PPSF: Etyka społeczna WF-FI-123-PPSFE-R21
Etyka społeczna stanowi refleksję nad etycznymi aspektami życia społecznego. Zadaniem, jakie stawia przed sobą jest opis i analiza relacji społecznych i związanych z nimi działań oraz postaw z perspektywy etycznej. Formułuje ona reguły porządkujące dziedzinę życia społecznego: oceny i normy etyczne, czyli takie zasady, które określają, co w życiu społecznym jest moralnie dobre i nakazane. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z najważniejszymi kwestiami z zakresu etyki społecznej. W trakcie wykładu omawiane będą m.in. takie zagadnienia, jak: sprawiedliwość, społeczeństwo obywatelskie, wielokulturowość, prawa człowieka czy nieposłuszeństwo obywatelskie, z naciskiem na ich krytyczną analizę czynioną w oparciu o odmienne tradycje filozoficzne. Celem ćwiczeń jest krytyczna analiza problemów z zakresu etyki społecznej. Studenci będą rozważać kwestie etyczne nawiązując do przedstawianych w tekstach stanowisk. Ich zadaniem będzie wskazanie racjonalnych argumentów przemawiających za wybranym rozstrzygnięciem.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: ECTS:
udział w wykładzie - 30
udział w ćwiczeniach - 30
przygotowanie do ćwiczeń (lektura tekstów) - 40
przygotowanie prezentacji - 5
konsultacje - 5
przygotowanie do egzaminu - 25
SUMA GODZIN 135 [135 : 30 (25) = 5]
LICZBA ECTS - 5 | W cyklu 2023/24_L: ECTS:
udział w wykładzie - 30
udział w ćwiczeniach - 30
przygotowanie do ćwiczeń (lektura tekstów) - 40
przygotowanie prezentacji - 5
konsultacje - 5
przygotowanie do egzaminu - 25
SUMA GODZIN 135 [135 : 30 (25) = 5]
LICZBA ECTS - 5 | W cyklu 2024/25_L: ECTS:
udział w wykładzie - 30
udział w ćwiczeniach - 30
przygotowanie do ćwiczeń (lektura tekstów) - 40
przygotowanie prezentacji - 5
konsultacje - 5
przygotowanie do egzaminu - 25
SUMA GODZIN 135 [135 : 30 (25) = 5]
LICZBA ECTS - 5 | W cyklu 2025/26_L: Kontakt z prowadzącym - bezpośredni - 3ECTS:
*udział w zajęciach - 45h
*udział w zaliczeniach poza zajęciami - 2h
*udział w konsultacjach - 30h
Kontakt z prowadzącym - pośredni - 2ECTS:
*przygotowanie do zajęć i lektura tekstów - 20h
*przygotowanie do egzaminu i zaliczenia z ćwiczeń - 30h |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
FI1_W01 - student/ka wyjaśnia, na przykładach, jak refleksja etyczna wpływa na współczesne spory kulturowe i społeczne (np. wokół sprawiedliwości, równości, odpowiedzialności).
FI1_W06 - student/ka rekonstruuje i interpretuje stanowiska klasycznych i współczesnych etyków społecznych (np. Arystoteles, Rawls, Nussbaum).
FI1_W08 - student/ka rozróżnia podstawowe strategie normatywne w etyce społecznej (deontologiczne, utylitarystyczne, cnoty) i wskazuje ich metodologiczną specyfikę.
FI1_W09 - student/ka przedstawia profesjonalne źródła wiedzy filozoficznej (np. PhilPapers, katalogi JSTOR) i rozumie ich rolę w badaniach nad etyką społeczną.
FI1_U08 - student/ka formułuje argumenty na temat współczesnych problemów etyki społecznej (np. sprawiedliwość klimatyczna, ubóstwo, wolność słowa) oraz odpowiada na kontrargumenty.
FI1_K01- student/ka krytycznie ocenia zakres swojej wiedzy w zakresie etyki społecznej i określa potrzeby dalszego rozwoju (np. wybór tematu pracy, konsultacje).
FI1_K03 - student/ka planuje i realizuje samodzielną analizę wybranego problemu etycznego, prowadząc ją w sposób uporządkowany i z krytyczną oceną postępów.
FI1_K05 - student/ka wykazuje zrozumienie znaczenia klasycznego i nowożytnego dziedzictwa filozofii europejskiej dla aktualnych debat etycznych (np. idea godności ludzkiej, równości, sprawiedliwości).
Sposób weryfikacji efektów:
- egzamin ustny z wykładu i zaliczenie ustne z ćwiczeń oraz dyskusja na zajęciach
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową z wykładu składają się:
1. Obecność na zajęciach – 10 pkt
2. Aktywność na zajęciach – 10 pkt.
3. Udział w egzaminie ustnym (po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń) – 30 pkt
Dopuszczalne są dwie nieobecności. Egzamin ustny.
Skala ocen (egzamin ustny):
0–14 pkt – niedostateczny (2.0)
15–17 pkt – dostateczny (3.0)
18–20 pkt – dostateczny plus (3.5)
21–23 pkt – dobry (4.0)
24–26 pkt – dobry plus (4.5)
27–30 pkt – bardzo dobry (5.0)
Skala ocen końcowa:
0–19 pkt 2.0 – niedostateczny
20–25 pkt 3.0 – dostateczny
26–31 pkt 3.5 – dostateczny plus
32–37 pkt 4.0 – dobry
38–43 pkt 4.5 – dobry plus
44–50 pkt 5.0 – bardzo dobry
Na ocenę końcową z ćwiczeń składają się:
1. Obecność na zajęciach – 10 pkt
2. Prezentacja na zajęciach – 10 pkt
3. Aktywność na zajęciach – 10 pkt.
4. Udział w zaliczeniu ustnym – 15 pkt
Dopuszczalne są dwie nieobecności. Zaliczenie ustne.
Skala ocen (zaliczenie ustne):
0–7 pkt – niedostateczny (2.0)
8–9 pkt – dostateczny (3.0)
10–11 pkt – dostateczny plus (3.5)
12 pkt – dobry (4.0)
13 pkt – dobry plus (4.5)
14–15 pkt – bardzo dobry (5.0)
Skala ocen końcowa:
0–22 pkt 2.0 – niedostateczny
23–27 pkt 3.0 – dostateczny
28–32 pkt 3.5 – dostateczny plus
33–37 pkt 4.0 – dobry
38–41 pkt 4.5 – dobry plus
42–45 pkt 5.0 – bardzo dobry
Literatura
Wykład:
1. Ślipko T., Zarys etyki szczegółowej, t. 2: Etyka społeczna, Kraków 2010.
2. Szahaj A., Jednostka czy wspólnota? Spór liberałów z komunitarystami a „sprawa polska”, Warszawa 2000. (fragmenty)
3. Pietrzyk-Reeves D., Idea społeczeństwa obywatelskiego. Współczesna debata i jej źródła, Wrocław 2004. (fragmenty)
Ćwiczenia:
1. A. MacIntyre, Struktury społeczne i ich zagrożenia dla moralnej sprawczości, [w:] Tenże, Etyka i polityka, Warszawa 2009 (s. 270-313; Moodle)
2. E. Tugendhat, Sprawiedliwość [w:] Tenże, Wykłady o etyce, Warszawa 2004 (s. 390-418; Moodle)
3. M. Walzer, Komunitariańska krytyka liberalizmu [w:] Komunitarianie. Wybór tekstów, red. P. Śpiewak, Warszawa 2004 (s. 91-113; Moodle)
4. A. MacIntyre, Czy patriotyzm jest cnotą? [w:] Komunitarianie. Wybór tekstów, red. P. Śpiewak, Warszawa 2004 (s. 285-304; Moodle)
5. Z. Bauman, Prawo do uznania, prawo do redystrybucji. Od równości do wielokulturowości [w:] Tenże, Wspólnota. W poszukiwaniu bezpieczeństwa w niepewnym świecie (s. 100-146; Moodle)
6. E. Tugendhat, Prawa człowieka [w:] Tenże, Wykłady o etyce, Warszawa 2004 (s. 360-389; Moodle)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: