K: Wielkie pytania i wielkie odpowiedzi filozofii starożytnej i średniowiecznej WF-FI-123-KONZEMB20
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pytaniami (i odpowiedziami) filozofii starożytnej i średniowiecznej. Celem zajęć jest zaktywizowanie studentów do tego, aby sami potrafili posiadając podstawową wiedzę z historii filozofii, wykorzystać ją do stawiania pytań filozoficznych i szukania ich rozwiązań korzystając z dorobku tradycji klasycznej filozofii.
Kolejne spotkania poświęcone będą kolejnym problemom tak aby nie prezentować historycznego rozwoju różnych zagadnień, ale systematycznie dokonać prezentacji różnych rozwiązań i ich uzasadnień.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KRYTERIA OCENIANIA
WIEDZA:
- na ocenę 2 (ndst): student nie zna pytań i odpowiedzi filozofii starożytnej i średniowiecznej; nie wie jakie są źródła i konsekwencje problematyki filozoficznej w tym okresie historii filozofii; nie zna podstawowej terminologii filozoficznej
- na ocenę 3 (dst): student posiada dostateczną wiedzę na temat pytań i odpowiedzi filozofii starożytnej i średniowiecznej; ale nie potrafi określić źródeł i konsekwencji problematyki filozoficznej w tym okresie historii filozofii; również słabo orientuje się w terminologii filozoficznej
- na ocenę 4 (db): student posiada wiedzę na temat pytań i odpowiedzi filozofii starożytnej i średniowiecznej; potrafi określić źródła problematyki filozoficznej tego okresu historii filozofii; dobrze orientuje się w terminologii filozoficznej
- na ocenę 5 (bdb): student doskonale orientuje się wśród pytań i odpowiedzi filozofii starożytnej i średniowiecznej; doskonale potrafi wskazać źródła i konsekwencje problematyki filozoficznej w tym okresie historii filozofii; doskonale zna podstawową terminologię filozoficzną
UMIEJĘTNOŚCI:
- na ocenę 2 (ndst): student nie potrafi analizować argumentów filozoficznych, nie potrafi identyfikować kluczowych tez i założeń posługując się tekstami filozofii starożytnej i średniowiecznej; student nie umie słuchać ze zrozumieniem i nie jest w stanie uporządkować usłyszanych twierdzeń filozoficznych, nie umie też szukać w filozofii starożytnej i średniowiecznej ich źródeł
- na ocenę 3 (dst): student poprawnie analizuje argumenty filozoficzne, nie zawsze potrafi identyfikować kluczowe tezy i założenia posługując się tekstami filozofii starożytnej i średniowiecznej; student w sposób wystarczający jest w stanie uporządkować usłyszane twierdzenia filozoficzne choć nie zawsze umie znaleźć w filozofii starożytnej i średniowiecznej ich źródła
- na ocenę 4 (db): student potrafi analizować argumentów filozoficznych, dobrze identyfikuje kluczowe tezy i założenia posługując się tekstami filozofii starożytnej i średniowiecznej; student umie słuchać ze zrozumieniem i jest w stanie uporządkować usłyszane twierdzenia filozoficzne w oparciu o źródła w filozofii starożytnej i średniowiecznej.
- na ocenę 5 (bdb): student doskonale analizuje argumenty filozoficzne, bez problemu identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia posługując się tekstami filozofii starożytnej i średniowiecznej; student doskonale potrafi słuchać ze zrozumieniem i potrafi porządkować usłyszane twierdzenia filozoficzne szukając w filozofii starożytnej i średniowiecznej ich źródeł
KOMPETENCJE:
Ocenie podlega stopień zaangażowania w szukanie w filozofii starożytnej i średniowiecznej źródeł wypowiedzi na angażujące go tematy oraz w szukanie sposobu rozwiązywania zadań i problemów życiowych w kluczu pytań i odpowiedzi
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu: czynny udział w zajęciach (oceniany na koniec zajęć). Oceniana będzie również obecność na zajęciach według następujących kryteriów:
1-2 nieobecności - bdb
3-4 nieobecności - db
5-6 nieobecności - dst
7-15 nieobecności - ndst.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
1. Gigon O., Główne problemy filozofii starożytnej, Warszawa 1996.
2. Gilson E., Jedność doświadczenia filozoficznego, Warszawa 2001.
3. Evans G.R., Filozofia i teologia w średniowieczu, Kraków 1996.
4. Seńko W., Jak rozumieć filozofię średniowieczną, Kęty 2001.
5. Heinzmann R., Filozofia średniowiecza, Kęty 1999.
6. Reale G., Myśl starożytna, Lublin 2010.
7. Gajda-Krynicka J., Filozofia przedplatońska, Warszawa 2007.
8. Copleston F., Historia filozofii. Grecja i Rzym, t. 1, Warszawa 1998.
9. Copleston F., Historia filozofii. Od Augustyna do Ockhama, t. 2, Warszawa 2004.
10. Swieżawski S., Dzieje europejskiej filozofii klasycznej, Warszawa-Wrocław 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: