PPSF: Podstawowe problemy rozwoju nauki WF-FI-123-PPSFP-WA22
Zadaniem wykładu jest zaprezentowanie problemu rozwoju myśli naukowej. Problem ten sprowadza się do zagadnienia – czy nauka rozwija się przez ciągłą kontynuację i rozbudowę przyjętych koncepcji, czy też co jakiś czas jest tworzona od podstaw, odcinając się od swoich korzeni? Te dwie perspektywy, które można nazwać kumulatywistyczną i anty-kumulatywistyczną nie tylko są ze sobą konfrontowane w polemikach filozoficznych, ale również historiograficznych. Problem ten poruszały wybitne postaci filozofii i historii nauki jak Karl Popper, Thomas Kuhn, Ernst Mayr czy David Hull. Pytanie to jest o tyle ważne, że informuje nas o sposobie, w jaki rozumiemy wiedzę naukową oraz o tym, w jaki sposób się o niej pisze i mówi.
W trakcie wykładu słuchacze zostaną wprowadzeni do problematyki rozwoju nauki z perspektywy zarówno historycznej jak i filozoficznej. Studenci będą mieli okazję zapoznać się z głównymi problemami metodologii badań związanych z historiografią nauki, poznają główne stanowiska oraz osi sporu. Oprócz problematyki historiograficznej słuchacze zapoznają się również z podstawową problematyką filozoficzną związaną z rozwojem nauki. Przedstawiona zostanie główna problematyka filozofii nauki oraz jej najważniejsi przedstawiciele. Poruszane zagadnienia z filozofii nauki będą jednak ograniczać się do tych, które są ważne z perspektywy historiografii nauki. Wykład można więc potraktować jako zapoznanie studenta z niezbyt popularną w Polsce dziedziną filozofii, jaką jest ‘historia i filozofia nauki’ (HPS).
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:
- udział w wykładzie: 30 godz.
- udział w ćwiczeniach: 15 godz.
- przygotowanie do zajęć - lektura tekstów: 0-45 godz.
- przygotowanie prezentacji: 0-45
- przygotowanie do zaliczenia: 15-30 godz.
Suma godzin (średnio): 150 [150/30(25)=5]
Liczba ECTS: 5
Wiedza:
1. student zna i rozumie historyczny kontekst teorii z zakresu filozofii nauki;
2. student zna idee i argumenty używane w dyskusjach z zakresu filozofii nauki;
3. student rozumie i rozpoznaje problemy związane z wykorzystywaniem koncepcji filozoficznych w historiografii.
Umiejętności:
1. student czyta i interpretuje teksty filozoficzne dotyczące filozofii nauki;
2. student dostrzega i rozpoznaje problemy filozoficzne związane z historiografią nauki.
Kompetencje:
1. student zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy w zakresie filozofii nauki;
2. student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju w zakresie problematyki filozoficznej prezentowanej na zajęciach
Kryteria oceniania
Głównymi metodami będą wykład problemowy i wykład konwersatoryjny.
Wyklad zakończy się egzaminem ustnym - od jego wyniku będzie uzależniona ocena końcowa. Warunkiem koniecznym do przystapienia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń
Wiedza:
- 2 (ndst ..): Student nie zna podstawowych terminów, pojęć i teorii omawianych na kursie
- 3 (dst.): Student zna podstawowe pojęcia i teorie związane z filozofią i historią nauki, ale nie potrafi szczegółowo omówić tych zagadnień
- 4 (db.): Student identyfikuje i omawia poprawnie wybrane zagadnienia z zakresu filozofii i historii nauki
- 5 (bdb.): Student zna problematykę filozofii nauki w odniesieniu do problematyki hisotoriograficznej omawianej w trakcie wykładu
Umiejętności
- 2 (ndst ..): Student nie potrafi zinterpretować i porównać głównych problemów z zakresu filozofii i historii nauki
- 3 (dst.): Student potrafi odnieść się do niektórych zagadnień związanych z filozofią nauki, ale nie potrafi ich powiązać z myślicielami zajmującymi się tymi zagadnieniami
- 4 (db.): Student potrafi poprawnie wyjaśnić podstawowe zagadnienia poruszane we współczesnych dyskusjach z zakresu filozofii i historii nauki
- 5 (bdb.): Student potrafi krytycznie omówić zagadnienia poruszane w trakcie wykładu, a także ustosunkować się do nich i poprawnie uzasadnić swoje stanowisko
Kompetencje:
Student ma świadomość filozoficznej problematyki zwiazanej z historią nauki. Rozumie jej specyfikę z perspektywy w odnisieniu do innych dyscyplin filozoficznych.
Szczegóły zostaną podane w trakcie kursu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: