PPSF: Metaetyka WF-FI-123-PPSFET-C21
Od ponad wieku zagadnienia metaetyczne zajmują centralne miejsce w refleksji filozoficznej nad moralnością, stanowiąc jedno z najżywiej dyskutowanych pól współczesnej etyki teoretycznej. Metaetyka nie pyta bezpośrednio o to, jak należy postępować ani jakie normy moralne są słuszne, lecz bada charakter, znaczenie i uzasadnienie samych sądów moralnych. Jej głównym przedmiotem zainteresowania są kwestie związane z naturą języka normatywnego, statusem poznawczym twierdzeń etycznych, strukturą moralnego uzasadniania oraz relacją między faktem a wartością. Celem kursu jest wprowadzenie uczestników w te fundamentalne zagadnienia oraz zapoznanie ich z najważniejszymi stanowiskami, które kształtowały dyskusję metaetyczną od początku XX wieku po czasy współczesne.
W pierwszej części zajęć uczestnicy zostaną wprowadzeni w ogólną problematykę metaetyki jako namysłu nad samą etyką – nad tym, czym są sądy moralne, w jaki sposób można je uzasadniać, a także czy mają one charakter poznawczy, czy raczej ekspresywny. Analizie poddane zostaną podstawowe pytania o możliwość obiektywnego poznania moralnego, o relację między racjonalnością a emocjami w sądach wartościujących oraz o kryteria sensowności wypowiedzi etycznych.
Kolejne części kursu koncentrują się na szczegółowych kierunkach i teoriach, które odcisnęły trwałe piętno na filozofii moralności. Omówione zostaną klasyczne wersje intuicjonizmu moralnego, reprezentowane przez takich autorów jak G. E. Moore i H. A. Prichard, a także ich podstawowe tezy dotyczące bezpośredniego poznania dobra i obowiązku. Dyskusja obejmie zarówno mocne strony intuicjonizmu, jak i jego wewnętrzne trudności — między innymi problem uzasadnienia intuicji moralnych oraz pytanie o ich uniwersalność i niezależność kulturową.
W dalszej części zajęć analizie poddany zostanie emotywizm, rozwinięty przez C. L. Stevensona i zakorzeniony w tradycji empiryzmu Davida Hume’a. Studenci będą mogli prześledzić, w jaki sposób emotywizm przekształca pytanie o prawdziwość sądów moralnych w problem wyrazu emocji, postaw i nakłaniania do działania. Omówione zostaną również dylematy wynikające z tej koncepcji, w szczególności trudności w wyjaśnieniu racjonalnej argumentacji moralnej i komunikacyjnego wymiaru dyskursu etycznego.
Kurs obejmuje także refleksję nad preskryptywizmem R. M. Hare’a, który łączy elementy emotywizmu z teorią racjonalnego nakazu, oraz jego związek z klasycznymi intuicjami moralnymi obecnymi u Adama Smitha. W tym kontekście uczestnicy rozważą, czy język moralny pełni wyłącznie funkcję normatywną, czy także opisową, oraz jakie konsekwencje wynikają z przyjęcia jednej bądź drugiej perspektywy dla teorii etyki.
Ostatnia część zajęć poświęcona jest współczesnym formom naturalizmu metaetycznego oraz nurtom sytuującym się na obrzeżach klasycznej metaetyki. Dyskusji poddane zostaną zarówno stanowiska próbujące wywieść normy moralne z faktów o ludzkiej naturze, jak i te, które wskazują na potrzebę powrotu do tradycyjnych kategorii dobra, cnoty i celu ludzkiego życia. W tym kontekście omawiane są inspiracje etyką cnót Alasdaira MacIntyre’a oraz współczesną teorią prawa naturalnego Johna Finnisa, które reinterpretują relację między naturą, rozumem a moralnością.
Całość kursu kończy refleksja syntetyczna nad miejscem metaetyki we współczesnej filozofii moralności, nad jej metodologicznymi ograniczeniami oraz nad możliwością integracji podejść kognitywistycznych, emotywnych i naturalistycznych w ramach jednej teorii.
Zajęcia mają charakter konwersatoryjno-wykładowy. Uczestnicy rozwijają umiejętność analizy argumentacji filozoficznej, precyzyjnego rozróżniania pojęć i krytycznego porównywania stanowisk. Celem jest nie tylko przyswojenie wiedzy o klasycznych teoriach metaetycznych, ale także kształtowanie kompetencji interpretacyjnych i refleksyjnych, pozwalających na samodzielne poruszanie się wśród współczesnych debat o naturze moralności, języka i wartości.
|
W cyklu 2023/24_L:
1. Zdefiniowanie przedmiotu etyki oraz wprowadzenie zasad podziału etyki. 2. Przedstawienie głównych tradycji etycznych ze szczególnym uwzględnieniem ich metaetycznych założeń. 3. Prezentacja najważniejszych dylematów oraz perspektyw rozwoju współczesnej metaetyki. 4. Analiza wybranych zagadnień etyki szczegółowej ze szczególnym uwzględnieniem problematyki metaetycznej. |
W cyklu 2024/25_L:
1. Zdefiniowanie przedmiotu etyki oraz wprowadzenie zasad podziału etyki. 2. Przedstawienie głównych tradycji etycznych ze szczególnym uwzględnieniem ich metaetycznych założeń. 3. Prezentacja najważniejszych dylematów oraz perspektyw rozwoju współczesnej metaetyki. 4. Analiza wybranych zagadnień etyki szczegółowej ze szczególnym uwzględnieniem problematyki metaetycznej. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent…zna i rozumie/potrafi/jest gotów:
- w zaawansowanym stopniu rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury oraz miejsce i znaczenie filozofii w relacji do innych nauk
- zaawansowane idee i argumenty wybranych autorów filozoficznych oraz metody interpretacji tekstu filozoficznego
- specyfikę przedmiotową i metodologiczną filozofii oraz podstawowe metody badawcze i strategie argumentacyjne właściwe dla głównych subdyscyplin filozoficznych
- sposób wykorzystania narzędzi wyszukiwawczych ukierunkowanych na zagadnienia filozoficzne
- dobierać strategie argumentacyjne, konstruować na poziomie elementarnym krytyczne argumenty, formułować adekwatne odpowiedzi na krytykę
- adekwatnej oceny zakresu posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności oraz do ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego
- samodzielnego podejmowania i inicjowania prostych działań badawczych oraz do efektywnego organizowania własnej pracy i krytycznej oceny stopnia jej zaawansowania
- uwzględniania znaczenia europejskiego dziedzictwa filozoficznego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych
Opis przedmiotowych
efektów uczenia się
Student...
(wyłącznie czasownikami operacyjnymi - czynności, które da się zweryfikować, mierzalne; w nawiasie należy podać numery tematów zajęć, które realizują dany efekt)
Student…
- wyjaśnia, jak refleksja metaetyczna (np. spór między realizmem a antyrealizmem moralnym) wpływa na rozumienie kultury, dyskursu publicznego i legitymizację norm.
- interpretuje teksty klasycznych i współczesnych autorów metaetycznych (np. Moore, Stevenson, Mackie, Prichard) i rekonstruuje zawarte w nich linie argumentacyjne.
- rozpoznaje i porównuje metodologiczne podejścia w metaetyce (np. analiza języka normatywnego vs podejścia empiryczne) oraz strategie argumentacyjne stosowane w sporach moralnych.
- charakteryzuje wybrane bazy danych (np. PhilPapers, JSTOR, Google Scholar) oraz wyjaśnia ich użyteczność w wyszukiwaniu literatury specjalistycznej z zakresu metaetyki.
- formułuje i uzasadnia krytyczny argument w debacie metaetycznej (np. obrona relatywizmu moralnego lub krytyka tezy o niepoznawalności sądów etycznych) oraz odpowiada na kontrargumenty
- identyfikuje braki w rozumieniu zagadnień metaetycznych, a następnie podejmuje samodzielne działania w celu ich uzupełnienia (np. poprzez konsultację literatury, konsultacje).
- samodzielnie planuje i realizuje proste badanie problemu metaetycznego (np. przegląd stanowisk, porównanie teorii), oceniając jego zakres i trudność.
- analizuje, jak kluczowe koncepcje metaetyczne (np. prawo naturalne, relatywizm, uniwersalizm) funkcjonują w europejskiej tradycji filozoficznej i ich wpływ na współczesne spory kulturowe.
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się:
1. Obecność na zajęciach – 20
2. Udział w egzaminie pisemnym (po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń) – 30 pkt
Dopuszczalne są trzy nieobecności.
Egzamin: egzamin ustny – wypowiedź na 2 z wylosowanych 3 przekrojowych tematów.
Skala ocen końcowa:
0–25 pkt 2.0 – niedostateczny
26–30 pkt 3.0 – dostateczny
31–35 pkt 3.5 – dostateczny plus
36–40 pkt 4.0 – dobry
41–45 pkt 4.5 – dobry plus
46–50 pkt 5.0 – bardzo dobry
Literatura
Literatura obowiązkowa
1. Moore, G. E., Principia Ethica, tłum. C. Znamierowski, Wydawnictwo M. Arcta, Warszawa, 1919 (fragmenty)
2. T. Biesaga, Zarys metaetyki, Kraków 1996
Literatura uzupełniająca
1. R. M. Hare, Myślenie moralne. Jego płaszczyzny, metody, istota, Aletheia, 2006 (fragmenty)
2. Tadeusz Styczeń, Metaetyka, Wydawnictwo KUL, 2011.
3. Krzysztof Saja, Język etyki a utylitaryzm. Filozofia moralna R. M. Hare’a, Aureus, 2008.
|
W cyklu 2023/24_L:
1. A. MacIntyre, Krótka historia etyki, tłum. Adam Chmielowski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002.(fragmenty) 2. A. MacIntyre, Dziedzictwo cnoty, tłum. Adam Chmielowski, Wydawnictwo Naukowe PWN, 1996.(fragmenty) 3. T. Ślipko, Etyka ogólna, Kraków 1982.(fragmenty) 4. Tadeusz Styczeń, Metaetyka, Wydawnictwo KUL, 2011. Literatura dodatkowa: R. M. Hare, Myślenie moralne. Jego płaszczyzny, metody, istota, Aletheia, 2006 (fragmenty) I. Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności, Antyk, Marek Derewiecki, 2009.(fragmenty) Arystoteles, Etyka Nikomachejska, PWN, 2012(fragmenty) Śpiewak P. (red.), Komunitarianie. Wybór tekstów, Warszawa 2004. |
W cyklu 2024/25_L:
1. A. MacIntyre, Krótka historia etyki, tłum. Adam Chmielowski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002.(fragmenty) 2. A. MacIntyre, Dziedzictwo cnoty, tłum. Adam Chmielowski, Wydawnictwo Naukowe PWN, 1996.(fragmenty) 3. T. Ślipko, Etyka ogólna, Kraków 1982.(fragmenty) 4. Tadeusz Styczeń, Metaetyka, Wydawnictwo KUL, 2011. Literatura dodatkowa: R. M. Hare, Myślenie moralne. Jego płaszczyzny, metody, istota, Aletheia, 2006 (fragmenty) I. Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności, Antyk, Marek Derewiecki, 2009.(fragmenty) Arystoteles, Etyka Nikomachejska, PWN, 2012(fragmenty) Śpiewak P. (red.), Komunitarianie. Wybór tekstów, Warszawa 2004. |
W cyklu 2025/26_L:
Literatura obowiązkowa Literatura uzupełniająca |
Uwagi
|
W cyklu 2023/24_L:
Znajomość podstawowej problematyki z zakresu filozofii moralnej. |
W cyklu 2024/25_L:
Znajomość podstawowej problematyki z zakresu filozofii moralnej. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: