PPSF: Filozofia języka. Język w poznaniu i komunikacji WF-FI-123-PPSFT-B21
Na wykładzie studenci zapoznają się z rola języka w poznaniu i komunikacji. Omówiona zostanie znakowa natura języka i jego systemowy charakter, które stanowią podstawę dla jego funkcji. Spośród wielu funkcji języka główna uwaga będzie poświęcona funkcji poznawczej i funkcji komunikacyjnej. Język w funkcji poznawczej jest zarówno wynikiem jak i narzędziem poznania. Jest narzędziem kategoryzacji świata i i pozwala na formułowanie poznania w sądach. Problemy jakie w tym kontekście zostaną poruszone, to kwestia znaczenia, odwzorowującej funkcji języka i prawdy a także zagadnienia kognitywnych uwarunkowań języka. Omówienie funkcji komunikacyjnej języka prowadzi do odróżnienia języka i mowy oraz wskazania na wpływ intencji i kontekstu na rozumienie wypowiedzi. Tematyka ta będzie nawiązywała do konkretnych znaczących stanowisk filozoficznych. Ćwiczenia pozwolą zapoznać się z tekstami głównych autorów podejmujących tę tematykę oraz na ich omówienie i dyskusję.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna podstawowe problemy dotyczące roli języka w poznaniu i komunikacji, wie jakie są źródła i kontekst filozoficzny podstawowych problemów filozofii języka, zna przedstawicieli poszczególnych stanowisk i rozumie główne idee najważniejszych teorii języka. Student zna wybrane teksty z filozofii języka i rozumie zagadnienia jakie one poruszają.
Umiejętności: student rozumie zależności pomiędzy teorią języka a teorią poznania i teorią komunikacji językowej. Czyta i interpretuje teksty filozoficzne z zakresu filozofii języka. Potrafi włączyć się w naukową dyskusję odnośnie podstaw poznania i komunikacji używając do tego wiedzy odnośnie natury języka, teorii znaczenia językowego i teorii semantycznych . Dostrzega rolę języka w poznaniu i komunikacji
Kompetencje: Jest świadomy roli języka w poznaniu i komunikacji.
Kryteria oceniania
Ocena wystawiana jest na podstawie egzaminu końcowego i uwzględnia znajomość literatury oraz aktywny udział w zajęciach.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. Gottlob Frege, Sens i znaczenie, w: Gottlob Frege, Pisma semantyczne
2. Bertrand Russell. Deskrypcje oraz Denotowanie w: Logika i język. Red. J. Pelc.
3. Ludwig Wittgenstein. Tractatus logico- philosophicus -fragmenty.
4. Ludwig Wittgestein „Dociekania filozoficzne” - fragmenty.
5. Willard Van Orman Quine, Dwa dogmaty empiryzmu, w: W.V.O. Quine , Z punktu widzenia Logiki.
6. John Langshaw Austin, Jak działać słowami, w: J.L. Austin, Mówienie i poznanie.
7. John Taylor, Kategoryzacja w języku, wybrane rozdziały (Kategoryzacja barw, Kategorie prototypowe, Wiedza językowa a encyklopedyczna)
8. Peter Prechtl, Wprowadzenie do filozofii języka.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: