Tomizm w filozofii nowożytnej i współczesnej WF-FI-13-HFNWZEM
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z rozwojem myśli tomistycznej na tle dziejów filozofii nowożytnej i współczesnej. Celem jest odpowiedź na pytanie, czy tomizm był i jest kierunkiem żywym, twórczym, czy wyłącznie przebrzmiałą historyczną propozycją filozoficzną. Celem przedmiotu jest ukazanie tomizmu jako myśli skupionej na trzymaniu się kategorii twórcy tego kierunku, jak też otwartej na każdorazowe trendy czy to filozofii nowożytnej (kartezjańskiej, kantowskiej) czy współczesnej (fenomenologia, filozofia analityczna).
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_Z: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA: student posiada wiedzę na temat odmian tomizmu, oddziaływania tomizmu na filozofię nowożytną i współczesną; student potrafi sformułować podstawowe twierdzenia tomistyczne w obszarze metafizyki, teorii poznania i etyki, student zna podstawową terminologię filozoficzną ukształtowaną w nowożytnym i współczesnym okresie historii filozofii
UMIEJĘTNOŚCI: student analizuje argumenty filozoficzne, identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia posługując się tekstami filozofii od średniowiecza przez nowożytność do współczesności; student potrafi słuchać ze zrozumieniem i porządkować usłyszane twierdzenia filozoficzne szukając w filozofii nowożytnej i współczesnej oddziaływania tomizmu
KOMPETENCJE: student jest zorientowany na szukanie w filozofii nowożytnej i współczesnej podstaw do formułowania wypowiedzi na każdy temat; student dąży do rozwiązywania konkretnych zadań i problemów życiowych w odniesieniu do filozofii tomistycznej i związanej z nią tradycji chrześcijańskiej
WIEDZA:
- na ocenę 2 (ndst): student nie zna odmian tomizmu, oddziaływania tomizmu na filozofię nowożytną i współczesną; student nie potrafi sformułować podstawowych twierdzeń tomistycznych w obszarze metafizyki, teorii poznania i etyki; student nie zna podstawowej terminologii filozoficznej ukształtowanej w nowożytnym i współczesnym okresie historii filozofii
- na ocenę 3 (dst): student posiada dostateczną wiedzę na temat odmian tomizmu, oddziaływania tomizmu na filozofię nowożytną i współczesną; student słabo formułuje podstawowe twierdzenia tomistyczne w obszarze metafizyki, teorii poznania i etyki; student dostatecznie zna podstawową terminologię filozoficzną ukształtowaną w nowożytnym i współczesnym okresie historii filozofii
- na ocenę 4 (db): student posiada wiedzę na temat odmian tomizmu, oddziaływania tomizmu na filozofię nowożytną i współczesną; student potrafi sformułować podstawowe twierdzenia tomistyczne w obszarze metafizyki, teorii poznania i etyki, student zna podstawową terminologię filozoficzną ukształtowaną w nowożytnym i współczesnym okresie historii filozofii
- na ocenę 5 (bdb): student doskonale orientuje się w temacie odmian tomizmu, oddziaływania tomizmu na filozofię nowożytną i współczesną; student bardzo dobrze potrafi sformułować podstawowe twierdzenia tomistyczne w obszarze metafizyki, teorii poznania i etyki, student świetnie zna podstawową terminologię filozoficzną ukształtowaną w nowożytnym i współczesnym okresie historii filozofii
UMIEJĘTNOŚCI:
- na ocenę 2 (ndst): student nie potrafi analizować argumentów filozoficznych, identyfikować ich kluczowych tez i założeń posługując się tekstami filozofii od średniowiecza przez nowożytność do współczesności; student nie potrafi słuchać ze zrozumieniem i porządkować usłyszane twierdzenia filozoficzne szukając w filozofii nowożytnej i współczesnej oddziaływania tomizmu
- na ocenę 3 (dst): student poprawnie analizuje argumenty filozoficzne, identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia posługując się tekstami filozofii od średniowiecza przez nowożytność do współczesności; student potrafi w wystarczający sposób słuchać ze zrozumieniem i porządkować usłyszane twierdzenia filozoficzne szukając w filozofii nowożytnej i współczesnej oddziaływania tomizmu
- na ocenę 4 (db): student dobrze potrafi analizować argumenty filozoficzne, identyfikować ich kluczowe tezy i założenia posługując się tekstami filozofii od średniowiecza przez nowożytność do współczesności; student potrafi słuchać ze zrozumieniem i porządkować usłyszane twierdzenia filozoficzne szukając w filozofii nowożytnej i współczesnej oddziaływania tomizmu
- na ocenę 5 (bdb): student doskonale analizuje argumenty filozoficzne, identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia posługując się tekstami filozofii od średniowiecza przez nowożytność do współczesności; student świetnie słucha ze zrozumieniem i porządkować usłyszane twierdzenia filozoficzne szukając w filozofii nowożytnej i współczesnej oddziaływania tomizmu
KOMPETENCJE:
Ocenie podlega stopień zaangażowania w szukanie w historii filozofii źródeł wypowiedzi na angażujące go tematy oraz w szukanie sposobu rozwiązywania zadań i problemów życiowych
ECTS:
Udział w wykładzie – 30 godzin
Lektura tekstów – 30 godzin
Przygotowanie do egzaminu – 15 godzin
SUMA GODZIN 75 [75 : 30 (25) = 3]
LICZBA ECTS = 3
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach oraz pozytywnie zdany egzamin końcowy.
Obecność na zajęciach będzie liczona wedle następujących zasad:
1-2 nieobecności - bdb
3-4 nieobecności - db
5-6 nieobecności - dst
7-15 nieobecności - ndst.
Literatura
1. Cessario R., A Short History of Thomism, Washington 2003.
2. Gilson E., Realizm tomistyczny, Warszawa 1968.
3. Andrzejuk, A. Filozofia bytu w tekstach Tomasza z Akwinu, Warszawa 2018.
4. Andrzejuk A., Listkowska B., (red.), Tomizm Polski. Słownik filozofów, t. 1-3, Warszawa 2014
5. MacIntyre A., Trzy antagonistyczne wersje dociekań moralnych, Warszawa 2009.
6. Shanley B.J., Tradycja tomistyczna, Kraków-Poznań-Warszawa 2017.
7. Ramirez S. Autorytet doktrynalny św. Tomasza z Akwinu, Warszawa 2016.
8. Szałata K., Filozofia chrześcijańska. Na marginesie wielkiej debaty, Warszawa 2004.
9. Tischner J., Schyłek chrześcijaństwa tomistycznego, „Znak” 1(1970), s. 1-20.
10. Gogacz M., Tomizm egzystencjalny na tle odmian tomizmu, [w:] W kierunku Boga, pod red. B. Bejzego, Warszawa 1982, s. 18–27.
11. Swieżawski S., Czerkawski J., Studia z dziejów myśli świętego Tomasza z Akwinu, Lublin 1978
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: