ML: History and Philosophy of Evolutionism WF-FI-123-WMAN-WA22
W trakcie wykładu słuchacze będą mieli okazje zapoznać się z wybranymi myślicielami, którzy wpłynęli na rozwój biologii ewolucyjnej. W trakcie zajęć skupimy się na omawianiu postaci do tej pory marginalizowanych w historiografii, aby ukazać zupełnie inną perspektywę procesu formowania się współczesnej biologii. Słuchacze będą mieli okazję przeczytać prace myślicieli, którzy zostali zapomniani, albo umyślnie pominięci, przez współczesny „mainstream” naukowy i dopiero od niedawna na nowo wzbudzili zainteresowanie filozofów i historyków nauki.
Zajęcia będą połączeniem wykładu oraz krytycznej analizy tekstów. Na wybrane zajęcia zostanie zadany tekst do wspólnego omówienia i przeanalizowania. Zadawane teksty będą miały zarówno charakter tekstów źródłowych z XIX i początku XX wieku, jak również współczesnych tekstów filozoficznych i historycznych prezentujących nowe spojrzenie na problematykę rozwoju myśli ewolucyjnej. Pozostałe zajęcia będą miały charakter wykładu informacyjnego, w trakcie którego student będzie miał okazję poznać na ogół ignorowaną historię rozwoju biologii.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
ECTS [1 ECTS = 30 (25) godzin]:
- udział w wykładzie: 30 godz.
- przygotowanie do zaliczenia: 60 godz
- przygotowanie do wykładów, czytanie tekstów: 60 godz.
- konsultacje - 0-30 godz
Suma godzin (średnio): 180 [180/30 (25) = 6]
Liczba punktów ECTS: 6
Wiedza:
1. student zna i rozumie historyczny kontekst poglądów filozoficznych i biologiccznych prezentowanych na wykładzie
2. student zna idee i argumenty używane w dyskusjach z zakresu filozofii biologii;
3. student rozumie i rozpoznaje problemy związane z historyczną i współczesną problematyką ewolucjonistyczną.
Umiejętności:
1. student czyta i interpretuje teksty historyczne i bieżące dotyczące problematyki związanej z biologią ewolucyjną;
2. student dostrzega i rozpoznaje problemy filozoficzne związane z koncepcją ewolucji w biologii.
Kompetencje:
1. student zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy w zakresie filozofii i historii biologii;
2. student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju w zakresie problematyki filozoficznej prezentowanej na zajęciach
Kryteria oceniania
Głównymi metodami będą wykład problemowy i wykład konwersatoryjny.
Wyklad zakończy się egzaminem ustnym - od jego wyniku będzie uzależniona ocena końcowa.
Wiedza:
- 2 (ndst ..): Student nie zna podstawowych terminów, pojęć i teorii ewolucji omawianych na kursie
- 3 (dst.): Student zna podstawowe pojęcia i teorie związane z filozofią biologii, ale nie potrafi szczegółowo omówić tych zagadnień w ich kontekście historycznym
- 4 (db.): Student identyfikuje filozoficzne problemy ewolucjonizmu i omawia poprawnie wybrane zagadnienia z zakresu filozofii i historii biologii
- 5 (bdb.): Student jest dobrze zorientowany w problematyce ewolucjonizmu i potrafi go łączyć ze współczesnymi dyskusjami filozoficznymi
Umiejętności
- 2 (ndst ..): Student nie potrafi zinterpretować i porównać głównych problemów z zakresu filozofii i historii biologii
- 3 (dst.): Student potrafi odnieść się do niektórych zagadnień związanych z filozofią biologii, ale nie potrafi ich powiązać z okresem historycznym, w którym powstały, ani z myślicielami zajmującymi się tymi zagadnieniami
- 4 (db.): Student potrafi poprawnie wskazać i wyjaśnić historyczne związki między problemami filozofii biologii a rozwojem ewolucjonizmu
- 5 (bdb.): Student potrafi krytycznie omówić zagadnienia poruszane w trakcie wykładu, a także ustosunkować się do nich i poprawnie uzasadnić swoje stanowisko
Kompetencje:
Student ma świadomość historycznych korzeni współczesnych problemów filozoficznych związanych z teorią ewolucji. Student ma wiedzę o rozwoju ewolucjonizmu i jego filozoficznych konotacjach.
Szczegóły zostaną podane w trakcie kursu.
Literatura
Literatura podstawowa:
Bowler P. J., The eclipse of Darwinism. Anti-Darwinian evolution theories in the decades around 1900, The John Hopkins University Press, Baltimore – London 1992.
Mayr E., The growth of biological thought. Diversity, Evolution, and Inheritance, The Belknap Press of Harvard University Press, Cambridge – London 1982.
Literatura uzupełniająca
Wagner, M. J. Interpretacje rozwoju biologii ewolucyjnej na przełomie XIX i XX wieku. Warszawa, Liberi Libr 2020.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: