Seminarium licencjackie z metafizyki 2 WF-FI-13-SEMLM2
Zajęcia seminaryjne z metafizyki mają służyć, z jednej strony, pogłębieniu wiedzy z zakresu metafizyki ogólnej przez zapoznanie się z niektórymi tekstami o charakterze, nie tyle podręcznikowym, co problemowym. Z drugiej strony, seminarium ma być ćwiczeniem umiejętności pracy naukowej, a więc ma uczyć sposobów analizy tekstów filozoficznych, stosowania metod naukowych do badania rzeczywistości oraz umiejętności pisania prac naukowych na podstawowym, licencjackim poziomie.
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_Z: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
zna podstawowe metody badawcze i strategie argumentacyjne właściwe dla jednego z bloków głównych subdyscyplin filozoficznych: 1. logika, metafizyka, epistemologia, filozofia umysłu lub 2. etyka, filozofia polityki, filozofia społeczna, lub 3. estetyka, filozofia kultury.
Umiejętności:
prowadzi na poziomie podstawowym pracę badawczą pod kierunkiem opiekuna naukowego lub kierownika zespołu badawczego.
Kompetencje społeczne:
zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie
potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
Wiedza:
ocena niedostateczna (2) - student nie uczestniczy w zajęciach lub nie rozumie i nie potrafi opisać ustalonego na zajęciach zagadnienia
ocena dostateczna (3) student uczestniczy w zajęciach, rozumie omawiane zagadnienia, ale ma trudności z ich opisaniem
ocena dobra (4) - student uczestniczy w zajęciach, rozumie omawiane nich zagadnienia, potrafi je samodzielnie opisać.
ocena bardzo dobra (5) - student uczestniczy w zajęciach, bierze w nich czynny udział zna rozwiązania szczegółowych problemów omawianych na zajęciach, rozumie je i potrafi trafnie opisać
Umiejętności:
Oceniana jest umiejętność przeprowadzenia argumentacji na rzecz danej tezy ontologicznej.
Kompetencje społeczne:
Ocenie podlega świadomość potrzeby badań podstawowych i ich przełożenia na zastosowania praktyczne (moralność) oraz teoretyczne nie filozoficzne (podstawy nauk).
Literatura
Bocheński J. M. Logika i filozofia, Warszawa 1993.
Łukasiewicz J., Logika i metafizyka, Warszawa 1998.
Szubka T. [red], Metafizyka w filozofii analitycznej, Lublin 1995.
Morawiec E., Mazanka P., Metafizyka klasyczna wersji egzystencjalnej, Warszawa 2006.
Morawiec E., Odkrycie metafizyki egzystencjalnej, Warszawa 1986.
Stępień A. B., Wprowadzenie do metafizyki, Kraków 1964.
Krąpiec M. A., Metafizyka, Lublin 1978 (wyd. 2).
Stróżewski W., Ontologia, Kraków 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: