PPSF: Sztuka i percepcja WF-FI-1123-PPSFPIE23
Kurs "Percepcja i Sztuka" poświęcony jest badaniu związków zachodzących między percepcją a sztuką. Jego celem będzie próba odpowiedzi na m.in. następujace pytania:
(1) czy sztuka przedstawia bądź reprezentuje rzeczywistość?
(2) czy sztuka przedstawia przedmioty takimi, jakie są, czy takimi, jak je widzimy? Na czym polega różnica?
(3) czy percepcja sztuki jest zależna od wiedzy, resp. przekonań obserwatora?
(4) czym różni się percepcja sztuki od percepcji świata?
Szczególny nacisk zostanie położony na kwestie pojęciowe i normatywne, z odniesieniem do dorobku filozofii, psychologii poznawczej, neuronauki oraz historii sztuki.
Kurs stanowi rozwinięcie i zastosowanie analizy epistemologicznej do zagadnień poznawalności i rozumienia dzieł sztuki (przede wszystkim z zakresu malarstwa).
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
student wie, czym estetyka i epistemiczne zagadnienia powiązane z nia. Zna jej specyfikę metodologiczna;
student zna podstawową terminologię i ma uporządkowaną wiedzę z zakresu epistemicznych zobowiązań estetyki;
Umiejętności:
student samodzielnie zdobywa wiedzę, czyta i interpretuje teksty filozoficzne z zakresu estetyki i teorii poznania dzieła sztuki, słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji podstawowych problemów i argumentów estetycznych i teoriopoznawczych, potrafi przeprowadzić analizę podstawowych estetycznych i epistemologicznych oraz identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia.
Kompetencje:
student zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności oraz rozumie ich znaczenie dla badań naukowych i kształtowania własnego obrazu świata.
ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]: udział w wykładzie: 30 godz. udział w ćwiczeniach: 15 godz. przygotowanie do ćwiczeń: 45 godz. przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń: 15 godz. przygotowanie do egzaminu: 45 godz. suma godzin: 150 [150/30(25)=5] liczba ECTS
Kryteria oceniania
Wykład:
Egzamin ustny z treści wykładu.
Ocena formalna: poprawność językowa, wykorzystanie literatury.
Wiedza:
Ocena 2 (ndst): student nie zna podstawowej terminologii filozoficznej omawianej na wykładzie i w trakcie ćwiczeń, w stopniu umożliwiającym zrozumienie bieżacej problematyki; student nie zna podstawowych tez z zakresu estetyki i teorii poznania dzieła sztuki.
Ocena 3 (dst): student słabo zna podstawową terminologię filozoficzną omawianą na wykładzie i w trakcie ćwiczeń, w stopniu umożliwiającym zrozumienie bieżacej problematyki; student słabo zna podstawowe tezy z zakresu estetyki i teorii poznania dzieła sztuki, które omówiono na zajęciach. W małym stopniu jest zdolny do samodzielnej lektury tekstu filozoficznego
Ocena 4 (db): student zadowalająco zna podstawową terminologię filozoficzną omawianą na wykładzie i w trakcie ćwiczeń, w stopniu umożliwiającym zrozumienie bieżacej problematyki; student dobrze zna podstawowe tezy z zakresu estetyki i teorii poznania dzieła sztuki. W znacznym stopniu jest zdolny do samodzielnej lektury tekstu filozoficznego
Ocena 5 (bdb): student doskonale zna podstawową terminologię filozoficzną omawianą na wykładzie i w trakcie ćwiczeń, w stopniu umożliwiającym zrozumienie bieżacej problematyki; student bardzo dobrze zna podstawowe tezy z zakresu estetyki i teorii poznania dzieła sztuki. W zaawansowanym stopniu jest zdolny do samodzielnej lektury tekstu filozoficznego
Umiejętności:
Ocena 2 (ndst): student nie jest w stanie samodzielnie czytać tekstów z filozofii
Ocena 3 (dst): student w małym stopniu jest w stanie samodzielnie czytać teksty z filozofii
Ocena 4 (db): student jest w stanie samodzielnie zadowalająco czytać teksty z filozofii
Ocena 5 (bdb): student jest w stanie samodzielnie i twórczo czytać teksty z filozofii
Kompetencje:
Ocena 2 (ndst): student nie potrafi efektywnie zorganizować własnej pracy nad tekstem oraz krytycznie ocenić stopień jej zaawansowania
Ocena 3 (dst): student w ograniczonym stopniu potrafi zorganizować własną pracę nad czytaniem i analizowaniem tekstu
Ocena 4 (db): student zadowalająco potrafi zorganizować własną pracę nad potrafi zorganizować własną pracę nad czytaniem i analizowaniem tekstu oraz umie krytyczne ocenić stopień ich zaawansowania
Ocena 5 (bdb): student efektywnie organizuje własną pracę nad czytaniem i analizowaniem tekstu oraz umie krytyczne ocenić stopień ich zaawansowania
Na ocenę końcową składają się:
1. Obecność na zajęciach
2. Aktywny udział w zajęciach
3. Bieżące przygotowywanie pytań do wykładów oraz notatek na ćwiczenia
4. Udział w egzaminie ustnym (po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń)
Ćwiczenia:
Obecność na ćwiczeniach (dopuszczalna jest 1 nieobecność usprawiedliwiona)
Aktywność w analizowaniu tekstu i dyskusji (co najmniej w 5 tematach, minimalnie - w 3)
Praktyki zawodowe
n/d
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: