WM: Unde malum? Tomasza z Akwinu pytania o zło WF-FI-1123-WMZE-25
Celem wykładu jest uzyskanie wiedzy na temat koncepcji zła oraz zrozumienie formułowanych przez św. Tomasza z Akwinu pytań i odpowiedzi, które dotyczą problematyki zła w różnych obszarach jego myśli (filozofia bytu, filozofia moralna, teologia). Szczególny akcent położony zostanie na fundamentalne pytanie Akwinaty – Czy zło jest czymś odrębnym (Czy zło posiada istnieniową własność odrębności?)?. Pytanie to zasadniczo sugeruje rozwiązanie zagadnienia zła w perspektywie egzystencjalnej koncepcji bytu. Jednak nie jest ono jedynym pytaniem jakie można postawić umieszczając zło „na ławie oskarżonych”. W wykładzie zaprezentowane zostaną także analizy tomizmu analitycznego w temacie zła, które mają znaczenie dla problematyki zła formułowanej w filozofii religii.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
FI1_W06 - Student/ka interpretuje kluczowe idee i argumenty Tomasza z Akwinu dotyczące problematyki zła.
FI1_W08 - Student/ka charakteryzuje metody badawcze i strategie argumentacyjne stosowane w filozofii średniowiecznej, na przykładzie Tomasza z Akwinu.
FI1_W09 - Student wyjaśnia funkcję narzędzi akademickich w badaniach nad filozofią Tomasza z Akwinu oraz zagadnieniem problemu zła.
FI1_U10 - Student konstruuje i krytycznie analizuje argumentacje dotyczące problemu zła w ujęciu Tomasza z Akwinu.
Sposoby weryfikacji efektów uczenia się: dyskusja na zajęciach; egzamin ustny na zakończenie zajęć.
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się (na podstawie egzaminu):
1. Odpowiedź ustna z zakresu materiału tematycznego wykładu (stawiane są trzy pytania, oceniane oddzielnie; z ocen wyciągana zostaje średnia arytmetyczna)
2. Odpowiedź ustna z przeczytanych trzech lektur obowiązkowych (studenci na zajęciach otrzymują zestawy pytań do przygotowania w ramach trzech obowiązkowych lektur; studenci na egzaminie otrzymują trzy pytania z różnych lektur; odpowiedzi oceniane są oddzielnie a ocena za tę część jest średnią arytmetyczną za ocenione odpowiedzi).
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną z dwóch ocen składowych.
Rozkład procentowy ocen:
100 - 91% - ocena 5.0
90 - 81% - ocena 4.5
80 - 71% - ocena 4.0
70 - 61% - ocena 3.5
60 - 51% - ocena 3.0
0 - 50 % - ocena 2.0
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa (sprawdzana jest lista obecności). Możliwe są dwie nieobecności.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA:
1. Tomasz z Akwinu, Summa Theologiae I, q. 48-49; Summa contra Gentiles III, c. 4-15; Compendium Theologiae c. 114-121; Quaestiones quodlibetales De malo q. 1, a. 1-3.
2. Krąpiec M.A., Dlaczego zło? Rozważania filozoficzne, RW KUL, Lublin 1995.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
1. Augustyn św., O naturze dobra, w: tenże, Dialogi filozoficzne, tłum. M. Maykowska, „Znak”, Kraków 2001, s. 829-863.
2. Bóg i zło. Pisma Bazylego Wielkiego, Grzegorza z Nyssy i Jana Chryzostoma, red. J. Naumowicz, Wydawnictwo „M”, Kraków 2004.
3. Gesché A., Zło, Wydawnictwo „W drodze”, Poznań 2009.
4. Gogacz M., Zło i dobro, „Studia Philosophiae Christianae” 14 (1978) 2, s. 21-41.
5. Hubaczek K., Bóg a zło. Problematyka teodycealna w filozofii analitycznej, Wrocław 2010.
6. Inwagen P. van, Problem zła, tłum. M. Iwanicki, M. Osmański, „Znak” 616 (2006) 9, s. 80-113.
7. Inwagen P. van, The Problem of Evil. The Gifford Lectures Delivered in the University of St Andrews in 20 03, Oxford University Press 2006.
8. Kłoczowski J.A., Zło czy zły?, „Znak” 454 (1993) 3, s. 39-46.
9. Kuczyński T., Dlaczego Bóg na to pozwolił? Cierpienie a istnienie Boga, Warszawa 1997.
10. Mackie J.L., Zło a wszechmoc, tłum. T. Baszniak, w: (red.) B. Chwedeńczuk, Filozofia religii, Warszawa 1997, s. 217-232.
11. Maritain J., Zło moralne i odwieczne plany Boże, tłum. J. Fenrychowa, „W drodze” 11-12 (1982), s. 63-69.
12. Mroczkowski I., Zło i grzech – studium filozoficzno-teologiczne, Wydawnictwo KUL, Lublin 2000.
13. Mróz M., Tajemnica ludzkiej nieprawości. Aktualność nauki św. Tomasza z Akwinu o złu moralnym i wadach głównych, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2010.
14. Skarga B., Pytać o zło, „Znak” 454 (1993) 3, s. 4-12.
15. Swinburne R.G., Wiedza z doświadczenia a zagadnienie zła, tłum. M. Szczubiałka, w: (red.) B. Chwedeńczuk, Filozofia religii, Warszawa 1997, s. 191-216.
16. Stump E., Faith and the Problem of Evil, Grand Rapids, Endowment, 1999.
17. Thomas Aquinas, On Evil, transl. R. Regan, ed. B. Davies, Oxford Univeristy Press, Oxford 2003.
18. Tischner J., Zło metafizyczne czyli wejrzenie w otchłań, „Znak” 454 (1993) 3, s. 13-19.
19. Wolicka E., Zło wyobrażone – zło rzeczywiste, „Znak” 516 (1998) 5, s. 41-57.
Uwagi
|
W cyklu 2025/26_Z:
Brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: