WMSF - Idea transcendentalna: od Immanuela Kanta do Roberta Brandoma WF-FI-123-WMT-PL22
Przedmiotem wykładu będzie powstanie i rozwój idei i metody transcendentalnej w filozofii począwszy od Kanta, poprzez idealizm niemiecki XIX wieku, neokantyzm szkoły marburskiej, fenomenologię Husserla, po współczesne ożywienie podejścia transcendentalnego w filozofiach Johna McDowella, Johna Rawlsa, Roberta Brandoma. Przedstawiona zostanie próba poważnego współczesnego zastosowania podejścia transcendentalnego jako pewnej odmiany hermeneutyki. W tej interpretacji postuluje się istnienie transcendentalnego ugruntowania idei rozumienia, przy sceptycyzmie co do transcendentalnego ugruntowania poznania.
Tematyka poszczególnych wykładów:
1. Kant: pojęcie transcendentalnych warunków poznania
2. Maimon: recepcja kantyzmu
3.. Fichte: radykalizacja podmiotu poznania
4. Schelling: System idealizmu transcendentalnego
5. Emerson: transcendentalizm amerykański
6. Hegel: idea transcendentalna w "Fenomenologii ducha"
7. Hegel: idea transcendentalna w "Logice"
8. Neokantyzm szkoły marburskiej: Cohen i Natorp
9. Neokantyzm szkoły marburskiej: Cassirer
10. Husserl: transcendentalna świadomość
11. Kelsen: transcendentalizm w filozofii prawa
12. Transcendentalizm i filozofia analityczna: John McDowell
13. Transcendentalizm i filozofia analityczna: John Rawls
14. Transcendentalizm i filozofia analityczna: Robert Brandom
15. Podsumowanie: Perspektywy transcendentalizmu, hermeneutyka transcendentalna
W cyklu 2022/23_Z:
Przedmiotem wykładu będzie powstanie i rozwój idei i metody transcendentalnej w filozofii począwszy od Kanta, poprzez idealizm niemiecki XIX wieku, neokantyzm szkoły marburskiej, fenomenologię Husserla, po współczesne ożywienie podejścia transcendentalnego w filozofiach Johna McDowella, Johna Rawlsa, Roberta Brandoma. Przedstawiona zostanie próba poważnego współczesnego zastosowania podejścia transcendentalnego jako pewnej odmiany hermeneutyki. W tej interpretacji postuluje się istnienie transcendentalnego ugruntowania idei rozumienia, przy sceptycyzmie co do transcendentalnego ugruntowania poznania. Tematyka poszczególnych wykładów: 1. Kant: pojęcie transcendentalnych warunków poznania |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W: znajomość przyczyn powstania filozofiui transcendentalnej, głównych przedstawicieli tego nurtu i wkładu transcendentalizmu do filozofii współczenej.
U: porównywanie koncepcji filozoficznych i rozumienie ich treści w zwiazku z pytaniami, na które szukają odpowiedzi.
K: powaga i wnikliwość w studiowaniu dawniejszych poglądów filozoficznych nie jako historii filozofii, lecz jako potencjalnego wkładu do własnego myślenia, zaangażowany krytycyzm w analizowania koncepcji filozoficznych.
Kryteria oceniania
Wiedza: DST: znajomość wynbranego przedstawieciela i nurtu transcendentalizmu; DB: znajomość kilku nurtów i przedstwicieli transcendentalizmu w stopniu pozwalającym na porównanie i ocenę; BDB: kryteria z wiązane z ocena dobrą i dodatkowo dore rozumienie współczesnych form filzofii transcendentalnej.
Umiejętności: DST: rozumienie relacji problem/rozwiązanie na przykładzie wybranej koncepcji filozofii transcendentalnej. DB: Zdolnść do porónywania i oceniania koncepcji filozofii transcendentalnej; BDB: Powyższe kryteria i dodatkowo rozumienie współczesnego zastosowania idei transcententalnej.
Kompetencja społeczna: DST: szkolny wykład poznawanych koncepcji; DB: formułowanie argumentacji stojących za poszczególnymi koncepcjami BDB: własna krytyczna refleksja nad omawianymi koncepcjami, rozumienie perspektyw transcendentalizmu.
Praktyki zawodowe
n/d
Literatura
Wybrane fragment z poniższych pozycji zostaną udostępnione i potraktowane jako lektura obowiązkowa do egzaminu.
A. Noras, Historia neokantyzmu (monografia)
A. Noras, T. Kubalica, Neokantyzm badeński i marburski (antologia tekstów)
K. Święcicka, Transcendentalizm Husserla a filozofia dialogu (monografia)
M. Poręba, Transcendentalna teoria świadomości (monografia)
M. Żelazny, Heglowska filozofia ducha (monografia)
R. Piłat, Transcendentalna hermeneutyka (artykuł)
W. Chudy, Refleksje heglowskie (monografia)
W cyklu 2022/23_Z:
Wybrane fragmenty zostaną udostępnione potraktowane jako obowiązkowe. Znajomość pełnych tekstów jest traktowane jako lektura uzupełniająca i fakultatywna, jeśli chodzi o wymagania egzaminacyjne. A. Noras, Historia neokantyzmu (monografia) |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: