Seminarium licencjackie 1 WF-FI-12-SL1-SW23
Celem zajęć jest doskonalenie umiejętności opracowania, analizowania i prezentowania wybranych zagadnień filozoficznych w formie ustnej i pisemnej w perspektywie wymagań związanych z ukończeniem studiów I stopnia. Zajęcia mają charakter przede wszystkim ćwiczeniowy, oparty na prezentacji, dyskusji i pracy indywidualnej. Zajęcia służą także zapoznaniu się z wybranymi szczegółowymi zagadnieniami filozoficznymi z zakresu historii filozofii, filozofii przyrody i filozofii nauk przyrodniczych (przyrodoznawstwa) i dyskusji nad nimi. Dalszym celem zajęć jest uzyskanie umiejętności prawidłowego i sprawnego posługiwania się podstawowymi narzędziami pracy filozofa w zakresie analizy tekstów filozoficznych, referowania treści filozoficznych, prezentacji stanowisk, prowadzenia dyskusji i formułowania argumentacji. Ponadto zajęcia umożliwiają nabycie wiedzy i umiejętności dotyczących spełnienia wymagań pracy dyplomowej (licencjackiej).
| 
                         W cyklu 2023/24_L: 
                        Celem zajęć jest doskonalenie umiejętności opracowania, analizowania i prezentowania wybranych zagadnień filozoficznych w formie ustnej i pisemnej w perspektywie wymagań związanych z ukończeniem studiów I stopnia. Zajęcia mają charakter przede wszystkim ćwiczeniowy, oparty na dyskusji i pracy indywidualnej. Zajęcia służą zapoznaniu się i dyskusji nad wybranymi zagadnieniami filozoficznymi z zakresu historii filozofii, filozofii przyrody i filozofii nauk przyrodniczych (przyrodoznawstwa). Dalszym celem zajęć jest uzyskanie umiejętności prawidłowego i sprawnego posługiwania się podstawowymi narzędziami pracy filozofa w zakresie analizy tekstów filozoficznych, referowania treści filozoficznych, prezentacji stanowisk, prowadzenia dyskusji i formułowania argumentacji.  | 
                
            
                
                    
                         W cyklu 2024/25_L: 
                        Celem zajęć jest doskonalenie umiejętności opracowania, analizowania i prezentowania wybranych zagadnień filozoficznych w formie ustnej i pisemnej w perspektywie wymagań związanych z ukończeniem studiów I stopnia. Zajęcia mają charakter przede wszystkim ćwiczeniowy, oparty na dyskusji i pracy indywidualnej. Zajęcia służą zapoznaniu się i dyskusji nad wybranymi zagadnieniami filozoficznymi z zakresu historii filozofii, filozofii przyrody i filozofii nauk przyrodniczych (przyrodoznawstwa). Dalszym celem zajęć jest uzyskanie umiejętności prawidłowego i sprawnego posługiwania się podstawowymi narzędziami pracy filozofa w zakresie analizy tekstów filozoficznych, referowania treści filozoficznych, prezentacji stanowisk, prowadzenia dyskusji i formułowania argumentacji.  | 
                
            
        
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2025/26_L: Kontakt bezpośredni z prowadzącym: 2 ECTS
*udział w zajęciach: 30 godz.
*udział w konsultacjach: 15 godz.
Kontakt pośredni z prowadzącym: 1 ECTS
*przygotowanie do zajęć (zbieranie, analizowani i selekcja materiałów; lektura i analiza treści tekstu; prace pisemne): 10 godz.
*przygotowanie do zaliczenia (lektura; projekt): 20 godz.
Suma godzin pracy studenta: 90 [90 : 30 = 3 (1 ECTS = 30 godzin pracy studenta)]
LICZBA ECTS: 3  | W cyklu 2023/24_L: ECTS:
udział w seminarium: 30
przygotowanie do seminarium i lektura tekstów: 30
pisanie pracy zaliczeniowej i konsultacje: 30
Suma godzin pracy studenta: 90 [90 : 30 = 3 (1 ECTS = 30 godzin pracy studenta)]
LICZBA ECTS: 3  | W cyklu 2024/25_L: ECTS:
udział w seminarium: 30
przygotowanie do seminarium i lektura tekstów: 30
pisanie pracy zaliczeniowej i konsultacje: 30
Suma godzin pracy studenta: 90 [90 : 30 = 3 (1 ECTS = 30 godzin pracy studenta)]
LICZBA ECTS: 3  | 
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
FI1_W06 - student/ka rozpoznaje i analizuje zaawansowane idee i argumenty wybranych autorów oraz stosuje metody interpretacji tekstu filozoficznego
FI1_W09 - student/ka opisuje strukturę bibliotek cyfrowych i baz danych wspierających badania filozoficzne
FI1_U01 - student/ka samodzielnie zdobywa wiedzę, wyszukuje, analizuje, selekcjonuje, wykorzystuje i krytycznie ocenia informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych, stosując ICT 
FI1_U02 - student/ka czyta i interpretuje zaawansowane teksty filozoficzne, stosując precyzyjną terminologię filozoficzną
FI1_U03 - student/ka definiuje pojęcia potoczne i konstruuje precyzyjne definicje własnych terminów w wypowiedziach pisemnych i ustnych
FI1_U05 - student/ka stosuje zasady logiki oraz strategie argumentacyjne, uzasadniając i krytykując uogólnienia na podstawie dostępnych danych
FI1_U09 - student/ka prowadzi podstawową pracę badawczą pod kierunkiem opiekuna, formułując pytania badawcze i zbierając materiały oraz prezentując uzyskane wyniki 
FI1_U10 - student/ka rekonstruuje i konstruuje różne typy argumentacji, odwołując się do normatywnych przesłanek i założeń światopoglądowych
FI1_K03 - student/ka samodzielnie organizuje swoją pracę badawczą, inicjuje działania i dokonuje krytycznej oceny postępów; samodzielnie formułuje propozycję rozwiązania problemów filozoficznych na podstawie ich twórczej analizy z uwzględnieniem kontekstu sytuacyjnego
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się:
1. Obecność na zajęciach (1/4 oceny końcowej):
Skala oceny cząstkowej za obecność na zajęciach potwierdzoną na liście obecności:
15 – 5
14 – 4,5 
13 – 4
12 – 3,5
11 – 3 
10-0 – 2 
2. Bieżące przygotowywanie do zajęć w formie i w terminie wyznaczonych przez prowadzącego zajęcia zgodnie z podanymi wytycznymi w trakcie zajęć (1/4 oceny końcowej)
Skala ocen:
Terminowe, pełne przygotowanie 100% – 5 
Terminowe, częściowe przygotowanie powyżej 75% – 4,5 
Terminowe, częściowe przygotowanie 50-75% – 4
Nieterminowe, pełne przygotowanie 100% – 3,5
Nieterminowe, niepełne przygotowanie poniżej 100% – 3
Przygotowanie na poziomie poniżej 50% lub brak przygotowania – 2 
3. Wynik przygotowania i prezentacji projektu (1/2 oceny końcowej):
Skala ocen:
Poprawność realizacji i prezentacji projektu na poziomie 90-100% – 5
Poprawność realizacji i prezentacji projektu na poziomie 80-90% – 4,5
Poprawność realizacji i prezentacji projektu na poziomie 70-80% – 4
Poprawność realizacji i prezentacji projektu na poziomie 60-70% – 3,5
Poprawność realizacji i prezentacji projektu na poziomie 50-60% – 3
Poprawność realizacji i prezentacji projektu na poziomie poniżej 50% – 2
Ocena końcowa jest średnią ważoną ocen cząstkowych z punktów 1-3
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Zostanie podana w trakcie zajęć ze względu na jej sprofilowanie dla poszczególnych uczestników
Literatura uzupełniająca:
1. Mullaney T.S., Rea C., "Rozpoczynanie badań. Jak wybrać ciekawy temat badawczy", PWN, Warszawa 2023
2. Polak P., Trombik K., "Metodyka pracy naukowej w filozofii. Wprowadzenie do warsztatu cyfrowej humanistyki", Wydawnictwo
Księgarnia Akademicka, Kraków 2023.
3. Wasylczyk P., "Prezentacje naukowe. Praktyczny poradnik dla studentów, doktorantów i nie tylko", PWN, Warszawa 2018.
4. Kowalska M., Osińska V. (red.), "Wizualizacja informacji w humanistyce", Wydawnictwo UMK, Toruń 2018.
| 
                         W cyklu 2023/24_L: 
                        Zostanie podana w trakcie zajęć ze względu na jej sprofilowanie dla poszczególnych uczestników.  | 
                
            
                
                    
                         W cyklu 2024/25_L: 
                        Zostanie podana w trakcie zajęć ze względu na jej sprofilowanie dla poszczególnych uczestników.  | 
                
            
        
Uwagi
| 
                     W cyklu 2023/24_L: 
                    Zajęcia odbywają się w pok. 302 w bud. 23.  | 
            
                
                     W cyklu 2024/25_L: 
                    Zajęcia odbywają się w pok. 302 w bud. 23.  | 
            
                
                     W cyklu 2025/26_L: 
                    Zajęcia odbywają się w trybie stacjonarnym.  | 
            
        
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: