WMSF: Narzędzia analitycznej filozofii czasu: logiki czasu liniowego i rozgałęzionego WF-FI-123-WMSWI25
Natura czasu jest przedmiotem zainteresowania filozoficznego już od starożytności, ale współcześnie wciąż utrzymuje się duże zainteresowanie problematyką filozoficzną, w której istotnie uwikłane jest pojęcie czasu. To współczesne zainteresowanie pojęciami temporalnymi datuje się na początek XX w (w związku z tzw. argumentem na nieistnienie czasu E.L. McTaggarta). Wiele aktualnych badań filozoficznych dotyczących czasu mieści się w ramach filozofii analitycznej, jednak nie wszystkie korzystają z aktualnych osiągnięć logiki temporalnej. Zadaniem, który stawiamy sobie w ramach wykładu jest dostarczenie narzędzi logicznych użytecznych w tego rodzaju analizach. W tym względzie realizujemy zamierzenie twórcy współczesnej logiki temporalnej – A. Priora. Narzędzia formalne, które zamierzamy zaprezentować pozwolą na precyzację takich zagadnień jak: punktowa/interwałowa natura czasu, zależność czasu względem zmiany (redukcjonizm versus Platonizm temporalny), struktura atomów temporalnych (punktów/interwałów czasowych), identyczność przedmiotów zmieniających się w czasie (prezentyzm, eternalizm), dynamiczny/statyczny opis czasu, A- i B- teorie czasu.
Szczególną uwagę poświęcimy logikom czasu punktowego, w których punkty czasowe tworzą nieskończone ścieżki: logice czasu liniowego LTL oraz logice czasu rozgałęzionego CTL. Chodzić nam będzie przy tym o taki opis tych logik, który uwzględnia możliwość tworzenia na ich podstawie pozalogicznych teorii sformalizowanych. Takie ujęcie będzie wymagało wprowadzenia nieskończonych reguł wnioskowania, które umożliwią sformułowanie silnych twierdzeń o pełności interesujących nas logik w temporalnej semantyce światów możliwych.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student wyjaśnia i interpretuje podstawowe idee oraz argumenty dotyczące logik czasu liniowego i rozgałęzionego.
Student rozróżnia metodologiczne założenia i strategie argumentacyjne wykorzystywane w analizie filozofii czasu.
Student analizuje specyfikę narzędzi służących do pozyskiwania literatury specjalistycznej dotyczącej logik czasu.
Student konstruuje argumentacje na temat logik czasu, uwzględniając różne perspektywy teoretyczne oraz podstawowe przesłanki normatywne
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się:
1. Obecność na zajęciach (warunek wystarczający nieuzyskania oceny pozytywnej – nieobecność na więcej niż 2 godz. wykładów)
2. Bieżące przygotowywanie pytań do wykładów – 10 pkt
3. Udział w egzaminie pisemnym – 30 pkt
Egzamin: pisemny zawierający pytania otwarte oraz pytania z możliwością wyboru więcej niż jednej odpowiedzi.
Skala ocen (egzaminu pisemnego):
0–15 pkt – niedostateczny (2.0)
16–18 pkt – dostateczny (3.0)
19–20 pkt – dostateczny plus (3.5)
21–24 pkt – dobry (4.0)
25–27 pkt – dobry plus (4.5)
28–30 pkt – bardzo dobry (5.0)
Skala ocen końcowa:
0–19 pkt 2.0 – niedostateczny
20–26 pkt 3.0 – dostateczny
27–29 pkt 3.5 – dostateczny plus
30–33 pkt 4.0 – dobry
34–35 pkt 4.5 – dobry plus
36–40 pkt 5.0 – bardzo dobry
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. Autorski skrypt do wykładu (`Mikrokonspekty').
2. Van Benthem, J. (1991) The Logic of Time. A Model-Theoretic Investigation into the Varieties of Temporal Ontology and Temporal Discourse, Second Edition, Synthese Library, Synthese Library, Studies in Epistemology, Logic, Methodology, and Philosophy of Science, vol. 156, Springer (fragmenty)
2. Ohstrom P., Hasle P. F. V. (1995) Temporal logic. From Ancient Ideas to Artificial Intelligence, Studies in Linguistics and Philosophy, Kluwer Ac. Publ. (fragmenty)
3. Świętorzecka, K. (2024) „First-Order Logic of Change”, Logic Journal of the IGPL, https://doi.org/10.1093/jigpal/jzac063
|
W cyklu 2025/26_Z:
Literatura obowiązkowa: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: