WMSF: Umieranie i śmierć człowieka - aspekty filozoficzne WF-FI-1123-WMMEL23
Fenomen śmierci można rozpatrywać z wielu punktów widzenia: w kontekście medycyny, historii kultury, psychologii i socjologii, pedagogiki, wreszcie filozofii i religii. Dwie ostatnie dziedziny stawiają wobec zjawiska śmierci pytania ostateczne, o jej przyczyny, konieczność, cel i sens, o możliwość istnienia po śmierci.
W wykładzie, po spojrzeniu na medyczny aspekt końca życia, podjęte zostaną te właśnie pytania. Doświadczana przez ludzkość nieuchronność śmierci zostanie skonfrontowana z zagadnieniem jej konieczności; fakt rozpadu ciała – z pytaniem o wieczność pierwiastka duchowego; przeżycie bezsensu – z poszukiwaniem przyczyny.
W rozważaniach dotyczących umierania i śmierci ważny jest aspekt etyczny. W pewnym sensie chodzi o wieloaspektową interpretację zakazu zabijania: ustalenie kryterium śmierci, stosunek do osób w stanach śmierci bliskich, o uznanie i rozumienie „prawa do śmierci".
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna stanowiska w sporze o adekwatne kryterium śmierci i ich znaczenie we współczesnej medycynie i etyce
Student rozumie pytania dotyczące istoty śmierci, jej konieczności i sensu i zna zasadnicze stanowiska w dyskursie wokół śmierci.
Student dostrzega wagę problematyki etycznej związanej z czasem umierania i śmierci; zna głoszone współcześnie poglądy dotyczące prawa do godnego umierania i śmierci, zwłaszcza w sporze o eutanazję.
Student potrafi wyrazić i uzasadnić swoje stanowisko w odniesieniu do faktu śmierci i pytania o jej sens; argumentuje także w sporach dotyczących etycznych aspektów umierania i śmierci.
Kryteria oceniania
Wiedza:
- na ocenę 2 (ndst.): student nie zna podstawowych terminów i pojęć oraz nie identyfikuje problemów związanych z medyczną, kulturową i filozoficzną interpretacją zjawiska śmierci
- na ocenę 3 (dst.): student zna podstawowe terminy i zagadnienia związane z umieraniem i śmiercią, ale nie potrafi szczegółowo omówić i rozwinąć poszczególnych kwestii
- na ocenę 4 (db.): student identyfikuje i rozróżnia problemy związane z filozoficznym i etycznym aspektem śmierci i charakteryzuje je w poprawny sposób
- na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się problematyce dotyczącej filozofii umierania i śmierci i posługuje się wiedzą zawartą we wskazanym piśmiennictwie
Umiejętności
- na ocenę 2 (ndst.): student nie potrafi charakteryzować pytań i stanowisk obecnych w dyskursie wokół zjawiska śmierci
na ocenę 3 (dst.): student potrafi scharakteryzować zagadnienia filozoficzne związane z umieraniem i śmiercią, jednak nie dostrzega ich złożoności, interdyscyplinarności i aspektu etycznego
- na ocenę 4 (db.): student analizuje i ocenia wybrane problemy związane ze smiercią, potrafi dostrzec kompleksowy charakter poszczególnych zagadnień.
- na ocenę 5 (bdb.): student potrafi krytycznie ustosunkować się do historycznego i współczesnego dyskursu filozoficznego i etycznego, jak również zająć własne stanowisko w szczegółowych kwestiach dotyczących doświadczenia śmierci oraz je poprawnie uzasadnić
Kompetencje:
Jest świadomy złożoności szczegółowej problematyki filozofii umierania i śmierci. Wykazuje krytycyzm w stosunku do różnych obecnych w dyskursie stanowisk.
Sposób weryfikacji: sprawdzian pisemny
Literatura
Philippe Ariès,Czlowiek i śmierć, PIW, Warszawa 1989.
Louis-Vincent Thomas, Trup : od biologii do antropologii, Wyd. Łódzkie 1991.
Ireneusz Ziemiński, Metafizyka śmierci, WAM, Kraków 2010.
Marian Machinek, Śmierć w dyspozycji człowieka, Olszyn 2004.
Wokół umierania i śmierci, Włodzimierz Galewicz (red.), Kraków 2009.
Piotr Morciniec, Bioetyka personalistyczna wobec zwłok ludzkich, Opole 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: