PPSF: Emocje - uczucia, oceny i motywacje. Filozofia emocji od Arystotelesa do Spinozy WF-FI-1123-PPSFPL-25
Celem kursu jest przedstawienie kluczowych koncepcji emocji w historii filozofii – od Arystotelesa do Spinozy – oraz refleksja nad tym, jak emocje rozumiano jako uczucia, oceny i motywacje działania. Wykład ma charakter historyczno-problemowy i obejmuje analizę tekstów klasycznych w ich kontekście antropologicznym, etycznym i teologicznym. Szczególny nacisk położony jest na średniowieczne ujęcia afektów jako zjawisk wewnętrznych, cielesnych i duchowych zarazem. Studenci poznają różnice między emocjami jako poruszeniami duszy, sądami wartościującymi, a także siłami kształtującymi wolę i postępowanie. Omawiane będą m.in. koncepcje pathe u Arystotelesa, apatheia u stoików, affectus u Augustyna, passiones u Tomasza oraz teoria afektów biernych i czynnych u Spinozy. Kurs rozwija umiejętność lektury tekstów filozoficznych, interpretacji pojęć i myślenia problemowego. Studenci uczą się analizować, porównywać i syntetyzować stanowiska filozoficzne w ujęciu diachronicznym. Zajęcia przygotowują do samodzielnej pracy nad tekstem filozoficznym i do dalszych studiów z zakresu antropologii filozoficznej, etyki i historii idei.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Dla wykładu: Student wyjaśnia, jak klasyczne koncepcje emocji (np. Arystotelesa, św. Tomasza, Jana Dunsa Szkota, Williama Ockhama, czy Spinozy) wpływają na współczesne rozumienie związków między uczuciami, oceną i działaniem.Student rekonstruuje argumentację wybranych autorów klasycznych w zakresie filozofii emocji (np. Arystoteles: Retoryka, Spinoza: Etyka) oraz wyjaśnia ich metodę analizy afektów. Student rozpoznaje różnice metodologiczne między podejściem metafizycznym, etycznym i epistemologicznym w badaniu emocji (np. porównanie Arystotelesa i Kartezjusza). Student opisuje strukturę i funkcję narzędzi wyszukiwawczych używanych do pozyskiwania źródeł historycznych oraz współczesnych komentarzy dotyczących filozofii emocji. Student formułuje argumenty dotyczące natury emocji jako stanów ewaluacyjnych, motywacyjnych lub cielesnych i odpowiada na krytykę alternatywnych ujęć.Student dokonuje krytycznej oceny poziomu własnej wiedzy w zakresie filozofii emocji oraz podejmuje samodzielne działania służące jej pogłębieniu (np. wybór dodatkowej lektury, udział w konsultacjach).Student inicjuje samodzielną analizę wybranego zagadnienia (np. relacji między emocją a rozumem u Spinozy), planując przebieg swojej pracy oraz ocenę jej efektów. Student wykazuje zrozumienie wpływu klasycznej filozofii emocji na współczesne rozumienie działania ludzkiego, afektów i sfery moralnej w kontekście dziedzictwa europejskiego.
Dla ćwiczeń: Student wyjaśnia, jak klasyczne koncepcje emocji (np. Arystotelesa, św. Tomasza, Jana Dunsa Szkota, Williama Ockhama, czy Spinozy) wpływają na współczesne rozumienie związków między uczuciami, oceną i działaniem. Student rekonstruuje argumentację wybranych autorów klasycznych w zakresie filozofii emocji (np. Arystoteles: Retoryka, Spinoza: Etyka) oraz wyjaśnia ich metodę analizy afektów. Student rozpoznaje różnice metodologiczne między podejściem metafizycznym, etycznym i epistemologicznym w badaniu emocji (np. porównanie Arystotelesa i Kartezjusza). Student opisuje strukturę i funkcję narzędzi wyszukiwawczych używanych do pozyskiwania źródeł historycznych oraz współczesnych komentarzy dotyczących filozofii emocji. Student formułuje argumenty dotyczące natury emocji jako stanów ewaluacyjnych, motywacyjnych lub cielesnych i odpowiada na krytykę alternatywnych ujęć. Student dokonuje krytycznej oceny poziomu własnej wiedzy w zakresie filozofii emocji oraz podejmuje samodzielne działania służące jej pogłębieniu (np. wybór dodatkowej lektury, udział w konsultacjach). Student inicjuje samodzielną analizę wybranego zagadnienia (np. relacji między emocją a rozumem u Spinozy), planując przebieg swojej pracy oraz ocenę jej efektów. Student wykazuje zrozumienie wpływu klasycznej filozofii emocji na współczesne rozumienie działania ludzkiego, afektów i sfery moralnej w kontekście dziedzictwa europejskiego.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania są odmienne dla wykładu i ćwiczeń.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Robert C. Solomon, Filozofia emocji, tłum. J. Żuławnik, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007.
Martha C. Nussbaum, O kruchości dobra. Los i etyka w tragedii i filozofii, tłum. K. Abriszewski, Warszawa: Wydawnictwo Aletheia, 2010.
Literatura uzupełniająca:
Maciej Potz, Tadeusz Bukszyński, Emocje. Teoria i praktyka filozoficzna, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2019.
Jacek Migasiński, Ciało i przemoc. Studia z antropologii filozoficznej, Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN, 2010.
Uwaga! Wszystkie teksty omawiane na zajęciach zostaną udostępnione online (w postaci pliku pdf) za pośrednictwem USOSMAil.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: