K: Duchowość ateistyczna WF-FI-1123-KFSKU20
Celem wykładu jest prezentacja treści związanych z duchowością ateistyczną. Jednym z interesujących rozwiązań, zyskującym na popularności także praktyce jest zastąpienie religii (instytucjonalnej), z jej rytami, zasadami moralnymi, duchowością całkowicie oderwanej od wymiaru religijnego, np. duchowością ateistyczna. Religia jest coraz bardziej rozumiana i analizowana z punktu widzenia instytucji, zasad działania wynikających z przynależności do określonej grupy społecznej. Wiara staję się egzystencjalną możliwością, która jest tylko wewnątrzludzka i nie wymaga odwołania się do Transcendencji. Wykład omówi istniejące nurty takiej duchowości.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: EK_1 student wie czym jest duchowość ateistyczna , jak się kształtowała, EK_2 zna główne paradygmaty duchowości ateistycznej. EK_3 Student zna zasady interpretacji tekstów z duchowości ateistycznej.
Umiejętności: EK_4 student czyta i interpretuje teksty filozoficzne z zakresu duchowości ateistycznej, EK_5 słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów filozoficznych, EK_6 potrafi ocenić ich wartość poznawczą. EK_7 Umie uzasadnić stanowisko w kwestii duchowości ateistycznej.
1 ects - obecność na zajęciach 30h
1 ects - praca własna i przygotowanie do zaliczenia 30h
Kryteria oceniania
wykład, dyskusja, interpretacja tekstów. Zajęcia prowadzone trybem on line.
Literatura
A. Comte-Sponville: Duchowość ateistyczna. Wprowadzenie do duchowości bez Boga. Warszawa 2011.
Ch. Hitchens: Bóg nie jest wielki. Katowice 2011.
Paul Tillich: Dynamika wiary. Poznań: Wydawnictwo „W Drodze”, 1987. ISBN 83-85008-53-5.
J. Guja (red.): Ateizm w kulturze Zachodu i Wschodu. Kraków 2012.
Kern, T. Ostatnie rozmowy agnostyka z Bogiem. Kraków 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: