Semiotyka logiczna WF-FI-12-Sel
W ramach wykładu prezentuje się zakres, metody i niektóre rozwiązania problemów semiotyki logicznej. Tematyka jest podzielona na trzy działy: zagadnienia syntaktyki, semantyki i pragmatyki logicznej. Prezentuje się szkic historyczny poruszanych zagadnień, ale uwzględnia się współczesne rozwiązania wybranych problemów. W ramach zagadnień syntaktycznych omawia się współczesne logiczne koncepcje języka i rachunku, prezentujemy pojęcia z zakresu teorii dowodu. W ramach zagadnień semantycznych omawia się współczesną wersję klasycznej koncepcji prawdy, wynikanie logiczne, podajemy elementarne wiadomości z zakresu teorii modeli. Pojęcia pragmatyczne: okazjonalność, uznawanie, implikatura są przedmiotem prezentacji w ramach trzeciej części. Tutaj także charakteryzujemy logikę przekonań LB.
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:
udział w wykładzie: 30 godz.
udział w ćwiczeniach: 15 godz.
przygotowanie lektur: 15 godz.
przygotowanie do ćwiczeń: 15 godz.
przygotowanie do egzaminu: 15 godz.
suma godzin: 90 [90/30(25)=3]
liczba ECTS: 3
Wiedza:
1. student zna podstawową terminologię z zakresu semiotyki logicznej.
2. student ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu filozofii w relacji do nauk oraz o specyfice przedmiotowej i metodologicznej filozofii.
3. student zna i rozumie wzajemne powiązania oraz komplementarność pomiędzy poznaniem typu filozoficznego i naukowego.
Umiejętności:
1. student potrafi analizować, streszczać i prezentować tekst filozoficzny z zakresu semiotyki logicznej.
2 student poprawnie przeprowadza analizę syntaktyczną wyrażeń.
3. student potrafi stosować podstawy teorii pytań i teorii definicji.
4. student poprawnie stosuje poznaną terminologię filozoficzną.
5. student trafnie definiuje pojęcia języka potocznego i poprawnie projektuje definicje własnych terminów używanych we własnych wypowiedziach.
Kompetencje społeczne:
1 student zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego.
Kryteria oceniania
Wykłady odbywają się przez program MS TEAMS, w czasie rzeczywistym. Udział w wykładach jest obowiązkowy (max. 3 nieobecności). Przed każdym wykładem student otrzymuje konspekt od wykładowcy (wysyłany pocztą umail). Po wykładzie student otrzymuje umail z dwoma pytaniami, na które musi udzielić pisemnej odpowiedzi przed następnym wykładem (odpowiedź powinna być wysłana pocztą umail do wykładowcy). Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest obecność na min. 12 wykładach, udzielenie odpowiedzi na przynajmniej 12 zapytań, które student dostaje po wykładach. Kurs kończy się egzaminem ustnym, który odbywa się we wcześniej ustalonych grupach i jest nagrywany. Termin egzaminu jest ustalany przez dziekanat.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Fragmenty:
1. J. J. Jadacki, Elementy semiotyki logicznej i metodologii w zadaniach, Warszawa 2004,
2. E. Nieznański, Logika. Podstawy - język - uzasadnianie, wyd. 3, Warszawa 2011,
3. A. Tarski, Pisma logiczno-filozoficzne, Tom 1, Wyd. Naukowe PWN, 1995
4. Marek Tokarz, Elementy pragmatyki logicznej, Wydawnictwo PWN,
5. R. Rasmus, J. Symons, "Epistemic Logic", The Stanford Encyclopedia of Philosophy, Edward N. Zalta (ed.),
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: