Translatorium: Peter Harrison, "The Fall of Man and the Foundation of Science" WF-FI-123-TRAKU24
Nauka nowożytna rodziła sie w długim procesie przemian zachodzących w obrębie filozofii naturalnej, których zasadniczą podstawą było poszukiwanie podstaw rzetelnego poznania. Kontekst epistemologiczny powiązany był ściśle z pewnymi zagadnieniami teologicznymi, z których największą rolę należy przypisać problemowi skutków grzechu pierworodnego. Filozofowie nowożytni dość powszechnie przyjmowali, że upadek w raju spowodował daleko idące ‘osłabienie’ władz poznawczych człowieka, co musiało skutkować różnorodnymi błędami poznawczymi. Było to jednym z powodów poszukiwania nowych, w domyśle skuteczniej niwelujących te błędy, metod poznania. Co ciekawe, wzorem poznania rzetelnego miało być poznanie jakim dysponował Adam przed popełnieniem grzechu pierworodnego. Teksty analizowane podczas zajęć dotyczą tych właśnie zagadnień, wskazując na istotną rolę zagadnień teologicznych w procesie powstawania nowożytnych metod naukowych.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna podstawową terminologię nowożytnej filozofii naturalnej w języku angielskim; student zna podstawowe idee filozofii naturalnej tego okresu, z uwzględnieniem argumentacji na ich rzecz, na podstawie samodzielnej lektury tekstów filozoficznych, i wybranych opracowań, w języku angielskim
Umiejętności: student samodzielnie tłumaczy z języka angielskiego na język polski średnio trudny tekst filozoficzny
Kompetencje: efektywnie organizuje własną pracę i krytycznie ocenia jej stopień zaawansowania.
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się:
1. Obecność na zajęciach
2. Aktywny udział w zajęciach
3. Tłumaczenie tekstu filozoficznego z języka angielskiego na język polski
4. Złożenie na koniec semestru samodzielnie przetłumaczonego tekstu z języka angielskiego na język polski
Literatura
Peter Harrison, The Fall of Man and the Foundations of Science, Cambridge University Press, Cambridge 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: