PPSF: Nietzschego filozofia człowieka i religii i jej wpływ na współczesną kulturę WF-FI-1123-PPSFMA24
Można zauważyć, że chociaż Fryderyk Nietzsche pisał w drugiej połowie XIX wieku i jego spostrzeżenia były bardzo silnie związane z jego epoką, to jednak wiele z jego idei pozostaje wciąż aktualne, były one pisane jakby dla naszych czasów.
Nietzsche celowo unikał budowania systemu, jego filozofia nie jest serią wyciąganych konkluzji. Uważał, że jedynie sens ma taka filozofia, którą się osobiście przeżywa. Należał do tych filozofów, którzy chcieli powiedzieć ludziom, jak mają żyć. Uważał, że człowiek powinien stać się indywidualnością i zaspokajać swoje pragnienia, nawet gdyby miało się to odbywać kosztem innych. Poglądy Nietzschego są często niekonsekwentne, czasem sprzeczne, ale prawie zawsze prowokacyjne.
To prawda, że każdy filozof jest też psychologiem, ale Nietzsche zasługuje tu na miano najbardziej przenikliwego i odkrywczego z nich wszystkich. Łączy bowiem filozofię z psychologią na wiele sposobów. Można powiedzieć, że zostawił nam coś w rodzaju psychoanalizy moralności i religii.
Na wykładach zapoznamy się z jego koncepcją człowieka, a także krytyką idei Boga i chrześcijaństwa. Będziemy analizować jego dorobek w świetle słów Friedricha Schellinga (+1854), który trafnie zauważył, że raczej „nie ma sensu pytanie o to, jak człowiek może dojść do Boga; prawdziwe pytanie dotyczy raczej tego, dlaczego i jak mógł się od Boga oddalić?”.
Niewątpliwie filozofia Nietschego jest kluczem do rozumienia niektórych najbardziej znaczących i kontrowersyjnych prądów myślowych XX wieku.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
FI1_W01 Student/ka wyjaśnia, w jaki sposób idee nowożytnej filozofii (np. racjonalizm, empiryzm) ukształtowały podstawy nowoczesnej kultury intelektualnej.
FI2_W06 Student/ka prezentuje i porównuje stanowisko Nietzschego i współczesnego teizmu, zna ich filozoficzne źródła oraz analizuje ich wpływ na filozoficzną debatę o istnieniu Boga i naturze człowieka .
FI2_W08 identyfikuje strategie argumentacyjne wykorzystywane
w debacie między filozofią Nietzschego a teizmem oraz posługuje się metodami właściwymi dla antropologii, filozofii religii i epistemologii.
FI1_W09 identyfikuje źródła naukowe dotyczące zagadnień filozofii religii i antropologii oraz określa narzędzia umożliwiające ich skuteczne odnalezienie.
FI1_U08 konstruuje argumentację dotyczącą aktualnych sporów antropologiczno-religijnych oraz odpowiada na kontrargumenty.
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się:
1. Obecność na zajęciach – 10 pkt
2. Aktywny udział w zajęciach – 10 pkt
3. Zdanie egzaminu ustnego – 30 pkt
Dopuszczalna są trzy nieobecności.
Skala ocen końcowa:
0–25 pkt 2.0 – niedostateczny
26–30 pkt 3.0 – dostateczny
31–35 pkt 3.5 – dostateczny plus
36–40 pkt 4.0 – dobry
41–45 pkt 4.5 – dobry plus
46–50 pkt 5.0 – bardzo dobry
Literatura
Literatura obowiązkowa
1. Nietzsche F., „To rzekł Zaratustra” tłum. S. Lisiecka, Z. Jaskuła, Warszawa 1999.
2. Nietzsche F., „Z genealogii moralności”, tłum., L. Staff, Gdańsk 2000.
3. Benisz H., “Schopenhauer – Nietzsche – Heidegger. Fundamentalne kwestie filozofii życia”, Kęty 2015.
Literatura uzupełniająca
1. Safranski R., “Nietzsche. Biografia myśli”, Warszawa 2003.
2. Taylor Ch., „A Secular Age”, Cambridge 2007 (fragmenty).
3. Wojtysiak J., „Spór o istnienie Boga. Analityczno-intuicyjny argument na rzecz teizmu”, Poznań 2012.
4. Mazanka P., „Schopenhauer a sekularyzm”, Warszawa 2024 (fragmenty).
Uwagi
|
W cyklu 2024/25_L:
Kontakt z prowadzącym - bezpośredni - 3 ECTS Kontakt z prowadzącym - pośredni - 2 ECTS |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: