Źródła filozofii immaterialistycznej George’a Berkeleya WF-FI-123-WHKUCH19
Jednym z filarów, na których G. Berkeley oparł swoją tezę immaterialistyczną było twierdzenie, że jedynymi przedmiotami poznania ludzkiego są idee. Będąc jedynym przedmiotem poznania mają być też wszystkim co istnieje. Obok idei bp Berkeley wyposaża świat w umysły. Ten Nieskończony, stanowiący źródło wszystkich idei zmysłowych oraz umysły stworzone, obdarzone zdolnością odbierania tych idei, a także tworzenia idei pamięci i wyobraźni. W ramach wykładu przedstawione zostanie historyczne tło wysunięcia przez G. Berkeleya tezy immaterialistycznej i zaproponowane jej uzasadnienie. Nie widział on żadnej trudności w utrzymaniu sposobu wyjaśniania działania świata charakterystycznego dla nowożytnej filozofii przyrody przy jednoczesnym zaprzeczeniu istnienia substancji materialnej. Był prekursorem instrumentalizmu w filozofii nauki, zaprzeczając istnieniu jakichkolwiek realnych przyczyn działania w świecie poza samym Bogiem i, w ograniczonym zakresie, umysłami stworzonymi.
E-Learning
W cyklu 2019/20_Z: E-Learning | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: Student zna i rozumie główne kierunki i stanowiska współczesnej filozofii; zna i rozumie ogólne zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w kulturze i w społeczeństwie
Umiejętności: potrafi przytaczać główne tezy badanych wypowiedzi filozoficznych stosownie do ich istotności
Kompetencje: jest gotów do uwzględniania znaczenia europejskiego dziedzictwa filozoficznego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się:
1. Ocena za obecność na zajęciach poświadczoną wpisem na listę obecności
15-13 obecności - 5
12-10 obecności - 4
9-7 obecności - 3
6-0 obecności - 2
2. ocena z egzaminu ustnego
Ocena końcowa jest sumą ważoną z oceny z p. 1 (1/3) i oceny z p. 2 (2/3)
Dalsze szczegółowe kryteria oceniania zostaną podane uczestnikom w trakcie zajęć
Literatura
G. Berkeley, Dzienniki filozoficzne, tłum. B. Żukowski, wyd. Słowo/Obraz terytoria, Gdańsk 2007.
G. Berkeley, Próba stworzenia nowej teorii widzenia i inne eseje filozoficzne, tłum. pod kier. A. Grzelińskiego, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2011.
G. Berkeley, Traktat o zasadach poznania ludzkiego, tłum. J. Leszczyński. Trzy dialogi między Hylasem i Filonousem, tłum. J. Sosnowski, PWN, Warszawa 1956.
D. Berman, Berkeley. Eksperymentalna filozofia, tłum. R. Flaszak, Amber, Warszawa 1998.
F. Copleston, Historia filozofii, t. V, IW PAX, Warszawa 1997.
H. Elzenberg, Domniemany immanentyzm Berkeleya w świetle analizy tekstów w: H. Elzenberg, Z historii filozofii, Znak, Kraków 1995, s. 312-337.
E. Gilson, Realizm tomistyczny, IW PAX, Warszawa 1968.
A. Grzeliński, Człowiek i Duch Nieskończony. Immaterializm George'a Berkeleya, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2010.
R. Ingarden, Niektóre założenia idealizmu Berkeleya w: Księga Pamiątkowa Towarzystwa Filozoficznego we Lwowie, Lwów 1931.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: