KT: Filozofia biblijna WF-FI-123-KTFB
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3anGj1i8Ke_zOQjrtO2nMfo3Xph1hqdK0CqcqnXOHWzn01%40thread.tacv2/conversations?groupId=80d32eb1-414b-4389-a245-fcff1605ee92&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a8f91c0d799c84f90b5b5f59261301c4f%40thread.tacv2/conversations?groupId=fa69ef6c-2663-4fe4-a7f7-c741f593b7b1&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2021/22_L)
Każde zajęcia będą poświęcone interpretacji jednego fragmentu biblijnego. Hasłowo zostanie także zaproponowany "klucz" interpretacyjny dla dane fragmentu, stanowiący symboliczne uchwycenie głównej myśli interpretowanego tekstu. Proponowana interpretacja będzie poddawana dyskusji uczestników zajęć. W trakcie dokonywania interpretacji tekstu prezentowana będzie również metoda interpretacyjna. Uczestnicy zajęć powinni zapoznać się przed zajęciami z fragmentami biblijnymi wybranymi do interpretacji na poszczególne zajęcia (zob. zakres tematów).
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. student zna i rozumie na poziomie podstawowym rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury, w szczególności religijnego obrazu świata i człowieka ukształtowanego na podstawie objawienia biblijnego oraz przy udziale filozofii
2. student zna symbolikę biblijną oraz jej znaczenia dla refleksji filozoficzno-teologicznej
Umiejętności:
1. student wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje z tekstu biblijnego
2. student trafnie definiuje pojęcia biblijne i poprawnie projektuje definicje terminów używanych we własnych wypowiedziach na temat rozumienia tekstu biblijnego
3. student potrafi posługiwać się metodologią interpretacji tekstu blijnego zaprezentowaną w trakcie zajęć
Kompetencje:
1. student jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów względem powszechnie przyjętych powierzchownych rozumień tekstu biblijnego
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się:
1. Ocena za obecność na zajęciach (on-line MS Teams) wg skali:
15 obecności - 5
14 obecności - 4,5
13 obecności - 4
12 obecności - 3,5
11 obecności - 3
10-0 obecności - 2
(w przypadku innej łącznej liczby zajęć, skala ocen zostanie zmodyfikowana na koniec semestru)
2. Ocena za przygotowanie i zaprezentowanie w formie ustnej własnej interpretacji wybranego fragmentu biblijnego (on-line MS Teams) zgodnie ze wskazówkami podanymi w trakcie zajęć.
Ocena końcowa jest sumą ważoną ocen z p. 1 (1/3) i p. 2. (2/3).
Literatura
Podstawowa:
1. M. Grabowski, Historia upadku, Ku antropologii adekwatnej, WAM, Kraków 2006.
2. A. Świeżyński, Samotność "Adama" - próba interpretacji symbolicznej, w: Samotność człowieka w zdrowiu, chorobie i niepełnosprawności, red. T. Dyk, B. Mroczek, Szczecin - Barlinek 2015, s. 87-101.
3. A. Świeżyński, Genezyjski „owoc” (Rdz 3,6). Próba interpretacyjnego odsłonięcia, w: Historia. Interpretacja. Reprezentacja, t. 3, red. L. Mokrzecki, M. Brodnicki, J. Taraszkiewicz, Gdańsk 2015, s. 245-262.
Dodatkowa:
1. M. Grabowski, Pomazaniec. Przyczynek do chrystologii filozoficznej, W drodze, Kraków 2010.
2. M. Grabowski, Pierwociny stworzenia. Pomiędzy filozofią a fizyką, Wydawnictwo UMK, Toruń 2019.
3. M. Szamot, Genezis. Czy ktoś jeszcze w to wierzy?, WAM, Kraków 2003.
4. M. Szamot, Oto ty, Adamie, WAM, Kraków 2010.
5. A. Lacocque, P. Ricoeur, Myśleć biblijnie, Znak, Kraków 2003.
6. A. Świeżyński, Hermeneutyczna próba rekonstrukcji ontologii upadłego anioła na podstawie biblijnej historii upadku człowieka 3,1-5.14-15), w: Angelologia i jej sucastne intepretacie, red. A. Adam, Badin 2009, s. 101-114.
7. A. Świeżyński, "Czy baranek zjadł różę?" Próba biblijno-symbolicznej interpretacji "Małego Księcia" Antoine de Saint-Exupery, Studia Gdańskie 21(2007), s. 79-100.
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Zapoznanie się z tekstem biblijnym Księgi Rodzaju, rozdziały 1-3 |
W cyklu 2022/23_L:
Zapoznanie się z tekstem biblijnym Księgi Rodzaju, rozdziały 1-3 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: