KO: Ewolucja czy kreacja? WF-FI-1123-WOLEM201
Na zajęciach zostaną przedstawione argumenty zarówno za ewolucjonizmem, jak i kreacjonizmem. Zaprezentowane zostaną też koncepcje łączące ewolucjonizm z kreacjonizmem.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. student wie, jak kształtował się rozwój problematyki dotyczącej ewolucji i kreacji
2. student zna treść poszczególnych koncepcji ewolucjonizmu i kreacjonizmu
Umiejętności:
1. student potrafi zaprezentować i scharakteryzować koncepcje ewolucji i kreacji
2. student krytycznie ocenia wartość naukową poszczególnych koncepcji ewolucji i kreacji
Kompetencje:
1. student ma świadomość znaczenia wiedzy przyrodniczej i filozoficznej dla kształtowania filozoficznego obrazu przyrody
2. student dąży do uaktualniania wiedzy z zakresu nauk przyrodniczych niezbędnej w tworzeniu filozoficzno-przyrodniczego obrazu świata
ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:
udział w zajęciach: 0-30 godz.
przygotowanie pracy pisemnej: 30-60 godz.
Suma godzin (średnio): 60 [60/30(25)=2]
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena pracy pisemnej na zadany temat. Termin oddania pracy: ostatnie zajęcia w semestrze.
Temat do uzgodnienia z prowadzącym zajęcia.
Literatura
J. Bolewski, Z teologicznej problematyki ewolucyjnego obrazu świata, w: Obrazy świata w teologii i w naukach przyrodniczych, red. M. Heller, S. Budzik, S. Wszołek, Universum, Biblos, Tarnów 1996, s. 195-226.
K. Darwin, O powstawaniu gatunków drogą doboru naturalnego, czyli o utrzymaniu się doskonalszych ras w walce o byt, z ang. tłum. S. Dickstein, J. Nusbaum, De Agostini Polska, Warszawa 2001.
R. Dawkins, Samolubny gen, Warszawa 1996.
R. Dawkins, Ślepy zegarmistrz, Warszawa 1994.
M. Heller, J. Życiński, Dylematy ewolucji, Kraków 1990.
S. J. Gould, Niewczesny pogrzeb Darwina, Warszawa 1991.
J. F. Haught, Odpowiedzi na 101 pytań o Boga i ewolucję, Kraków 2003.
W. Jelonek, Biblia a nauka, Kraków 2005.
K. Jodkowski, Spór ewolucjonizmu z kreacjonizmem. Podstawowe pojęcia i poglądy, Warszawa 2007.
K. Jodkowski, Metodologiczne aspekty kontrowersji ewolucjonizm – kreacjonizm, Lublin 1998.
K. Jodkowski (red.), Teoria inteligentnego projektu – nowe rozumienie naukowości?, Warszawa 2007.
K. Kloskowski, Filozofia ewolucji i filozofia stwarzania, Warszawa 1999.
K. Kloskowski, Między ewolucją a kreacją, Warszawa 1994.
Kontrowersje wokół początków człowieka, pod red. G. Bugajaka, J. Tomczyka, Katowice 2007.
W. Kunicki-Goldfinger, Szukanie możliwości. Ewolucja jako gra przypadków i ograniczeń, Warszawa 1989.
W. Kunicki-Goldfinger, Znikąd do nikąd, Warszawa 1993.
J. Kozłowski, Ewolucja. Szokująco prosty mechanizm i jego zadziwiające konsekwencje, Znak 551(2001)4, s. 8-25.
M. A. Krąpiec, Aspekty filozoficzne teorii ewolucji, Znak 72(1960)6.
K. Łastowski, Rozwój teorii ewolucji. Studium metodologiczne, UAM, Poznań 1987.
E. Mayr, To jest biologia, Warszawa 2002.
J. Monod, Przypadek i konieczność. Esej o filozofii biologii współczesnej, tłum. z franc. J. Bukowski, Biblioteka Głosu, Warszawa 1979.
E. McMullin, Ewolucja i stworzenie, Tarnów 2006.
M. Ryszkiewicz, 4 Miliardy lat. Eseje o ewolucji, Warszawa 2007.
Stwarzanie i ewolucja, pod. red. J. Buczkowskiej, A. Lemańskiej, Warszawa 2002.
D. Sagan, Ewaluacja ewolucjonistycznych rozwiązań problemu nieredukowalnej zlożoności, Otwarte Referarium Filozoficzne, t. 2, Internet.
Ch. Schönborn, Cel czy przypadek? Stworzenie i ewolucja z punktu widzenia wiary racjonalnej, Kielce 2009.
J. M. Smith, E. Szathmáry, Tajemnice przełomów w ewolucji. Od narodzin życia do powstania mowy ludzkiej, Warszawa 2000.
Zarys mechanizmów ewolucji, praca zbiorowa, Warszawa 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: