K: Filozoficzne modele życia w starożytności i średniowieczu WF-FI-1123-KFZEMB202
Problematyka konwersatorium dotyczy wybranych koncepcji filozoficznych, które można odczytać jako metateoretyczne odpowiedzi na pytanie, czym jest filozofia. W wykładzie zaprezentowane zostaną odpowiedzi zaczerpnięte ze starożytności i średniowiecza, które ukazują filozofię jako propozycję przyjęcia pewnego stylu życia. Do tych propozycji będą należały: życie teoretyczne Pitagorasa (z matematycznym nastawieniem), życie Sokratejskie (z pytaniami otwartymi), życie obywatelskie i polityczne (Arystotelesa i Platona), życie stoickie (z ideałem mędrca), życie „z przyjemnością” (według Epikura), życie ascetyczne (ćwiczenia duchowe w okresie patrystycznym), życie monastyczne (benedyktyńska praca i modlitwa), życie intelektualisty średniowiecznego.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie główne modele filozoficzne życia w starożytności i średniowieczu; student ma podstawową wiedzę na temat uzasadnienia odpowiednich propozycji przyjmowania perspektywy życiowej, zna konsekwencje wynikające przyjęcia odpowiednich celów życiowych.
Umiejętności: student słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów filozoficznych; student w stopniu podstawowym potrafi odkryć rolę filozoficznych modeli życiowych w kształtowaniu wyborów i decyzji.
Kompetencje: student jest otwarty na odkrywanie nowych modeli życiowych i gotowy do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów.
Kryteria oceniania
Konwersatorium kończy się egzaminem pisemnym w formie testu wyboru (prawda / fałsz). Na egzaminie obowiązuje materiał zaprezentowany na wykładzie.
Zaliczenie zostanie przeprowadzone na platformie moodle. Test zostanie dołączony do ostatniego wykładu (Temat 15).
Przewiduje się następującą skalę ocen wobec wielkości prawidłowych odpowiedzi na pytania testowe:
5,0 - 100 - 91% prawidłowych odpowiedzi
4,5 - 90 - 81% prawidłowych odpowiedzi
4,0 - 80 - 71% prawidłowych odpowiedzi
3,5 - 70 - 61% prawidłowych odpowiedzi
3,0 - 60 - 51% prawidłowych odpowiedzi
2,0 - 0 - 50 % prawidłowych odpowiedzi
Literatura
1. Hadot P., Filozofia jako ćwiczenie duchowe, Warszawa 1992.
2. Hadot P., Czym jest filozofia starożytna, Warszawa 2000.
3. Paczkowski P., Filozoficzne modele życia w klasycznym antyku, Rzeszów 2005.
4. Le Goff J., Inteligencja w wiekach średnich, Warszawa 1966.
5. Kijewska A. (red.), Przewodnik po filozofii średniowiecznej. Od św. Augustyna do Joachima z Fiore, Kraków 2012.
6. Swieżawski S., Dzieje europejskiej filozofii klasycznej, Kraków-Wrocław-Warszawa 2000.
7. Evans G.R., Filozofia i teologia w średniowieczu, Kraków 1996.
8. Tugwell S., Drogi niedoskonałości, Poznań 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: