Fenomenologia francuska WF-FI-1123-KOSKUR20
Wprowadzenie do kierunek filozoficznego zainicjowanego przez E. Husserla. Fenomenologia proponuje nową metodę filozofowania polegającą na zaniechaniu czysto pojęciowych spekulacji przez „powrót do rzeczy samych”, tj. do uzyskania bezpośredniego doświadczenia tego, co dane, a w czym przejawiają się przedmioty; danymi tymi, wg fenomenologii są m.in.: wartości, wytwory kultury, a także (w tzw. nastawieniu ejdetycznym) istota rzeczy i idee, umożliwiające poznanie; fenomenologia głosi postulat metodologiczny, tzw. redukcji fenomenologicznej, tj. „zawieszenia” naturalnego przekonania o istnieniu świata realnego, w celu poznawczego dotarcia do tzw. czystej świadomości oraz eidos, czyli istoty rzeczy.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: EK_1 student wie czym jest fenomenologia, jak się kształtowała, EK_2 zna główne paradygmaty fenomenologii. EK_3 Student zna zasady interpretacji tekstów z fenomenologii.
Umiejętności: EK_4 student czyta i interpretuje teksty filozoficzne z zakresu fenomenologii, EK_5 słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów filozoficznych, EK_6 potrafi ocenić ich wartość poznawczą. EK_7 Umie uzasadnić stanowisko w fenomenologii.
1 ects - lektura tekstów 30h
1 ects - praca własna i przygotowanie do zaliczenia 30h
zajęcia odbywają się w formie on-line
Kryteria oceniania
na ocenę 2 (nast..): nie wie czym jest fenomenologia, ani jak się kształtowała, nie zna głównych sposobów argumentacji z tego zakresu
- na ocenę 3 (dst.): wie czym jest fenomenologia, zna główne argumentacje, ale nie potrafi ich racjonalnie ocenić.
- na ocenę 4 (db.): poprawnie ukazuje fenomenologii, zna sposoby jej uprawiania, potrafi wskazać i omówić sposoby argumentacji. - na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się w fenomenologii, zna sposoby jej uprawiania, przedstawicieli. Potrafi samodzielnie interpretować teksty oraz trafnie ocenia racjonalność i ich poprawność
Umiejętności EK_4-7:
- na ocenę 2 (nast..): student nie potrafi samodzielnie czytać i interpretować teksty filozoficzne z zakresu fenomenologii.
na ocenę 3 (dst.): student słabo interpretuje teksty filozoficzne, słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji, ale nie do końca potrafi ocenić ich wartość poznawczą. Ma trudności w uzasadnieniu racjonalnego stanowiska w kwestii fenomenologii.
- na ocenę 4 (db.): student poprawnie czyta i interpretuje teksty filozoficzne z zakresu fenomenologii, słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów filozoficznych, potrafi ocenić ich wartość poznawczą.
- na ocenę 5 (bdb.): student doskonale czyta i interpretuje teksty filozoficzne z zakresu fenomenologii, zna argumenty filozoficzne, potrafi ocenić ich wartość poznawczą. Umie bardzo dobrze uzasadnić racjonalność stanowiska w kwestii fenomenologii.
Kompetencje EK_8:
Jest otwarty na dyskusję w kwestii fenomenologii. Oceniana jest racjonalność uzasadniania swojego stanowiska.
Forma zaliczenia: pisemny tekst na zakończenie zajęć lub odpowiedź ustna
Literatura
S. Bakewell, Kawiarnia egzystencjalistów. Wolność, Bycie i koktajle morelowe, tł. A. Paszkowska, Warszawa 2018.
M. Waligóra, Wstęp do fenomenologii, Kraków 2013.
Ph. Huneman, E. Kulich, Introduction à la phénoménologie, Paris 1997.
P. Ricœur, A l'école de la phénoménologie, Paris 1998.
D. Zahavi, Fenomenologia Husserla, tł. M. Święch, Kraków 2012.
L. Kołakowski, Husserl i poszukiwanie pewności, tł. P. Marciszuk, Kraków 2003.
E. Husser, Medytacje kortezjańskie, tłum. A. Wajs, Warszawa 2009.
M. Heidegger, Bycie i czas, tł. B. Baran, Warszawa 2008.
J. Greisch, Ontologie et temporalité. Esquisse d'une interprétation intégrale de Sein und Zeit, Paris 1994.
M. Merleau-Ponty, Fenomenologia percepcji, tł. M. Kowalska, J. Migasiński, Warszawa 2001.
M. Merleau-Ponty, Œuvres, Paris 2010.
M. Maciejczak, Świat według ciała w fenomenologii percepcji M. Merleau-Ponty'ego, Warszawa 2001.
E. Levinas, Odkrywając egzystencję z Husserlem i Heideggerm, tł. E. Sowa, Warszawa 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: