KF: Wina, kara, wybaczenie WF-FI-123-KFRO24
Konwersatorium dotyczy etycznych aspektów winy, kary i wybaczenia. Ma ono na celu zapoznanie studentów z istotą winy, etapami jej doświadczenia, moralnym uzasadnieniem kary oraz etycznym wymiarem wybaczenia. W ramach omawiania poszczególnych zagadnień ukazany zostanie związek, jaki zachodzi między winą a karą i wybaczeniem. Poruszone zostaną m.in. kwestie żalu, skruchy, łaski i zadośćuczynienia.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna filozoficzne koncepcje winy, kary i wybaczenia, definiuje je, prezentuje etapy doświadczenia winy, moralne uzasadnienie kary i etyczny wymiar wybaczenia, odróżnia winę od poczucia winy, wymienia i charakteryzuje kategorie związane z winą i identyfikuje relacje, jakie między nimi zachodzą, rozpoznaje różne rodzaje winy
Umiejętności: student analizuje teksty filozoficzne dotyczące zagadnienia winy, kary i wybaczenia, identyfikuje argumenty filozoficzne oraz tkwiące u ich podstaw założenia, interpretuje fenomen winy, kary i wybaczenia, poddaje krytyce główne teorie kary, rozpoznaje etyczny wymiar wybaczenia
Kompetencje: student, pracując samodzielnie i w grupie opracowuje oraz prezentuje analizę winy, kary i wybaczenia, a jednocześnie zachowuje ostrożność w wyrażaniu opinii na ich temat, mając świadomość złożoności tej problematyki, dostrzega relacje między krzywdą a winą
Kryteria oceniania
Wiedza:
- na ocenę 2 (ndst.): student nie definiuje winy, kary i wybaczenia, nie prezentuje etapów doświadczenia winy, teorii kary i etycznego wymiaru wybaczenia
- na ocenę 3 (dst.): student definiuje winę, wymienia etapy doświadczenia winy, teorie kary, ale nie potrafi ich opisać, wyróżnia kategorie związane z winą, ale nie ukazuje relacji, jakie między nimi zachodzą
- na ocenę 4 (db.): student definiuje winę, karę i wybaczenie, opisuje etapy doświadczenia winy, teorie kary i etyczny wymiar wybaczenia, wyjaśnia, na czym polegają związki między winą a innymi kategoriami etycznymi
- na ocenę 5 (bdb.): student definiuje winę, karę i wybaczenie, szczegółowo opisuje fenomen winy, prezentuje i wyjaśnia etapy doświadczenia winy, wymienia i charakteryzuje kategorie związane z winą i identyfikuje relacje, jakie między nimi zachodzą, rozpoznaje i omawia moralne uzasadnienie kary i etyczny wymiar wybaczenia
Umiejętności:
- na ocenę 2 (ndst.): student nie analizuje fenomenu winy, kary i wybaczenia
- na ocenę 3 (dst.): student rozpoznaje źródła doświadczenia winy, istotę kary i wybaczenia
- na ocenę 4 (db.): student analizuje fenomen winy, rozpoznaje źródła doświadczenia winy i etyczny wymiar wybaczenia, porównuje teorie kary
- na ocenę 5 (bdb.): student szczegółowo analizuje fenomen winy, kary i wybaczenia, poddaje racjonalnej krytyce główne teorie kary
Kompetencje:
Oceniana jest zdolność do grupowego opracowania i przedstawienia analizy winy, kary i wybaczenia, a także stopień racjonalnego podejścia do tych fenomenów, charakteryzujący się świadomością ich złożoności i wieloaspektowości.
Student jest zobowiązany do przygotowania i przedstawienia prezentacji, obejmującej analizę wskazanych tekstów.. Na ocenę końcową składa się ocena z zaliczenia ustnego oraz ocena z prezentacji.
Literatura
Grabowski M., Krajobraz winy. Próba analizy fenomenologicznej, Toruń 2001.
Piłat R., Krzywda i zadośćuczynienie, Warszawa 2003.
Filozofia moralności. Wina, kara, wybaczenie, wyb. i oprac. J. Hołówka, Warszawa 2000.
Jaspers K., Problem winy, "Etyka", t. XVII.
Jaspers K., Sytuacje graniczne [w:] R. Rudziński, Jaspers, Warszawa 1978.
Buber M., Wina i poczucie winy, "Znak" 19(1967).
Wiśniewski R., Wina jako „węzeł” moralności, „Filozofia chrześcijańska” 2012, t. 9, 7-21.
Wieczorek K., Skąd przychodzi wina? Aksjologiczne i dialogiczne źródła zawinienia, „Filozofia chrześcijańska” 2012, t. 9, 23-38.
Chyrowicz B., Niezawinione poczucie winy i iluzoryczna niewinność, „Roczniki Filozoficzne” 2022, nr 3, 35-64.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: