KF: Współczesna wersja klasycznej koncepcji prawdy WF-FI-123-KFPOR23
Przedmiotem zajęć jest jedno z najważniejszych pojęć filozoficznych i metalogicznych: prawda. W ramach konwersatorium studenci zdobędą wiedzę o aktualnych sposobach rozumienia pojęcia prawdziwości, które najczęściej funkcjonują w odniesieniu do systemów naukowych i niektórych systemów filozoficznych. Studenci będą analizować merytoryczne i formalne związki między koncepcją Tarskiego oraz klasycznymi koncepcjami Arystotelesa i św. Tomasza. Dyskusje w ramach konwersatoriów będą dotyczyć tychże związków i wybranych filozoficznych kontekstów Tarskiego koncepcji prawdy.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wyliczenie punktów ECTS (4): 1 - obecność na zajęciach 30h, 3 ects - praca własna i przygotowanie do zaliczenia 90h.
Wiedza:
absolwent zna i rozumie:
- specyfikę przedmiotową i metodologiczną filozofii oraz podstawowe metody badawcze i strategie argumentacyjne właściwe dla głównych subdyscyplin filozoficznych.
Umiejętności:
absolwent potrafi:
- samodzielnie zdobywać wiedzę, wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych oraz stosować w tym celi narzędzia technik informacyjnokomunikacyjnych (ICT),
- formułować złożone problemy filozoficzne, stawiać tezy oraz artykułować własne poglądy w sprawach społecznych i kulturowych.
Kompetencje społeczne:
absolwent jest gotowy do:
- adekwatnej oceny zakresu posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności oraz do ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego,
- samodzielnego podejmowania i inicjowania prostych działań badawczych oraz do efektywnego organizowania własnej pracy i krytycznej oceny stopnia jej zaawansowania,
- uwzględniania znaczenia europejskiego dziedzictwa filozoficznego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych.
Kryteria oceniania
1. Zajęcia odbywają się w formie stacjonarnej (w przypadku konieczności przez program MS Teams), w czasie rzeczywistym. Udział w zajęciach jest obowiązkowy.
2. Warunkiem przystąpienia do zaliczenia końcowego jest obecność na min. 12 zajęciach.
3. Zaliczenia końcowe odbywa się we wcześniej ustalonych grupach (i jest nagrywane, w przypadku konieczności przeprowadzenia go poprzez MS Teams). Termin zaliczenia to ostatnie zajęcia w semestrze.
Literatura
Obowiązkowa:
1. Alfred Tarski, O pojęciu prawdy w odniesieniu do sformalizowanych nauk dedukcyjnych, w: „Alfred Tarski. Pisma logiczno-filozoficzne” tom. 1. Prawda, red. J. Zygmunt, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 1995, str. 3 – 9.
2. Alfred Tarski, Semantyczna koncepcja prawdy i podstawy semantyki, j.w., str. 228 – 282.
3. Tarski’s Truth Definitions, W. Hodges, https://plato.stanford.edu/entries/tarski-truth/
Uzupełniająca:
1. Truth, Michael Glanzberg , https://plato.stanford.edu/entries/truth/
2. Jan Woleński, Arystoteles i Tarski, PEITHO / EXAMINA ANTIQUA 1 ( 8 ) / 2017
3. Artur Rojszczak, Uwagi o filozoficznym tle semantycznej definicji Tarskiego, w: „Alfred Tarski: dedukcja i semantyka (déduction et sémantique)”, red. J. Jadacki, Semper, Warszawa, 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: