PPSF: Jak słowa łączą się ze światem? Wstęp do filozofii Ludwiga Wittgensteina WF-FI-123-PPSFT-P21
Celem kursu jest analiza spuścizny filozoficznej Ludwiga Wittgensteina w perspektywie historycznej i problemowej. Poszczególne poglądy filozoficzne Wittgensteina będą analizowane w kontekście pytań o relację jaka zachodzi pomiędzy zdaniem a faktem oraz regułą i jej zastosowaniem. Zwrócimy uwagę na napięcia obecne w myśli wiedeńczyka oraz na aporie na które natrafiał. Analiza będzie przeprowadzona w odniesieniu do głównych nurtów interpretacyjnych myśli Wittgensteina (Wolniewicz; Baker, Hacker; Kripke; Hintikka, "New Wittgenstein", Soin).
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. student zna i rozumie historyczny charakter filozofii Ludwiga Wittgensteina;
2. student zna idee i argumenty używane przez Wittgensteina;
3. student rozumie i rozpoznaje problemy postawione przez Wittgensteina.
Umiejętności:
1. student czyta i interpretuje teksty filozoficzne napisane przez Ludwiga Wittgensteina;
2. student dostrzega i rozpoznaje problemy filozoficzne związane z językiem i jego pragmatyką.
Kompetencje:
1. student zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy w zakresie filozofii Ludwiga Wittgensteina i podstawowych problemów filozofii języka;
2. student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju w zakresie problematyki filozoficznej prezentowanej na zajęciach
ECTS [1 ECTS = 25 godz.]:
udział w wykładzie i ćwiczeniach: 45 godz - 1,5 ECTS.
lektura tekstów: 30-60 godz. - 2 ECTS
Przygotowanie referatu i notatek - 30 godz - 1 ECTS
przygotowanie do egzaminu: 30 godz. - 1 ECTS
Suma godzin (średnio): 150 = 5 ECTS
Kryteria oceniania
Wiedza:
Ocena 2 (ndst): student nie zna podstawowej terminologii filozoficznej dotyczącej filozofii Wittgensteina, w stopniu umożliwiającym zrozumienie bieżacej problematyki; student nie zna podstawowych tez głoszonych przez Wittgensteina i autorów, których omówiono na zajęciach.
Ocena 3 (dst): student słabo zna podstawową terminologię filozoficzną dotyczącą filozofii Wittgensteina, w stopniu umożliwiającym zrozumienie bieżacej problematyki; student słabo zna podstawowe tez głoszonych przez Wittgensteina i autorów, których omówiono na zajęciach. W małym stopniu jest zdolny do samodzielnej lektury tekstu filozoficznego
Ocena 4 (db): student zadowalająco zna podstawową terminologię filozoficzną dotyczącą filozofii Wittgensteina, w stopniu umożliwiającym zrozumienie bieżacej problematyki; student dobrze zna podstawowe tez głoszonych przez Wittgensteina i autorów, których omówiono na zajęciach. W znacznym stopniu jest zdolny do samodzielnej lektury tekstu filozoficznego
Ocena 5 (bdb): student doskonale zna odstawową terminologię filozoficzną dotyczącą filozofii Wittgensteina, w stopniu umożliwiającym zrozumienie bieżacej problematyki; student dobrze zna podstawowe tez głoszonych przez Wittgensteina i autorów, których omówiono na zajęciach, w tym dobrze zna i rozumie głoszoną przez nich argumentacje. Jest zdolny do samodzielnej lektury teksu filozoficznego i jego dyskusji
Umiejętności:
Ocena 2 (ndst): student nie jest w stanie samodzielnie czytać tekstów z filozofii
Ocena 3 (dst): student w małym stopniu jest w stanie samodzielnie czytać teksty z filozofii
Ocena 4 (db): student jest w stanie samodzielnie zadowalająco czytać teksty z filozofii
Ocena 5 (bdb): student jest w stanie samodzielnie i twórczo czytać teksty z filozofii
Kompetencje:
Ocena 2 (ndst): student nie potrafi efektywnie zorganizować własnej pracy nad tekstem oraz krytycznie ocenić stopień jej zaawansowania
Ocena 3 (dst): student w ograniczonym stopniu potrafi zorganizować własną pracę nad czytaniem i analizowaniem tekstu
Ocena 4 (db): student zadowalająco potrafi zorganizować własną pracę nad potrafi zorganizować własną pracę nad czytaniem i analizowaniem tekstu oraz umie krytyczne ocenić stopień ich zaawansowania
Ocena 5 (bdb): student efektywnie organizuje własną pracę nad czytaniem i analizowaniem tekstu oraz umie krytyczne ocenić stopień ich zaawansowania
Na ocenę końcową składają się:
1. Obecność na zajęciach
2. Aktywny udział w zajęciach
3. Bieżące przygotowywanie pytań do wykładów oraz notatek na ćwiczenia
4. Udział w egzaminie ustnym (po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń)
Praktyki zawodowe
n/d
Literatura
Pisma Ludwiga Wittgensteina:
TS 213 – The Big Typescript, in: Wiener Ausgabe Band 11, von Michael Nedo,
Wien 2000.
Dociekania filozoficzne, tłum B. Wolniewicz, Warszawa 2004.
Dzienniki 1916-1914, tłum. M. Poręba, Warszawa1999.
Kartki, tłum. S. Lisiecka, Warszawa 1999.
Niebieski i brązowy zeszyt, tłum. A. Lipszyc, Ł. Sommer, Warszawa 1998.
O pewności, tłum. B. Chwedeńczuk, Warszawa 2001.
Some Remarks on Logical Form, in: Proceedings of the Aristotelian Society, Supplementary Volume 9 (1929), 162-171.
Ruch myśli, Dzienniki 1930-1932, 1936-1937, tłum. Robert Reszke, Warszawa
2002.
Tractatus logico-philosophicus, tłum. B. Wolniewicz, Warszawa 2004.
Uwagi o kolorach, tłum. R. Reszke, Warszawa 1998.
Uwagi o podstawach matematyki, tłum. M. Poręba, Warszawa 2000.
Uwagi różne, tłum. M. Kowalewska, Warszawa 2000.
Literatura uzupełniająca:
Anscombe, G. E. M., An Introduction to Wittgenstein’s “Tractatus”, London 1959.
Baker G. P., Hacker P. M. S., Volume 1 of An Analytical Commentary on the Philosophical Investigations: Wittgenstein. Understanding and Meaning. Part I Essays, Blackwell 2005.
Essays on Wittgenstein’s “Tractatus”, ed: I. M. Copi, R. W. Beard, London 1966.
Metafizyka jako cień gramatyki. Późna filozofia Ludwiga Wittgenstein, red: A. Chmielewski, A. Orzechowski, Wrocław 1996.
Glock H.-J., Słownik Wittgensteinowski, tłum. M. Hernik, M. Szczubiałka, Warszawa 2001.
Hacker P. M. S., Insight and Illusion: Themes in the Philosophy of Wittgenstein, Oxford 1986.
The New Wittgenstein, ed. A. Crary, R. Read, London 2000.
Hintikka M. B., Hintikka J., Inwestigating Wittgenstein, Oxford 1986.
Kripke S., Wittgenstein on Rules and Private Language: An Elementary Exposition, Cambridge, 1982.
Soin M., Gramatyka i metafizyka. Problem Wittgensteina, Wrocław 2001.
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
n/d |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: