PPSF: Spory epistemologiczne (Teoria poznania 2) WF-FI-123-PPSFT-K21
Epistemologia (teoria poznania), jedna z podstawowych subdyscyplin filozoficznych, której przedmiotem jest poznanie, w dziejach filozofii analizuje je z różnych punktów widzenia. Rodzi to szereg sporów teoretycznych, których zrozumienie wymaga analizy poszczególnych stanowisk i ich odniesienie do fenomenu poznania. Spory te ujawniają osobliwość poznania i wiedzy, jako jego rezultatu. Celem wykładu i powiązanych z nim ćwiczeń jest zapoznanie studentów z podstawowymi sporami epistemologicznymi (teoriopoznawczymi) i ich przedyskutowaniu, opierając się na tekstach źródłowych i opracowaniach.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK_1 - student wie, jakie są zasadnicze spory epistemologiczne i jaka jest ich specyfika metodologiczna;
EK_2 - student zna podstawową stanowiska epistemologiczne;
EK_3 - student ma uporządkowaną wiedzę na temat sporów;
EK_4 - student zna argumentację za najważniejszymi tezami epistemologicznymi.
Umiejętności:
EK_5 - student samodzielnie zdobywa wiedzę;
EK_6 - student czyta i interpretuje teksty filozoficzne z zakresu epistemologii i potrafi zasadnie argumentować za poszczególnymi stanowiskami;
EK_7 - student potrafi ocenić wartość poznawczą tekstów filozoficznych;
EK_8 - student przeprowadza analizę argumentów epistemologicznych oraz identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia.
Kompetencje:
EK_9 - student zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności;
EK_10 - student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego;
EK_11 - student jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów;
EK_12 - student na podstawie twórczej analizy problemów samodzielnie formułuje propozycje ich rozwiązania
ECTS:
udział w wykładzie - 30
przygotowanie do wykładu i lektura tekstów - 30
konsultacje - 5
przygotowanie eseju egzaminacyjnego - 45
SUMA GODZIN 110 [110 : 30 (25) =3]
LICZBA ECTS - 3
Kryteria oceniania
Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie eseju podejmującego analizę obranego przez studenta sporu epistemologicznego.
Praca pisemna (esej) (min. 5 znormalizowanych stron - 1800 znaków na stronę; dodatkowo przypisy i bibliografia).
Ocena formalna: poprawność językowa, wykorzystanie literatury, poprawność przypisów - braki obniżają ocenę od 1-2 pkt.
Ocena 3 - poprawny referat zagadnienia
Ocena 4 - poprawny referat zagadnienia, zrozumienie zagadnienia (logiczny układ treści, wyjaśnienie kluczowych pojęć itp.)
Ocena 5 - poprawny referat zagadnienia, zrozumienie zagadnienia (logiczny układ treści, wyjaśnienie kluczowych pojęć itp.) oraz wyjaśnienie zagadnienia (poprawność argumentacji).
Braki w wymaganiach dotyczących oceny 4 i 5 powodują obniżenie oceny o 0,5 pkt.
Literatura
B. Chwedeńczuk, Spór o naturę prawdy, Warszawa 1984.
Epistemologia, red. S. Janeczek, A. Starościc, Wydawnictwo KUL Lublin 2015
Gottfried G., Teoria poznania. Od Kartezjusza do Wittgensteina, tłum. T. Kubalica, Wydawnictwo WAM Kraków 2007
R. Ingarden, U podstaw teorii poznania, Warszawa 1971.
R. Ingarden, Studia z teorii poznania, Warszawa 1995.
S. Judycki, Epistemologia, t. 1-2, Poznań-Warszawa 2020.
M.A. Krąpiec, Realizm ludzkiego poznania, Lublin 1995
A. Morton, Przewodnik po teorii poznania, Warszawa 2002.
Przewodnik po epistemologii, red. R. Ziemińska, Wydawnictwo WAM Kraków 2013
A.B. Stępień, O metodzie teorii poznania. Rozważania wstępne, Lublin 1966.
J. Woleński, Metamatematyka a epistemologia, Warszawa 1993, 116-149.
J. Woleński, Epistemologia, t. 1-3, Kraków 2000-2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: