WMSF: Nauka i religia: współistnienie – konflikt – komplementarność WF-FI-123-WMFP-SW22
Tematem zajęć jest relacja między naukami przyrodniczymi i teologią (a także szerzej: nauką i religią). Celem zajęć jest przedstawienie rozmaitych modeli rozumienia wspomnianych relacji oraz ich ocena. Tezą prezentowaną w czasie zajęć jest twierdzenie, że między religią i nauką (oraz naukami przyrodniczymi i teologią) nie zachodzi rzeczywisty konflikt z powodu odmienności ich perspektyw metodologicznych. Ponadto prezentowane i uzasadniane jest twierdzenie o ich komplementarności oraz znaczeniu dla uzyskania całościowego obrazu świata. Tematyka zajęć ujęta jest w strukturę problemową z uwzględnieniem historycznego rozwoju omawianej relacji. Istotny element wykładu stanowi odwoływanie się do konkretnych zagadnień z pogranicza nauki i religii oraz ilustrowanie ich przykładami.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie:
- zaawansowane idee i argumenty wybranych autorów na temat relacji między wiarą i religią oraz między naukami przyrodniczymi i teologią
- specyfikę przedmiotową i metodologiczną nauk przyrodniczych, filozofii i teologii
- sposób wykorzystania narzędzi wyszukiwawczych ukierunkowanych na zagadnienia relacji między wiarą i religią oraz między naukami przyrodniczymi i teologią
Student potrafi:
- rekonstruować i konstruować różnego rodzaju argumentacje na temat relacji między wiarą i religią oraz między naukami przyrodniczymi i teologią, odwołując się do podstawowych przesłanek normatywnych danego stanowiska lub do założeń światopoglądowych bądź wyobrażeń kulturowych
Kryteria oceniania
Na ocenę 5:
- student całkowicie prawidłowo identyfikuje i rozumie zaawansowane idee i argumenty wybranych autorów na temat relacji między wiarą i religią oraz między naukami przyrodniczymi i teologią
- student bezbłędnie rozpoznaje i rozumie specyfikę przedmiotową i metodologiczną nauk przyrodniczych, filozofii i teologii
- student całkowicie prawidłowo zna i rozumie sposób wykorzystania narzędzi wyszukiwawczych ukierunkowanych na zagadnienia relacji między wiarą i religią oraz między naukami przyrodniczymi i teologią
- student bezbłędnie rekonstruuje i konstruuje różnego rodzaju argumentacje na temat relacji między wiarą i religią oraz między naukami przyrodniczymi i teologią, odwołując się do podstawowych przesłanek normatywnych danego stanowiska lub do założeń światopoglądowych bądź wyobrażeń kulturowych
Na ocenę 4,5:
- student całkowicie prawidłowo identyfikuje i rozumie zaawansowane idee i argumenty wybranych autorów na temat relacji między wiarą i religią oraz między naukami przyrodniczymi i teologią
- student niemal bezbłędnie rozpoznaje i rozumie specyfikę przedmiotową i metodologiczną nauk przyrodniczych, filozofii i teologii
- student niemal całkowicie prawidłowo zna i rozumie sposób wykorzystania narzędzi wyszukiwawczych ukierunkowanych na zagadnienia relacji między wiarą i religią oraz między naukami przyrodniczymi i teologią
- student niemal bezbłędnie rekonstruuje i konstruuje różnego rodzaju argumentacje na temat relacji między wiarą i religią oraz między naukami przyrodniczymi i teologią, odwołując się do podstawowych przesłanek normatywnych danego stanowiska lub do założeń światopoglądowych bądź wyobrażeń kulturowych
Na ocenę 4:
- student generalnie prawidłowo identyfikuje i rozumie zaawansowane idee i argumenty wybranych autorów na temat relacji między wiarą i religią oraz między naukami przyrodniczymi i teologią
- student częściowo rozpoznaje i rozumie specyfikę przedmiotową i metodologiczną nauk przyrodniczych, filozofii i teologii
- student prawidłowo, choć z błędami, zna i rozumie sposób wykorzystania narzędzi wyszukiwawczych ukierunkowanych na zagadnienia relacji między wiarą i religią oraz między naukami przyrodniczymi i teologią
- student prawidłowo, choć z błędami, rekonstruuje i konstruuje różnego rodzaju argumentacje na temat relacji między wiarą i religią oraz między naukami przyrodniczymi i teologią, odwołując się do podstawowych przesłanek normatywnych danego stanowiska lub do założeń światopoglądowych bądź wyobrażeń kulturowych
Na ocenę 3,5:
- student poprawnie identyfikuje i rozumie zaawansowane idee i argumenty wybranych autorów na temat relacji między wiarą i religią oraz między naukami przyrodniczymi i teologią
- student częściowo i z błędami rozpoznaje i rozumie specyfikę przedmiotową i metodologiczną nauk przyrodniczych, filozofii i teologii
- student w ograniczonym stopniu zna i rozumie sposób wykorzystania narzędzi wyszukiwawczych ukierunkowanych na zagadnienia relacji między wiarą i religią oraz między naukami przyrodniczymi i teologią
- student z pomocą rekonstruuje i konstruuje różnego rodzaju argumentacje na temat relacji między wiarą i religią oraz między naukami przyrodniczymi i teologią, odwołując się do podstawowych przesłanek normatywnych danego stanowiska lub do założeń światopoglądowych bądź wyobrażeń kulturowych
Na ocenę 3:
- student częściowo prawidłowo identyfikuje i rozumie zaawansowane idee i argumenty wybranych autorów na temat relacji między wiarą i religią oraz między naukami przyrodniczymi i teologią
- student częściowo i z błędami rozpoznaje i rozumie specyfikę przedmiotową i metodologiczną nauk przyrodniczych, filozofii i teologii
- student tylko w niewielkim stopniu zna i rozumie sposób wykorzystania narzędzi wyszukiwawczych ukierunkowanych na zagadnienia relacji między wiarą i religią oraz między naukami przyrodniczymi i teologią
- student z pomocą rekonstruuje i konstruuje różnego rodzaju argumentacje na temat relacji między wiarą i religią oraz między naukami przyrodniczymi i teologią, odwołując się do podstawowych przesłanek normatywnych danego stanowiska lub do założeń światopoglądowych bądź wyobrażeń kulturowych
Literatura
T. Clements, Nauka kontra religia, Warszawa 2002
K. Ferguson, Ogień w równaniach. Nauka, religia i poszukiwanie Boga, Kraków 2016
S. Fuller, Nauka vs. religia?, Poznań 2009
A. McGrath, Nauka i religia, Kraków 2009
A. McGrath, Patrząc szerzej. Dialog teologii i nauki, Poznań 2016
M. Heller, S. Budzik, S. Wszołek (red.), Obrazy świata w teologii i w naukach przyrodniczych, Tarnów 1996
M. Heller, Z. Liana, J. Mączka, W. Skoczny, Nauki przyrodnicza a teologia: konflikt i współistnienie, Tarnów 2001
M. Słomka (red.), Nauki przyrodnicze a nowy ateizm, Lublin 2012
D. Wąsek (red.), Teologia w dialogu z innymi naukami, Kraków 2021
Refleksje na rozdrożu. Wybór tekstów z pogranicza wiedzy i wiary, Tarnów 2000
Dodatkowa literatura szczegółowa zostanie podana w trakcie zajęć i na życzenie uczestników.
Uwagi
W cyklu 2022/23_L:
Aktywność uczestników zajęć w postaci zadawania pytań oraz zgłaszania uwag i komentarzy do prezentowanych treści - mile widziana:-) |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: