KF: Dialogi filozofa z ChatGPT. Narzędzia, korzyści i ograniczenia WF-FI-123-KFPIL23
Zadaniem kursu jest zapoznanie uczestników z możliwościami wykorzystania systemów sztucznej inteligencji typu ChatGPT w analizie rzeczywistych problemów o charakterze filozoficznym. Problemy te są głównie normatywne: dotyczą ocen i preskrypcji związanych z poznawaniem (prawda, racjonalność), rozumowaniem (poprawność), działaniem (słuszność). Zbadamy strategie zadawania pytań systemowi ChatGPT i interpretowania jego odpowiedzi w zastosowaniu do wybranych problemów tego rodzaju. W tym celu rozważymy szereg pytań szczegółowych, na przykład: Czy Chat potrafi wykrywać cudze błędy i jak to sprawdzić? Czy Chat potrafi wykrywać własne błędy i jak to sprawdzić?; Jak Czat reaguje na zdania samozwrotne?; Jak Chat reaguje na zdania Chat-zwrotne? Jak uzyskać możliwie najwięcej informacji na dany temat? Jak rozpoznać, czy ktoś używa wypowiedzi przygotowanych przez Chat?, Kiedy Chat się „zapętla”? Jak rozumieć „kłamstwo” w odniesieniu do Chat? Czego Chat nie wie? Czym charakteryzują się materiały źródłowe wykorzystywane przez Chat? Jakie są heurystyczne i edukacyjne możliwości Chat?
W celu odpowiedzi na te i podobne pytania sięgniemy do: 1) informatyki (architektura ChatGPT, 2) logiki (elementy teorii pytań i performatywów; logiczne koncepcje gry, argumentacji), 3) filozofii języka (teoria konwersacji i czynności mowy).
Kurs wymaga zastosowania szeregu metod: analizy pojęciowej, prezentacji działania algorytmów i wymyślania nowych zadań czy komend, analiza wyników z punktu widzenia odnoszonych problemów, analiza logiczna rozumowań, analizy epistemologiczne i analizy treści normatywnej; porównywanie procesów komunikacyjnych między Chat a poszczególnymi uczestnikami zajęć.
W cyklu 2023/24_Z:
Zadaniem kursu jest zapoznanie uczestników z możliwościami wykorzystania systemów sztucznej inteligencji typu ChatGPT w analizie rzeczywistych problemów o charakterze filozoficznym. Problemy te są głównie normatywne: dotyczą ocen i preskrypcji związanych z poznawaniem (prawda, racjonalność), rozumowaniem (poprawność), działaniem (słuszność). Zbadamy strategie zadawania pytań systemowi ChatGPT i interpretowania jego odpowiedzi w zastosowaniu do wybranych problemów tego rodzaju. W tym celu rozważymy szereg pytań szczegółowych, na przykład: Czy Chat potrafi wykrywać cudze błędy i jak to sprawdzić? Czy Chat potrafi wykrywać własne błędy i jak to sprawdzić?; Jak Czat reaguje na zdania samozwrotne?; Jak Chat reaguje na zdania Chat-zwrotne? Jak uzyskać możliwie najwięcej informacji na dany temat? Jak rozpoznać, czy ktoś używa wypowiedzi przygotowanych przez Chat?, Kiedy Chat się „zapętla”? Jak rozumieć „kłamstwo” w odniesieniu do Chat? Czego Chat nie wie? Czym charakteryzują się materiały źródłowe wykorzystywane przez Chat? Jakie są heurystyczne i edukacyjne możliwości Chat? |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W dziedzinie wiedzy: Zapoznanie się z ogólną architekturą systemów typu ChatGPT, poznanie typowych instrukcji i danych wynikowych oraz dotychczasowych zastosowań. Znajomość typowych ograniczeń.
W dziedzinie umiejętności: Zdolność generowania zapytań i innych instrukcji pozwalających na pożyteczne odpowiedzi systemu; analiza tych odpowiedzi z punktu widzenie problemów filozoficznych.
W dziedzinie postaw: Otwartość na nowe sposoby myślenia i nowe podejścia do rozwiązywania problemów, w szczególności wytworzenie gotowości do krytycznego integrowania własnego myślenia z działaniem sztucznej inteligencji.
Kryteria oceniania
Zaliczenie kursu polega na wykonaniu ćwiczeń w czasie zajęć oraz opracowaniu własnej analizy samodzielnie wygenerowanego za pomocą sztucznej inteligencji tekstu. Analiza ta ma pokazać pożytek i ograniczenia wykorzystania sztucznej inteligencji pracy nad rozwiązywaniem problemów pojęciowych i normatywnych właściwym filozofii.
Kryteria oceny:
1. Obecność i praca na zajęciach
2. Bogactwo formalne i treściowe wygenerowanych materiałów
3. Filozoficzna jakość analizy krytycznej tych materiałów
Praktyki zawodowe
n/d
Literatura
Na początek proponujemy zapoznanie się z narzędziem, które będziemy badać. Oto pożyteczne filmy:
https://www.youtube.com/watch?v=XZJc1p6RE78
oraz
https://www.youtube.com/watch?v=viJt_DXTfwA
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: