KO: Duchowość ateistyczna WF-FI-123-KOSKURZ20
Celem wykładu jest prezentacja treści związanych z duchowością ateistyczną. Jednym z interesujących rozwiązań, zyskującym na popularności także praktyce jest zastąpienie religii (instytucjonalnej), z jej rytami, zasadami moralnymi, duchowością całkowicie oderwanej od wymiaru religijnego, np. duchowością ateistyczna. Religia jest coraz bardziej rozumiana i analizowana z punktu widzenia instytucji, zasad działania wynikających z przynależności do określonej grupy społecznej. Wiara staję się egzystencjalną możliwością, która jest tylko wewnątrzludzka i nie wymaga odwołania się do Transcendencji. Wykład omówi istniejące nurty takiej duchowości.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: EK_1 student wie czym jest duchowość ateistyczna , jak się kształtowała, EK_2 zna główne paradygmaty duchowości ateistycznej. EK_3 Student zna zasady interpretacji tekstów z duchowości ateistycznej.
Umiejętności: EK_4 student czyta i interpretuje teksty filozoficzne z zakresu duchowości ateistycznej, EK_5 słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów filozoficznych, EK_6 potrafi ocenić ich wartość poznawczą. EK_7 Umie uzasadnić stanowisko w kwestii duchowości ateistycznej.
1 ects - lektura tekstów 30h
1 ects - praca własna i przygotowanie do zaliczenia 30h
zajęcia odbywają się w formie on-line
Kryteria oceniania
na ocenę 2 (nast..): nie wie czym jest dyscyplina duchowość ateistyczna, ani jak się kształtowała, nie zna głównych sposobów argumentacji z tego zakresu
- na ocenę 3 (dst.): wie czym jest duchowość ateistyczna zna główne argumentacje, ale nie potrafi ich racjonalnie ocenić.
- na ocenę 4 (db.): poprawnie ukazuje specyfikę duchowości ateistycznej, zna sposoby jej uprawiania, potrafi wskazać i omówić sposoby argumentacji. - na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się w duchowość ateistycznej, zna sposoby jej uprawiania, przedstawicieli. Potrafi samodzielnie interpretować teksty oraz trafnie ocenia racjonalność i ich poprawność Umiejętności EK_4-7:
- na ocenę 2 (nast..): student nie potrafi samodzielnie czytać i interpretować teksty filozoficzne z zakresu duchowości ateistycznej.
na ocenę 3 (dst.): student słabo interpretuje teksty filozoficzne, słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji, ale nie do końca potrafi ocenić ich wartość poznawczą. Ma trudności w uzasadnieniu racjonalnego stanowiska w kwestii duchowości ateistycznej.
- na ocenę 4 (db.): student poprawnie czyta i interpretuje teksty filozoficzne z zakresu duchowości ateistycznej, słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów filozoficznych, potrafi ocenić ich wartość poznawczą.
- na ocenę 5 (bdb.): student doskonale czyta i interpretuje teksty filozoficzne z zakresu duchowości ateistycznej, zna argumenty filozoficzne, potrafi ocenić ich wartość poznawczą. Umie bardzo dobrze uzasadnić racjonalność stanowiska w kwestii duchowości ateistycznej.
Kompetencje EK_8:
Jest otwarty na dyskusję w kwestii duchowości ateistycznej. Oceniana jest racjonalność uzasadniania swojego stanowiska.
Forma zaliczenia: pisemny tekst na zakończenie zajęć.lub odpowiedź ustna
Literatura
A. Comte-Sponville: Duchowość ateistyczna. Wprowadzenie do duchowości bez Boga. Warszawa 2011.
Ch. Hitchens: Bóg nie jest wielki. Katowice 2011.
Paul Tillich: Dynamika wiary. Poznań: Wydawnictwo „W Drodze”, 1987. ISBN 83-85008-53-5.
J. Guja (red.): Ateizm w kulturze Zachodu i Wschodu. Kraków 2012.
Kern, T. Ostatnie rozmowy agnostyka z Bogiem. Kraków 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: