Seminarium licencjackie 1 WF-FI-12-SL1-PL21
Celem zajęć jest opracowanie podstawowych pojęć, najważniejszych problemów i prób ich rozwiązania na gruncie wybranych kierunków filozofii współczesnej. Zajęcia mają charakter przede wszystkim ćwiczeniowy, oparty na dyskusji i pracy indywidualnej. Zajęcia służą zapoznaniu się i dyskusji nad elementami wybranych zagadnień obecnych w głównych nurtach filozofii współczesnej. Podczas zajęć planuje się rozważenie takich zagadnień, jak: Jakich argumentów używa się we współczesnej filozofii? Co świadczy o wysokim, resp. niskim poziomie danej teorii filozoficznej? W jaki sposób należy badać wybrane kierunki filozoficzne? Dalszym celem zajęć jest opanowanie podstawowych narzędzi teoretycznych i analitycznych dla analizy tekstów filozoficznych i teorii.
E-Learning
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: |
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie zależności między głównymi subdyscyplinami filozoficznymi; student zna i rozumie historyczny charakter kształtowania się idei filozoficznych
Umiejętności: student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych; student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę; student potrafi czytać i interpretować tekst filozoficzny; student potrafi poprawnie stosować poznaną terminologię filozoficzną; student potrafi stosować podstawowe zasady logiki oraz typowe strategie argumentacyjne; student potrafi uzasadniać i krytykować uogólnienia w świetle dostępnych świadectw empirycznych
Kompetencje: student jest gotów do samodzielnego formułowania propozycji rozwiązania nowych problemów na podstawie ich twórczej analizy z uwzględnieniem kontekstu sytuacyjnego
ECTS:
udział w seminarium: 30
przygotowanie do seminarium i lektura tekstów: 30
konsultacje: 5
czas na napisanie pracy zaliczeniowej: 25
SUMA GODZIN: 90 [90 : 30 (25) = 3]
LICZBA ECTS: 3
Kryteria oceniania
W ramach zajęć student ma za zadanie przygotowanie pracy pisemnej na wybrany i skonsultowany z prowadzącym temat, będący analizą i interpretacją wybranego tekstu filozoficznego. Ocenie podlegać będzie: (1) warstwa językowa i struktura formalna tekstu, (2) trafność w analizie argumentów i pojęć filozoficznych, (3) zasadność przedstawionych tez. Pracę należy oddać do oceny po 10 zajęciach. Przewiduje się dodatkową dyskusję nad pracą z innymi seminarzystami.
Na ocenę końcową składa się: (w 3/4) ocena pracy pisemnej oraz (w 1/4) ocena umiejętności argumentacji podczas dyskusji nad pracą.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
1. J. Hospers, "Wprowadzenie do analizy filozoficznej", Warszawa 2006
2. J. M. Bocheński, Współczesne metody myślenia, tłum. S. Judycki, Wydawnictwo "W drodze," Poznań 1992
3. K. Szymanek, K. A. Wieczorek, A. Wójcik, "Sztuka argumentacji. Ćwiczenia w badaniu argumentów", Warszawa 2003
4. G. Ryle, "Czym jest umysł?", Warszawa 1970 (fragmenty)
5. Stanford Encyclopedia of Philosophy, www.plato. stanford.edu
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Student posiada wiedzę z zakresu historii filozofii, logiki, teorii poznania i metodologii. |
W cyklu 2022/23_L:
Student posiada wiedzę z zakresu historii filozofii, logiki, teorii poznania i metodologii. |
W cyklu 2023/24_L:
Student posiada wiedzę z zakresu historii filozofii, logiki, teorii poznania i metodologii. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: