Etyka 1 WF-FI-12-ETYK1
Etyka jest nauką filozoficzną zmierzającą do ustalenia moralnej wartości ludzkich czynów. Wykład stanowi próbę wyjaśnienia, na czym polega moralna interpretacja ludzkich działań (postaw, decyzji, reakcji itd.), tzn. jakie są kryteria oceny ludzkich czynów jako dobrych lub złych, słusznych bądź niesłusznych. Jest to więc refleksja nad tym, co człowiek powinien czynić i do czego powinien dążyć. Przedmiotem analiz jest związek, jaki zachodzi między działaniem a jego sprawcą. Pytania, jakie się pojawiają w tym obszarze dotyczą podmiotowości moralnej, odpowiedzialności za własne czyny, a także roli sumienia.
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_Z: E-Learning | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2020/21_L: |
Efekty kształcenia
EFEKTY KSZTAŁCENIA:
- K_W04: student ma wiedzę o normach konstytuujących i regulujących struktury i instytucje społeczne oraz o źródłach tych norm, ich naturze, zmianach i drogach wpływania na ludzkie zachowania wie, czym jest etyka jako odrębna dyscyplina filozoficzna, podsiadł znajomość jej historii i wymienia podstawowe kierunki etyczne, cele i metody uprawiania, etykę od dyscyplin pokrewnych, takich jak prawo, socjologia i psychologia moralności, bądź teologia moralna, posiada podstawową wiedzę na temat norm, wartości, cnót, sumienia, praw naturalnego oraz zasad współżycia społecznego.
- K_W07: student ma uporządkowaną znajomość i rozumie główne kierunki w obrębie bloków subdyscyplin filozoficznych:
1) logika, metafizyka, epistemologia, filozofia umysłu lub
2) etyka, filozofia polityki, filozofia społeczna, filozofia przyrody lub
3) estetyka, filozofia kultury.Zna zasady interpretacji tekstów poruszających problematykę moralną, odróżnia podstawowe metody badawcze i strategie argumentacyjne właściwe dla etyki zna rolę idei filozoficznych w procesie kształtowania się poglądu na naturę.
- K_U13: student formułuje w mowie i na piśmie problemy filozoficzne, stawia tezy oraz artykułuje własne poglądy w sprawach społecznych i światopoglądowych, student czyta i interpretuje teksty filozoficzne z zakresu etyki, słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i najbardziej znanych problemów etycznych, wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych, potrafi ocenić ich wartość poznawczą, przytacza główne tezy badanych wypowiedzi filozoficznych, stosownie do ich istotności. Umie uzasadnić ważność problematyki etycznej, dobiera strategie argumentacyjne, na poziomie elementarnym konstruuje krytyczne argumenty, formułuje odpowiedzi na krytykę, dostrzega zależność między akceptowanymi tezami filozoficznymi i zajmowanym stanowiskiem w sprawach społecznych i światopoglądowych.
- K_K06: student rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za trafność przekazywanej wiedzy, z uczciwością naukową oraz rzetelnością i uczciwością w sytuacji prowadzenia sporu filozoficznego jest otwarty na możliwość racjonalnej interpretacji różnych, niekiedy bardzo odmiennych, dyskusji na tematy moralne, docenia potrzebę racjonalnego uzasadnienia ludzkiego postępowania oraz umie umieścić dane stanowisko w konkretnej kulturze, jak i podać jego bardziej uniwersalną interpretację, rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za trafność przekazywanej wiedzy, z uczciwością naukową oraz rzetelnością i uczciwością w sytuacji prowadzenia sporu filozoficznego, rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła, czyta ze zrozumieniem teksty ogólne i specjalistyczne.
Punkty ECTS:
Udział w wykładzie on-line (MS Teams) - 30
Lektura książek i artykułów - 30
Przygotowanie do egzaminu ustnego - 30
SUMA GODZIN 90 (90:30 = 3)
LICZBA ECTS - 3
Kryteria oceniania
Wiedza:
- na ocenę 2 (ndst): student nie wie czym jest etyka jako dyscyplina naukowa, nie zna głównych kierunków etycznych, nie definiuje podstawowych kategorii etycznych
- na ocenę 3 (dst.): student wie czym jest etyka jako dyscyplina naukowa, zna główne kierunki etyczne, ale nie potrafi ich objaśnić, definiuje podstawowe kategorie etyczne
- na ocenę 4 (db.): student student wie czym jest etyka jako dyscyplina naukowa, zna główne kierunki etyczne i potrafi je krótko opisać, wskazuje zasady moralnej oceny ludzkiego działania, definiuje i charakteryzuje podstawowe kategorie etyczne
- na ocenę 5 (bdb.): student wie czym jest etyka jako dyscyplina naukowa, zna główne kierunki etyczne i dokładnie je opisuje, wskazuje zasady moralnej oceny ludzkiego działania, definiuje i szczegółowo charakteryzuje podstawowe kategorie etyczne
Umiejętności:
- na ocenę 2 (ndst.): student nie czyta i nie analizuje tekstów filozoficznych o tematyce etycznej, nie potrafi uzasadnić określonego stanowiska etycznego
- na ocenę 3 (dst.): student czyta, ale nie analizuje tekstów filozoficznych o tematyce etycznej, dobiera nieliczne argumenty na rzecz określonego stanowiska etycznego w danej kwestii
- na ocenę 4 (db.): student czyta i analizuje teksty filozoficzne o tematyce etycznej, potrafi uzasadnić określone stanowisko etyczne
- na ocenę 5 (bdb.): student analizuje, interpretuje i poddaje racjonalnej krytyce teksty filozoficzne o tematyce etycznej, dobiera logiczne argumenty na rzecz określonego stanowiska etycznego w danej kwestii, ustala kryteria oceny etycznej
Kompetencje:
Oceniany jest stopień świadomości moralnego wymiaru rzeczywistości, a także zdolność do podjęcia dyskusji o kwestiach etycznych: wyciągania odpowiednich wniosków i dobierania argumentów
Na ocenę końcową składa się:
1) oceny z egzaminu ustnego
2) ocena z pisemnej analizy wskazanych tekstów
3) udziału i aktywności na zajęciach
Literatura
Materiały zamieszczone na MS Teams.
Etyka. Antologia tekstów, wyb. Z. Kalita, Wrocław 1995.
Arystoteles, Etyka nikomachejska [w:] Dzieła wszystkie, t. 5, Warszawa 2002.
Ślipko T., Zarys etyki ogólnej, Kraków 2002.
Styczeń T., Problem możliwości etyki jako empirycznie uprawnionej i ogólnie ważnej teorii moralności, Lublin 1972.
Tugendhat E., Wykłady o etyce, Warszawa 2004.
Spaemann R., Podstawowe pojęcia moralne, Lublin 2000.
Spaemann R., Osoby. O różnicy między kimś a czymś, Warszawa 2001.
Spaemann R., Szczęście a życzliwość. Esej o etyce, Lublin 1997.
Wojtyła K., Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne, Lublin 2000.
Ingarden R., Książeczka o człowieku, Kraków 2003.
Tischner, O człowieku. Wybór pism filozoficznych, Wrocław 2003.
Comte-Sponville, Mały traktat o wielkich cnotach, Warszawa 2000.
Grabowski M., Krajobraz winy, Toruń 2001.
Pamięć w filozofii XX wieku, red. Z. Rosińska, Wydawnictwo UW, Warszawa 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: