Translatorium: Distilling Knowledge. Alchemy, Chemistry, and the Scientific Revolution WF-FI-1123-TRAKU23
‘Rewolucja naukowa’ to popularne sformułowanie, mające opisać wydarzenia prowadzące do powstania współczesnej koncepcji nauki, przede wszystkim nauk przyrodniczych. Tradycyjnie umieszcza się ten proces w siedemnastym wieku. Tłumaczony tekst dotyczy skomplikowanego procesu prowadzącego do ukształtowania się nowożytnej nauki. Autor wskazuje na istotną rolę, jaką odgrywała w nim dziedzina traktowana tradycyjnie jako antyteza racjonalności – alchemia. Sam Moran następująco przedstawia zamysł swej książki: “To, co chcę zrobić, to wyjść poza główną narrację o triumfie rozumu nad nonsensem i rozważyć współzależność rzekomych przeciwieństw w tworzeniu nowej nauki w XVI i XVII wieku.”
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna podstawową terminologię nowożytnej filozofii naturalnej w języku angielskim; student zna podstawowe idee filozofii tego okresu, z uwzględnieniem argumentacji na ich rzecz, na podstawie samodzielnej lektury tekstów filozoficznych, i wybranych opracowań, w języku angielskim.
Umiejętności: student samodzielnie tłumaczy z języka angielskiego na język polski średnio trudny tekst filozoficzny.
Kompetencje: efektywnie organizuje własną pracę i krytycznie ocenia jej stopień zaawansowania.
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się:
1. Obecność na zajęciach
2. Aktywny udział w zajęciach
3. Tłumaczenie tekstu filozoficznego z języka angielskiego na język polski
4. Złożenie na koniec semestru samodzielnie przetłumaczonego tekstu z języka angielskiego na język polski
Literatura
B. Moran, “Distilling Knowledge. Alchemy, Chemistry, and the Scientific Revolution”, Harvard University Press, Cambridge Massachusetts, 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: