K: Konwersatorium filozoficzne z logiki: Elementy teorii mnogościi WF-FI-123-KFL-P21
Celem zajęć jest zaznajomienie studentów z podstawowymi zagadnieniami teorii mnogości. Skupione są one wokół pojęcia zbioru, liczności jego elementów i rodzajów porządków, które możemy na nim określić. Prowadzi to do określenia liczb kardynalnych i liczb porządkowych. Treści te mają poszerzyć i pogłębić te dotyczące pojęcia zbioru znane już z kursu Logiki. Ujęte zostaną one z perspektywy filozoficznej.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna podstawową problematykę teorii mnogości, jej kluczowe pojęcia i twierdzenia oraz potrafi je stosować. W omawianych zagadnieniach potrafi wyróżnić ich konotacje filozoficzne.
Wyliczenie punktów ECTS (4): 1 - obecność na zajęciach 30h, 3 ects - praca własna i przygotowanie do zaliczenia 90h.
Efekty kształcenia
Wiedza:
- absolwent zna i rozumie specyfikę przedmiotową i metodologiczną filozofii oraz podstawowe metody badawcze i strategie argumentacyjne właściwe dla głównych subdyscyplin filozoficznych w tym dla logiki.
Umiejętności:
- absolwent potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę, wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje ze źródeł pisanych
i elektronicznych oraz stosować w tym celi narzędzia technik informacyjnokomunikacyjnych (ICT),
- absolwent potrafi formułować złożone problemy filozoficzne, stawiać tezy oraz artykułować własne poglądy w sprawach społecznych i kulturowych.
Kompetencje społeczne:
- absolwent jest gotów do adekwatnej oceny zakresu posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności oraz do ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego,
- absolwent jest gotów do samodzielnego podejmowania i inicjowania prostych działań badawczych oraz do efektywnego organizowania własnej pracy i krytycznej oceny stopnia jej zaawansowania
- absolwent jest gotów do uwzględniania znaczenia europejskiego dziedzictwa filozoficznego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych
Kryteria oceniania
Konwersatorium połączone jest z elementami ćwiczeń.
1. Zajęcia odbywają się w formie stacjonarnej (w przypadku konieczności przez program MS Teams), w czasie rzeczywistym. Udział w zajęciach jest obowiązkowy.
2. Warunkiem przystąpienia do zaliczenia końcowego jest obecność na min. 12 zajęciach.
3. Zaliczenia końcowe odbywa się we wcześniej ustalonych grupach (i jest nagrywane, w przypadku konieczności przeprowadzenia go poprzez MS Teams). Termin zaliczenia to ostatnie zajęcia w semestrze.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Słupecki J., Borkowski L., Elementy logiki matematycznej i teorii mnogości, część druga, Kraków: PWN, 1966.
Literatura uzupełniająca:
Błaszczyk A., Turek S., Teoria mnogości, Warszawa: PWN, 2007.
Guzicki W., Zakrzewski P., Wstęp do matematyki. Zbiór zadań, Warszawa: PWN, 2005.
Guzicki W., Zakrzewski P., Wykłady ze wstępu do matematyki, Warszawa: PWN, 2005.
Kuratowski K., Wstęp do teorii mnogości i topologii, Warszawa: PWN, 2004.
Kuratowski K., Mostowski A., Teoria mnogości, Warszawa: PWN, 1978.
Nowak M., Elementy teorii mnogości, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019.
Potter M., Set theory and its philosophy a critical introduction, New York: Oxford University Press, 2004.
W cyklu 2021/22_Z:
Literatura obowiązkowa: |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Ukończony kurs Logiki (dwa semestry). |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: