Seminarium licencjackie 1 WF-FI-12-SL1-PL21
- http://- (w cyklu 2023/24_L)
 
Seminarium 1 stanowi wprowadzenie do metafilozofii oraz praktycznych aspektów pisania tekstu filozoficznego. Głównym celem zajęć jest rozwinięcie u studentów umiejętności świadomego formułowania problemu filozoficznego, samodzielnego myślenia oraz argumentowania w formie pisemnej. Zajęcia obejmują refleksję nad naturą filozofii, jej funkcjami i metodami, a także naukę czytania i analizowania tekstów filozoficznych – zarówno klasycznych, jak i współczesnych. Szczególny nacisk położony jest na kształcenie kompetencji pisarskich: tworzenie tezy, konstruowanie struktury wywodu, budowanie argumentacji oraz redagowanie tekstu. Uczestniczki i uczestnicy zapoznają się z różnymi stylami filozoficznymi oraz zasadami akademickiej rzetelności (cytowania, bibliografii, unikania plagiatu). Program zakłada ćwiczenia z bliskiej lektury, parafrazy, rekonstrukcji argumentu, a także tworzenia konspektów i krótkich form eseistycznych. Seminarium ma charakter warsztatowy i przygotowuje studentów do samodzielnej pracy filozoficznej w kolejnych etapach studiów, w tym do pisania pracy licencjackiej. Integralnym elementem kursu jest autorefleksja nad własnym stylem myślenia i pisania
| 
                         W cyklu 2023/24_L: 
                        Celem zajęć jest opracowanie podstawowych pojęć, najważniejszych problemów i prób ich rozwiązania na gruncie wybranych kierunków filozofii współczesnej. Zajęcia mają charakter przede wszystkim ćwiczeniowy, oparty na dyskusji i pracy indywidualnej. Zajęcia służą zapoznaniu się i dyskusji nad elementami wybranych zagadnień obecnych w głównych nurtach filozofii współczesnej. Podczas zajęć planuje się rozważenie takich zagadnień, jak: Jakich argumentów używa się we współczesnej filozofii? Co świadczy o wysokim, resp. niskim poziomie danej teorii filozoficznej? W jaki sposób należy badać wybrane kierunki filozoficzne? Dalszym celem zajęć jest opanowanie podstawowych narzędzi teoretycznych i analitycznych dla analizy tekstów filozoficznych i teorii.  | 
                
            
        
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs)  | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs)  | W cyklu 2023/24_L: E-Learning (pełny kurs)  | W cyklu 2025/26_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy  | 
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L:  | W cyklu 2025/26_L:  | W cyklu 2021/22_L:  | W cyklu 2023/24_L:  | 
Efekty kształcenia
Student rozpoznaje i analizuje zaawansowane idee i argumenty wybranych autorów filozoficznych oraz stosuje metody interpretacji tekstu filozoficznego.
Student opisuje strukturę bibliotek cyfrowych i baz danych wspierających badania filozoficzne.
Student samodzielnie zdobywa wiedzę, selekcjonuje i krytycznie ocenia informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych, stosując ICT.
Student czyta i interpretuje zaawansowane teksty filozoficzne, stosując precyzyjną terminologię filozoficzną
Student samodzielnie organizuje swoją pracę badawczą, inicjuje działania i dokonuje krytycznej oceny postępów.
Student stosuje zasady logiki oraz strategie argumentacyjne, uzasadniając i krytykując uogólnienia na podstawie dostępnych danych.
Student prowadzi podstawową pracę badawczą pod kierunkiem opiekuna, formułując pytania badawcze i zbierając materiały.
Student rekonstruuje i konstruuje różne typy argumentacji, odwołując się do normatywnych przesłanek i założeń światopoglądowych.
Student samodzielnie organizuje swoją pracę badawczą, inicjuje działania i dokonuje krytycznej oceny postępów.
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się:
1. Obecność na zajęciach – 10 pkt 
2. Praca i aktywność na zajęciach  - sumienne i rzetelne wykonywanie ćwiczeń i projektów indywidualnych – 20 pkt
3. Przygotowanie prezentacji/referatu przedstawiającej projekt pracy dyplomowej (licencjackiej) – 20 pkt
Dopuszczalne są dwie nieobecności.
Zaliczenie na ocenę: przygotowanie prezentacji/referatu przedstawiającej projekt pracy dyplomowej
Skala ocen:
Ocena	Zakres punktów	Procentowy zakres
ndst	0–20	0–50%
dst	21–24	52.5–60%
dst+	25–28	62.5–70%
db	29–32	72.5–80%
db+	33–36	82.5–90%
bdb	37–40	92.5–100%
Uwaga: Próg zaliczeniowy wynosi 21 punktów (50% + 1 punkt).
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Warburton, Nigel. Jak pisać esej filozoficzny. Przeł. Dorota Głowacka. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia, 2009.
Weston, Anthony. Zasady argumentacji. Przeł. Jacek Migasiński. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2000.Williamson, Timothy. „Past the Linguistic Turn?” W: The Future for Philosophy, red. Brian Leiter, 106–128. Oxford: Oxford University Press, 2004.
Literatura uzupełniająca:
Strawson, Peter F. „Metoda filozoficzna. Przeł. Anna Tomaszewska. Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria 4, nr 112 (2019): 193–205.
Hadot, Pierre. Filozofia jako ćwiczenie duchowe. Przeł. Piotr Domański. Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax, 2001 (wybrane fragmenty)
Saja, Krzysztof. Wstęp do metodologii filozofii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2021.
Uwaga! Wszystkie teksty omawiane na zajęciach zostaną udostępnione online (w postaci pliku pdf) za pośrednictwem USOSMAil.
| 
                         W cyklu 2023/24_L: 
                        1. J. Hospers, "Wprowadzenie do analizy filozoficznej", Warszawa 2006  | 
                
            
        
Uwagi
| 
                     W cyklu 2023/24_L: 
                    Student posiada wiedzę z zakresu historii filozofii, logiki, teorii poznania i metodologii.  | 
            
        
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: