projekty indywidualne, ćwiczenia) - 10h
przygotowanie do zaliczenia (prezentacja.) - 20h | W cyklu 2022/23_Z: ECTS
udział w zajęciach - 30
przygotowanie do seminarium, czytanie zadanych tekstów - 30
przygotowanie prezentacji 10
SUMA GODZIN 70
LICZBA ECTS – 70:30 = 2,(3) - 2 ECTS |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2025/26_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
Student analizuje i interpretuje zaawansowane idee filozoficzne wybranych autorów w kontekście przygotowywanej pracy licencjackiej.
Student przedstawia procedury pozyskiwania wiedzy filozoficznej za pomocą katalogów bibliotek i baz naukowych.
Student samodzielnie wyszukuje, analizuje i selekcjonuje informacje z różnych źródeł (pisanych i elektronicznych), wykorzystując ICT
Student czyta i interpretuje zaawansowane teksty filozoficzne, stosując precyzyjną terminologię filozoficzną
Pod kierunkiem opiekuna student realizuje na poziomie podstawowym własny projekt badawczy, w tym opracowuje tezę, plan pracy i zbiera materiały.
Student samodzielnie rekonstruuje i buduje argumentacje filozoficzne, uwzględniając przesłanki normatywne, światopoglądowe lub kulturowe
Student samodzielnie organizuje swoją pracę badawczą, inicjuje działania i dokonuje krytycznej oceny postępów.
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się:
1. Obecność na zajęciach – 10 pkt
2. Praca i aktywność na zajęciach - sumienne i rzetelne wykonywanie ćwiczeń i projektów indywidualnych – 20 pkt
3. Przygotowanie prezentacji/referatu przedstawiającej zaawansowany projekt (tj. szczegółowy konspekt całości pracy) pracy dyplomowej (licencjackiej) – 20 pkt
Dopuszczalne są dwie nieobecności.
Zaliczenie na ocenę: przygotowanie prezentacji/referatu przedstawiającej projekt pracy dyplomowej
Skala ocen:
Ocena Zakres punktów Procentowy zakres
ndst 0–20 0–50%
dst 21–24 52.5–60%
dst+ 25–28 62.5–70%
db 29–32 72.5–80%
db+ 33–36 82.5–90%
bdb 37–40 92.5–100%
Uwaga: Próg zaliczeniowy wynosi 21 punktów (50% + 1 punkt).
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Baggini, Julian, i Peter S. Fosl. Przewodnik po filozofii. Przeł. Jacek Gutorow. Warszawa: Wydawnictwo Książka i Wiedza, 2008.
→ Szczególnie: rozdziały o analizie pojęciowej, definicjach, metodach.
Grayling, A. C. Filozofia. Przewodnik dla każdego. Przeł. Anna Sieradzka. Warszawa: Świat Książki, 2006.
→ Część: „Metoda filozoficzna” i „Filozofia analityczna”Saja, Krzysztof. Wstęp do metodologii filozofii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2021.
→ Kontynuacja z Seminarium 1; rozdziały o krytyce, redefinicji i filozofii stosowanej
Literatura uzupełniająca:
Quine, Willard Van Orman. „Dwa dogmaty empiryzmu.” Przeł. Bolesław Andrzejewski. W: Filozofia analityczna. Teksty klasyczne, red. Bogusław Chwedeńczuk, 189–208. Warszawa: PWN, 1992.
Derrida, Jacques. O gramatologii. Przeł. Bogdan Banasiak. Warszawa: Oficyna Naukowa, 1999.
(Oryg. De la grammatologie)
→Fragmenty o różnicy, lekturze i pisaniu
Rorty, Richard. Filozofia a zwierciadło natury. Przeł. Piotr Amsterdamski. Warszawa: Aletheia, 2010.
→ Rozdziały o roli filozofii jako konwersacji
Uwaga! Wszystkie teksty omawiane na zajęciach zostaną udostępnione online (w postaci pliku pdf) za pośrednictwem USOSMAil.
|
W cyklu 2023/24_Z:
1. H. Putnam, Dlaczego umysłu nie można znaturalizować, w : Wiele Twarzy realizmu i inne eseje, przekład. A. Grobler, PWN, Warszawa 1998, 2. W.V.O. Quine, Dwa dogmaty empiryzmu w tegoż: Z Punktu widzenia logiki, 3. A Tarski, Semantyczna koncepcja prawdy i podstawy semantyki, w tegoż Pisma logiczno-filozoficzne t.1 Prawda; ss. 228-282 4. H. Putnam, Znaczenie wyrazu „znaczenie” w: Wiele twarzy realizmu i inne eseje. 5. J. Searle, Umysł na nowo odkryty. 6. H.P. Grice: Logika a konwersacja. [W:] Język w świetle nauki. Warszawa 1980. 7. J. Taylor, Kategoryzacja w języku. Prototypy w teorii językoznawczej. |
W cyklu 2024/25_Z:
1. H. Putnam, Dlaczego umysłu nie można znaturalizować, w : Wiele Twarzy realizmu i inne eseje, przekład. A. Grobler, PWN, Warszawa 1998, 2. W.V.O. Quine, Dwa dogmaty empiryzmu w tegoż: Z Punktu widzenia logiki, 3. A Tarski, Semantyczna koncepcja prawdy i podstawy semantyki, w tegoż Pisma logiczno-filozoficzne t.1 Prawda; ss. 228-282 4. H. Putnam, Znaczenie wyrazu „znaczenie” w: Wiele twarzy realizmu i inne eseje. 5. J. Searle, Umysł na nowo odkryty. 6. H.P. Grice: Logika a konwersacja. [W:] Język w świetle nauki. Warszawa 1980. 7. J. Taylor, Kategoryzacja w języku. Prototypy w teorii językoznawczej. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: